با خلاقیت در بسته بندی محصول و شناخت انواع سبک بسته بندی، فروش محصولت رو زیر و رو کن!
طراحی های بسته بندی در گذشته ناخوشایند بود، به سختی باز میشد و الهام بخش نبود. بسته بندی های زیادی هنوز وجود دارد، که این مشکل رو هنوز دارند و برطرف نکردند. اما شرکتهای هوشمند دریافتهاند که خلاقیت در بسته بندی به صورت استثنایی میتونه ارزش برند و تجربهای خارقالعاده برای مشتری ایجاد کند. استفاده از شناخت انواع سبک بسته بندی به صورت خلاقانه در طراحی بسته بندی ها مشتری رو مجذوب کرده و تاثیری ماندگار و خوشایند در ذهن او و در نهایت در میزان فروش شما خواهد گذاشت.
طراحی بسته بندی لحظه به لحظه پیشرفت خیلی زیادی داره. برای دیدن این بسته بندی ها لازم نیست خیلی کار سختی انجام بدید، تعداد زیادی از کانال های یوتیوب هستن که به جعبه گشایی (یا همون آنباکسینگ) محصولات پرداختن، با این دیدئوها نگاه کنید تا ببینید بسته بندی تا کجا پیش رفته!
اکنون میتوانید ساعتها به تماشای فردی بپردازید که مجموعهای از اسباببازیها، وسایل الکترونیکی، یا حتی غذا و آرایش را از زندان هنری آزاد میکند.
هنوز هم بسته بندی های تاولی کارکرد خودشون رو دارند و جایگاهشون رو از دست ندادند. با این حال، برای اون دسته از شرکت هایی که کالای بسته بندی شده رو ارسال میکنند، اولین تجربه مشتری با اون محصول خیلی مهمه. این اولین نقطه تماس بین شما و مشتریانتونه. مانند هر چیزی که طراحی شده است، “ظاهر و احساس” بسته ها نیز از طریق نحوه طراحی به مشتری انتقال پیدا میکند.
اگه در طراحی بسته بندی سرمایه گذاری نمیکنید، یک فرصت قدرتمند برندسازی رو از دست دادید.
بررسی سبک خلاقیت در بسته بندی
در این بخش از مقاله سعی داریم به بیش از ده تا از انواع سبک بسته بندی خلاقانه بپردازیم که اگه هنگام طراحی به این سبک ها گوشه چشمی داشته باشید ممکنه طراحیتون از متوسط به عالی ترقی کنه پس این مقاله رو دنبال کنید.
طراحی به سبک مینیمالیسم
سادگی هرگز از مد نمیوفته. ظرافت و از نظر بصری ساده، روند مینیمالیسم بی انتها و تازه به نظر میرسه.
کسب و کارهای مختلف میتونن ظاهری مینیمالیستی رو در طراحی بسته بندی خود بگنجونن. این یک سبک بسیار جذابه زیرا دارای شایستگی هنریه بدون اینکه بیننده رو تحت تأثیر قرار بده یا منزوی کنه. بسیاری از شرکتها این روند رو برای طراحی بستههای خود اتخاذ میکنن و یکی از جنبههای عالی این روند اینه که بیش از یک راه برای دستیابی بهش وجود داره.
تایپوگرافی جسورانه در برابر سفیدی واضح، پخش شدن رنگ در پس زمینه تمیز، چیدمان اولیه اشکال ساده. همه اینها تنها تعدادی از روشهایی است که ظرافت و وضوح در طراحی بسته بندی مینیمال بیان میشه.
دوره جدید روانگردان دهه ۶۰
برخی از گرایشهای طراحی آنقدر مقدس هستند که هرگز از مد نمیافتند، و روانگردان دهه ۱۹۶۰ قطعاً در این دسته قرار میگیرد. برداشت معاصر از احیای روانگردانی دهه ۶۰ ما را به یاد دوران عشق رایگان، صلح و شادی میاندازد که نمیتوانیم انکار کنیم که وقتی وارد آبهای عمیقتر این همهگیری میشویم، به آن نیاز داریم. حروف چاپی تحریف شده، امواج «شیاردار» و رنگهای پاپ در برابر محصولات معاصر به این طرحهای بستهبندی الهامگرفته از دهه ۶۰ کمک میکنند که برجسته شوند و احساس آرامش و عشق را در ما ایجاد کنند.
خلاقیت در بسته بندی محصول فروشتون رو چند برابر میکنه | پارس تات
طراحی متن محور غیرعادی
گاهی اوقات مردم فراموش میکنن که طراحی تایپ به خودی خود یک فرم هنری پیچیده است که در این گرایش کنونی برای متن به عنوان شکلی از هنر مستقل مورد توجه قرار می گیرد(مثل هنر کالیگرافی که توی مقاله کالیگرافی چیست به تفضیل بهش پرداختیم). تمام نشانههای عکاسی و تصویرسازی کنار گذاشته میشه تا فضایی برای حروف برجسته ایجاد بشه، اغلب از رنگهای متضاد برای افزایش انرژی به طرح استفاده میشه. این روند دیدگاههای روزمره فونتها رو به چالش میکشه، جایی که فونت به عنوان یک قطعه هنری در مقایسه با اولویت دادن به خوانایی در نظر گرفته میشه.
به لطف مه و دود بصری روزافزون در محیط و خیابانهای ما، ایجاد خلوص در طراحی با زیبایی شناسی مینیمال، از نظر من، بهترین راه است. این یک بازی ظریف برای بازی با تایپوگرافی، فضای سفید و رنگ های بازیگوش است – اما این رویکرد آینده است.
انواع سبک های بسته بندی محصول آشنا شوید و با بکارگیری آنها در طراحیهایتان یک فروش خوب را رقم بزنید | پارس تات
یافتن آرامش در بسته بندی
سال ۲۰۲۲ همچنان یک زمان پرتلاطم در جهان است، که باعث میشه روند طراحی بستهبندی برای یافتن آرامش و آرامشی که در حال حاضر در خانههایمان به آن نیاز داریم کاملاً زمانبندی شده باشه. رنگهای بیصدا و مکملش احساس اولیه رو به ما میدن، در حالی که کپیهای ساده و حروفهای کوچک متون بیمعنی رو ایجاد میکنن. محبوبیت پدیده آرامبخش ASMR حتی خودش رو به طراحی بستهبندی تبدیل میکند، جایی که سطوح بستهبندی صاف براق یا بافت عمدی، بُعد دیگری از آرامش رو در بستهبندی پدید میارن.
تاثیر طراحی خلاقانه در بسته بندی به حدی است که میتواند کسب و کارتان را دگرگون کند | پارس تات
دکو سه بعدی مصنوعی
این تصویر گرافیکی سه بعدی مصنوعی نوآورانه یک مزیت پیچیده و امروزی رو به این گرایش طراحی بسته بندی میاره. بازی با عمق و توهم راهی مطمئن برای وادار کردن مصرف کنندگان به توقف و نگاه کردنه، تقریباً به معنای واقعی کلمه به سمت شما میپرند. از آنجایی که سهبعدی تقلبی یک اثر فنی برای ایجاد بسته بندی است، به مصرفکننده نشون میده که شما پیشرفته هستید، که اساساً به این معنیه که «این محصول ارزش پول رو داره» – این یک ایده طراحی ایدهآل برای محصولات فناوری هستش.
سازگار با محیط زیست
سازگار با محیط زیست، منبع محلی، زیست تخریب پذیر. گرایش سبز در همه جا وجود دارد و طراحی بسته بندی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
ما این روند رو دوست داریم زیرا طرح هایی که می بینید معمولاً تازه و الهام گرفته از زمین هستند. لذت لمسی محصولات کاغذی بازیافتی به تجربه حس خوب میافزاید و زیباییشناسی درگیر همیشه این ایده رو تقویت میکنه که به محیط زیست کمک میکنید.
طراحان و برندها با هم کار می کنند تا از منابع تجدیدپذیر بیشتری استفاده کنند و موادشون رو قابل بازیافت نگه دارند. به دنبال کسب و کارهایی که طراحی سازگار با محیط زیست رو در محصولات خود ادغام میکنند، به یک گرایش مصرف کننده بزرگ تبدیل شده است.
فراتر از تأثیر حیاتی آن بر محیط زیست، روند سازگار با محیط زیست باعث صرفه جویی در هزینه برای مصرف کنندگان و شرکتها میشه. این یک راه حل برنده همه جانبه برای نیازهای طراحی بسته شماس!
هوس انگیز
از رنگهای روشن، تصاویر فوقالعاده و تصاویری سرگرمکننده استفاده کنید که کودک درونی مشتری شما (یا در برخی موارد کودک واقعی) را درگیر میکند.
با تزئین بسته بندی خود با طراحی سرگرم کننده و بازیگوش، مصرف کنندگان ر به سفری پر از هیاهو ببرید. از استفاده از ایدههای بزرگتر که به روشهای غیرمنتظره نشان داده شدهاند نترسید – شگفتی و لذتی که در پی خواهد آمد مطمئناً یک تجربه به یاد ماندنی خواهد بود.
آرم ها و تصاویر دستی همراه با انتخابهای رنگی جسورانه، گرافیک بسته شما رو برجسته میکنه. با این انتخاب سبک جذاب و پر جنب و جوش توجه مصرف کنندگان خود را به خود جلب کنید.
برش ها
کالاها رو به آنها نشان دهید! یک راه خوب برای نمایش خلاقانه محصول خود اینه که اون رو در بسته خود به نمایش بگذارید. گرایش طراحی بستهبندی که تأثیر زیادی داره، برشها یا برشهای قالب راهی عالی برای نشون دادن به مشتری شما است که محصول شما جذاب است و از نشان دادن آن نمیترسی.
برخی از برش ها ممکن است کمی تعامل عملی رو تشویق کنند و برخی دیگر ممکنه راهی هوشمندانه برای بهبود طراحی محصول شما باشند. مهم نیست که چطوری اون رو برش میدید، این روند مطمئناً هر مشتری رو متوقف میکنه و نگاهی دقیقتر به چیزی که شما ساختهید می اندازه. (راستی برای این که بیشتر با خطوط برش آشنا بشی مقاله اهمیت خط برش پارس تات رو از دست نده).
مه های رنگی مسحور کننده
بستهبندی سفید ساده با رنگهای مهآلود اسپری شده تزریق حیات میشود.
احتمالاً توسط طراح گرافیک تسا فارست معروف شده است، گرایش مه رنگها دنیای طراحی اینستاگرام را فرا گرفته است، احتمالاً به دلیل تأثیر آرامشبخش آن که شما را در اواسط اسکرول متوقف میکند. این افکت طراحی به قدری مسحورکننده و معمایی است که تعیین نحوه ایجاد این افکت توسط یک طراح دشوار است، با این حال ترکیبی از محو کردن بیش از حد و اضافه کردن نویز به یک پاپ رنگ در فتوشاپ ممکن است این کار را انجام دهد.
مواد تشکیل دهنده مصور در پالت های پانچ
یکی از گرایشهای طراحی بستهبندی مورد علاقه ما در سال ۲۰۲۳، با توجه به قدردانی فرهنگی بیشتر از شفافیت، بهویژه وقتی صحبت از آنچه در بدن خود میگذاریم به میان میآید، تزئین بستهبندی با موادی است که به سبک روشن و سرگرمکننده نشان داده شدهاند. نه تنها توجه افرادی را که می خواهند مواد تشکیل دهنده محصول را بدانند به خود جلب می کند، بلکه می تواند طعم یا تنوع محصول خاص را نیز متمایز کند.
جلوههای بصری در این گرایش به کارتونی و جوانی به عنوان وسیلهای برای بازگرداندن خاطرات دوران کودکی و دادن انرژی سالم متمایل است. مواد تشکیلدهنده مصور متکی به رنگهای تازه و شاداب و سبکهای هنری کمتر اصلاحشده، مانند دودلها هستند تا محصول روی بستهبندی را جذابتر و سرگرمکنندهتر کنند.
– Imogen Hill, Senior Art Director at 99designs by Vista
“این روند جسورانه و رنگارنگ نه تنها به برندها کمک میکند تا در بین رقبا برجسته شوند، بلکه نشاندهنده سریعی از چیستی محصول برای مصرفکننده است. دو هدف کلیدی هر طراحی بسته بندی.”
حداکثر در داخل، حداقل در خارج
آیا میدانید یک ژاکت زمانی خاص است که آستر آن به زیبایی پوسته بیرونی آن باشد؟ خب همین رو میتونیم در مورد طراحی بسته بندی هم بگیم. چه لذتی داره وقتی بسته بندی مینیمال خودتون رو باز میکنید تا فضای داخلی حداکثری و زیبا رو نشون بدید.
لوگوهای ساده و مینیمال از بیرون به داخل منتقل میشوند تا رنگهای روشن و تصاویر حداکثری را نشان دهند و مصرفکنندگان را خوشحال و در ذهن برند شما قرار بدند.
با میلیون ها بسته تحویلی هر روز، تبدیل کردن بسته بندی به یک تجربه مهم تر از همیشه است. بهعنوان طراح بستهبندی، باید هیجان و ماجراجویی خرید را به درب منزل شما بیاریم—وقتی مشتری، جعبهی غیرقابل توصیف را باز میکند، یک قدم با تجارت شما بیشتر آشنا میشود.
– جاستین حمرا، هنر
مواد خام کاملاً ناقص
بافتهای ناقص خاکی به مصرفکنندگان یادآوری میکنند که برندها مواد خودشون رو از کجا تهیه میکنند، برای برندهایی که میخواهند اخلاق دوستدار محیط زیست خود را تقویت کنند و به آگاهی از نگرانیهای مصرفکنندگان در مورد بحران آبوهوایی دست یابند (ببخشید زبان پیچشی). از اونجایی که صنعت به سرعت در حال تغییر است تا برندهایی رو که در مرکز عرضه آنها پایداری دارند، مورد توجه قرار دهد، بسته بندی اخلاقی و قابل کمپوست یکی از بسیاری از کارهایی است که میتونید به عنوان یک برند انجام دهید تا نشان دهید که در مورد موقعیت پایدار خود جدی هستید.
مواد بافتی مایل به سفید و بازیافتی نیز پسزمینه زیبایی برای جوهر چاپی ایجاد میکنند و اعوجاج ظریف رنگ را ایجاد میکنند.
لایه بندی رنگی ‘n’ paste را برش دهید
عشق به کلاژ به عنوان یک فرم جدایی ناپذیر از طراحی، امسال با تمرکز بیشتر بر روی هندسه و لایه بندی رنگ ها ادامه دارد. لبه های خام پاره شده کاغذ به مواد قابل بازیافت اشاره میکند که برای ورود به بازار آگاه از محیط زیست مفید است. در جایی که کولاژ هنوز در صحنه مستقل بسیار رایج است، استفاده از کولاژ در طراحی بستهبندی به شما امکان میدهد به آن مخاطب خلاق خاص و پردرآمد متصل شوید.
با انواع سبک های بسته بندی در محصولات آشنا شوید و انها را در طراحی های خود بکار ببندید تا یک فروش فوق العاده را تجربه کنید
زیبایی شناسی Y2K همچنان ادامه دارد
زیبایی شناسی Y2K بین اواسط دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۵ بسیار بزرگ بود، جایی که مردم شیفته فناوری و هزاره بودند، که مشخصه اون برداشت سایبرپانک در دهه ۹۰ بود. روند Y2K بسیار جذاب است زیرا معمولاً به عنوان یک گیج کننده (البته جذاب) در دنیای مد و طراحی دیده می شود. اما از اونجایی که همه گرایشها پس از ۲۰ سال خود را بازیافت میکنند، درست مانند ساعتگردی، روند اوایل هزاره با انتقام بازگشته است. زیبایی تجدید حیات Y2K طنز جذابی است که در آن در اوایل هزاره ما شیفته آینده پژوهی بودیم، اکنون این دیدگاه قدیمی از آینده پژوهی نوستالژیک است و شبیه به آینده پژوهی است. آبی های کم رنگ، نقره ای، سفید و نئون های کم رنگ پس زمینه را تشکیل میدهند، در حالی که اشکال هندسی لبهای پویا اضافه میکنند.
۱۰. سلطنت شخصیت های شلنگ لاستیکی
فقط این بچه های شادی آور چه کسانی هستند که در سراسر بسته بندی ما قدم میزنند؟ شخصیتهای شلنگ لاستیکی در دهه ۱۹۲۰ در ایالات متحده آمریکا به لطف سازندگانی مانند بیل نولان و والت دیزنی معروف شدند و در سالهای اخیر توسط تصویرگران در سراسر جهان با ضربات قلم موی برجستهتر و عبارات طعنهآمیزتر و بازیگوشتر مدرن شدهاند. رفتار دوستانه آنها بلافاصله باعث لبخند شما میشود، که هدف نهایی طراحی بسته بندی است، درست است؟ در مقایسه با شخصیتهای اصلی شلنگ لاستیکی دهه ۱۹۲۰، اغلب میتوانید انواع مدلهای ۲۰۲۲ را در کلاهها، کفشهای کتانی و خالکوبیها بیابید که از لحاظ بصری زیباییشناسی را به معاصر میآورند.
جسورانه برو
چیزهای زیادی وجود دارد که در یک بسته بندی خوب طراحی شده است، اما یکی از مهم ترین آنها رنگ است. رنگ ها احساسات رو بر می انگیزند و بر تصمیمات خرید مصرف کننده تأثیر می گذارند.
در واقع، بازاریابان می دانند که رنگ یکی از مهم ترین انتخاب هایی است که می توانید در طراحی بسته بندی انجام دهید. گرایشهای اخیر طراحان را وادار کرده است که رنگها را به روشهای خلاقانه و الهامبخش برای محصولات خود به کار ببرند. ممکن است تصمیمی هنری به نظر برسد، اما رنگ اصلی که برای طراحی خود انتخاب می کنید تأثیر روانی قابل توجهی بر نحوه درک مردم از آن دارد.
مطمئن شوید که رنگی را انتخاب می کنید که نشان دهنده شخصیت برند شما باشد و از پررنگ شدن نترسید. مطمئناً متمایز خواهید شد!
شیطنت مصور
روند تصویرسازی شیطنتآمیز با طراحیهای طعنهآمیز کودکانهاش به بینندهاش سر میزند و با سبک طنز خود در لبه فرهنگ میم قرار میگیرد. مانند شخصیتهای شلنگ لاستیکی، این نقاشیهای جوان پسند شما را لبخند میزند، اگر نگوییم کمی متحیر که چگونه به بستهبندی شما راه یافتهاند. از این گذشته، شوخ طبعی یکی از سریع ترین راه ها برای ورود به قلب یک نفر است.
آشنایی با سبک های بسته بندی مختلف خیلی میتونه در فرایند طراحی و جذب مشتری بهتون کمک کنه، این که بدون چه سبکی رو در چه منطقهای استفاده کنید یا نکنید یک نکته مهم هستش که ما در ویدئوهای آموزشی و در طی مقالات آینده حتما بیشتر بهش خواهیم پرداخت.
بافت
یک سری الگوهای تکراری را برای افزودن بافت و جلوه ای پویا و متقاعد کننده به طراحی بسته بندی خود انتخاب کنید. اگرچه ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، عنصر طراحی تکراری تأثیری زیبا و چشمگیر به بسته بندی شما می بخشد و برداشتن و نگه داشتن آن را غیرقابل مقاومت می کند.
استفاده از یک موضوع بصری که خود را تکرار می کند، یک راه عالی برای تاکید قوی بر شخصیت و هویت بصری برند شما است. الگوی شما ممکن است زنانه و ظریف یا جسورانه و تخیلی باشد. حتی ممکن است کاملاً از متن تکراری ساخته شود.
هر چه که باشد، شما پیامی قوی به مصرف کنندگان خود در مورد اینکه چه کسی هستید و چه انتظاراتی می توانند از محصول شما داشته باشند ارسال خواهید کرد. این یک راه به یاد ماندنی و تاثیرگذار برای بسته بندی محصول شما است!
در ادامه ۶ استایل دیگر به طور مختصر نام میبریم
لوکس Luxe
«لوکس، ظریف، مجلل، مجلل و شیک. بسته بندیهایی که نیاز به حق بیمه دارند».
پررنگ Bold
«روشن، رنگارنگ و چشم نواز. طراحی بسته بندی که برجسته است و بیانیه میده».
جذاب Charming
«بازیگوش، سرگرم کننده، باهوش و شاد. بسته بندی که باعث لبخند شما می شود.»
گاه به گاه Casual
«عملی و سرراست. بسته بندی که در زندگی روزمره می بینید.»
نوستالژیک Nostalgic
«وینتیج، کلاسیک، یکپارچه سازی با سیستم عامل، عتیقه، قدیمی و خاطره انگیز. بسته بندی که شما رو به یاد زمان دیگری میندازه».
واضح Crisp
«تمیز، معاصر، هندسی، ساده. براق، شیک، مرتب. این بخش در مورد بسته بندی است که واقعاً مطابق ضرب المثل قدیمی “کمتر، بیشتر است” است».
در سری مقالات طراحی بسته بندی، در بخش بعد به اهمیت فتومونتاژ در طراحی گرافیک و بسته بندی خواهیم پرداخت با پارس تات همراه باشید.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
مقایسه طراحی بسته بندی در ایران و خارج!
1.59k بازدید
-
آموزش طراحی بسته بندی بادام زمینی | بهاره نفری
893 بازدید
-
آموزش طراحی بسته بندی با فتوشاپ امکان پذیر است؟
1.68k بازدید
-
ترفندهای مهم درباره طراحی بسته بندی محصولات دارویی
1.06k بازدید
-
چند ترفند درباره طراحی بسته بندی مواد غذایی
1.04k بازدید
-
آموزش طراحی کارت ویزیت در ایلوستریتور
1.01k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید