جستجو برای:
  • پارس تات
  • دوره های آموزش گرافیک
    • آموزش هوش مصنوعی
    • دوره طراحی بسته بندی محصول
    • دوره آموزش فتومونتاژ تبلیغاتی
    • پکیج گرافیک پلاس (فتوشاپ، ایلوستریتور و ایندیزاین)
    • پکیج فتوشاپ
    • پکیج ایلوستریتور
    • پکیج ایندیزاین
  • دوره های آموزش وب
    • پکیج وب مقدماتی
    • پکیج وب مستر پلاس
  • بلاگ
    • تلویزیون اینترنتی
    • پادکست ها
    • آموزش فتوشاپ
    • آموزش ایلوستریتور
    • آموزش ایندیزاین
    • طراحی بسته بندی
  • آموزش رایگان
  • 02128428676 - داخلی صفر
  • info@parstut.ir
پارس تات
  • پارس تات
  • دوره های آموزش گرافیک
    • آموزش هوش مصنوعی
    • دوره طراحی بسته بندی محصول
    • دوره آموزش فتومونتاژ تبلیغاتی
    • پکیج گرافیک پلاس (فتوشاپ، ایلوستریتور و ایندیزاین)
    • پکیج فتوشاپ
    • پکیج ایلوستریتور
    • پکیج ایندیزاین
  • دوره های آموزش وب
    • پکیج وب مقدماتی
    • پکیج وب مستر پلاس
  • بلاگ
    • تلویزیون اینترنتی
    • پادکست ها
    • آموزش فتوشاپ
    • آموزش ایلوستریتور
    • آموزش ایندیزاین
    • طراحی بسته بندی
  • آموزش رایگان
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

پارس تات > گرافیک > رعایت اصول طراحی بسته بندی، محصول شما را بین رقبا متمایز میکند!

رعایت اصول طراحی بسته بندی، محصول شما را بین رقبا متمایز میکند!

۰۱ اسفند ۱۴۰۱
ارسال شده توسط علی کربلایی
گرافیک
3.29k بازدید

بسته بندی محصول یکی از اولین چیزهاییه که افراد با دیدن یک محصول مشاهده می‌کنن و اولین برداشت از کیفیت محصول رو با اولین برخورد با بسته بندی محصول خواهیم داشت. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که مصرف کنندگان محصولات شما رو می‌خرند و کسب و کارها می‌خواهند محصول شما رو به فروش برسونن، باید طراحی خوبی داشته باشید که اصول طراحی بسته بندی رو خوب توش رعایت کرده باشید تا توجه مصرف کنندگان رو جلب کنه و اونها رو به خرید محصول ترغیب کنه.

علاوه بر این، طراحی بسته بندی خوب فقط در مورد زیبایی شناسی نیست. بسته بندی خوب کاربردی هم هست. بسته بندی شما نه تنها باید چیزی باشد که توجه رو به خودش جلب کنه، بلکه باید چیزی باشه که مصرف کننده برای کشف اون مشکلی نداشته باشد و کسب و کارها در قفسه بندی با مشکل مواجه نشن. علاوه بر این، بسته بندی خوب، مقرون به صرفه است. برای طراحی بسته بندی که ROI (بازگشت سرمایه) خوبی ندارد، پول زیادی صرف نکنید.

بسته بندی چیست؟

طراحی بسته بندی محصول به ایجاد نمای بیرونی یک محصول اشاره داره. که شامل انتخاب در مواد و فرم و همچنین گرافیک، رنگ و فونت است که در بسته بندی، یک جعبه، یک قوطی، یک بطری یا هر نوع ظرف استفاده می‌شود. این یک ابزار کاربردیه، و همچنین به عنوان دروازه‌ای به محصول شما برای مصرف کنندگان عمل می‌کنه و به آنها اجازه میده تا با آن ارتباط بگیرن.

 

بیایید به برخی از اصول طراحی نگاه کنیم، که می توانند به شما در ایجاد بسته بندی عالی برای محصولات‌تون کمک کنن.

طراحی بسته بندی اصولی چه ویژگی‌هایی داره؟!

  • Aesthetic Design (طراحی زیبایی)

اول از همه، محصول شما باید برای مخاطب ایده آل شما جذاب باشد. مصرف کنندگان‌تون چه کسانی هستند؟ اونها بسیاری از انتخاب‌های طراحی رو تعیین می‌کنن، خواه صرفاً زیبایی شناختی یا کاربردی باشد. اقلام لوکس باید هوای رفاه و/یا پیچیدگی رو از خود نشان بدن و محصولاتی که برای سالمندان در نظر گرفته شدن باید دارای اطلاعاتی باشند که به راحتی برای تونها خوانا باشد. برای مثال لینت رو در نظر بگیرید. رنگ‌های طلایی روی بسته‌بندی و فونت شکسته آن‌ها هوای تجملاتی رو القا می‌کنه و تبلیغات این حس رو بیشتر می‌کند. مخاطب هدف خودتون رو درک کنید.

و فقط به این دلیل که لینت رو به عنوان مثال آوردم، زیاد الهام نگیرید. محصول شما مطمئناً باید متمایز بشه مگه اینکه خیلی عمدی باشد. شما نمی‌خواید محصول‌تون برای دیگران گیج کننده باشه. کاملاً مشخص کنید که محصول‌تون چیه! و مصرف کنندگان مورد نظر چه کسانی هستن. مصرف کنندگان چیزهایی رو می خرند که میتونن بفهمن… در غیر این صورت پول خودشون رو تو جوب میریزن. یه نگاه به محصول شما باید به مصرف کنندگان بگه که در مورد چیه. با این حال، مطمئن شید که بسته بندی نشون دهنده محصوله. عکس‌های روی محصول باید کاملا و به وضوح نشون بده که محصول در مورد چیست و داخل این بسته بندی چه چیزی وجود داره. مطمئناً، همیشه بهترین کار اینه که بهترین کار رو انجام دهید، اما اگره بسته بندی مافین های پر از کشمش رو نشون بده و محصول واقعی فقط یک کشمش داشته باشه، احتمالاً مصرف کنندگانش محصول رو دوباره خریداری نمیکنن و از قفسه‌ها خارج میشن.

بسته بندی شما باید احساسات مصرف کنندگان رو برانگیزه. اطلاعات واقعی ضروری است، اما در عین حال، بسته بندی محصول به خودی خود بازاریابی است. شامپوها تصاویری از موهای درخشان ارائه میدن و کیت‌های غذا گزینه‌ای آسون و یک غذای خوشمزه رو ارائه میدن. محصولاتی که کودکان رو هدف قرار می‌‌دهند، به آنها احساس شادی و سرگرمی میده یا این احساس رو به اونها میده که “باحال” هستن. خواسته‌های مخاطب هدف خود رو درک کنید و از اون برای فراخوانی احساسات مثبت مرتبط با محصول خود استفاده کنید. اشکال، رنگ‌ها و نقوش خاص این احساسات ظریف رو منتقل می‌کنن. احساسات با شکل گیری حافظه بلندمدت مرتبط هستن و می‌خواهید مردم محصولات شما رو به خاطر بسپارنْ این برای شناخت برند و شکل گیری مشتریان دائمی‌تون مهمه.

بسته بندی محصول به یاد ماندنی چیزی بیشتر از تصویر دو بعدی روی اونه. تفکر سه بعدی به شما امکان میده از طرح‌های هنری استفاده کنید که به محصول اجازه میده از بقیه متمایز بشن. عطر Zen توسط Shiseido یادآور بوی گل است و با بامبو خلق شده. شیسیدو به اندازه کافی هوشمندانه عطر رو در ظرفی به شکل بامبو بسته بندی کرد. چای سبز توت یک برند چایه که در اون کیسه‌های چای به شکل اشکال اوریگامی در می‌آیند. این محصول ظاهری منحصر به فرد و به یاد ماندنی میدهد. با این حال، ما نمیتونیم در مورد ساختار بسته بندی بدون ذکر کاربردهای کاربردیش صحبت کنیم.

  • Functional Design (طراحی عملکردی)

اندازه و شکل بسته بندی محصول شما چیزی فراتر از ظاهر است. بسته بندی شما باید برای استفاده و نگهداری راحت باشد. بسته‌های شیرینی دندانه دار هستند تا به راحتی باز شوند. شیر در ظرف دایره‌ای اشکالی ندارد، اما نگهداریش رو سخت‌تر می‌کند. هنگام طراحی بسته بندی به این نکته توجه داشته باشید. کسب‌وکارهایی که محصول شما رو ذخیره می‌کنن باید به اندازه مصرف‌کنندگان به تدارکات آن بپردازند، بنابراین یک بسته‌بندی راحت بسیار توصیه می‌شود.

کیفیت محصول باید بسته بندی رو تعریف کنه و نه برعکس. اگر محصول ظریف است، پس نمی‌خواید فضای خالی زیادی در داخل آن برای حرکتش وجود داشته باشه. محصولات بزرگ با اندازه‌های نامتعارف ممکنه یک راه حل سفارشی رو تضمین کنن. اگه قراره محصول در یخچال نگهداری بشه، آیا نوع بسته بندیتون متناسب با یخچال هست ؟

موادی که برای بسته بندی خود استفاده می‌کنین باید هم با پیام طراحی محصول مطابقت داشته باشد و هم مناسب باشد. بسته‌بندی کاغذی که سبک مینیمالیستی رو نشون میده، اگه محصول مایع یا الکترونیکی باشه و بسته‌بندی پس از خیس شدن از هم بپاشد، به خوبی کار نمی‌کند. برندی که از محیط زیست آگاهی بیشتری داره باید از مواد قابل بازیافت استفاده کنه یا بسته بندی رو به گونه ای طراحی کنه که قابل استفاده مجدد باشه.

خیلی خوب است که برای طرحی بسته بندی اصولی و منحصر به فرد تلاش کنید. هر طراحی ظرف سوپ رو به شکل یک قوطی طراحی میکنه، پس چرا کار دیگری انجام ندید و خلاقانه عمل نکنید؟ با این حال، دلیل خوبی برای این وجود داره، و گاهی اوقات پایبندی به قراردادها ساده‌ترین راه برای قرار دادن محصول شما در قفسه است. در مورد هزینه‌های بسته بندی که ایجاد می‌کنید و اینکه چنین طراحی قرار است چه کاری برای شما انجام دهد، خوب فکر کنید. گاهی اوقات فقط کمی آزادی هنری تنها چیزی است که شما نیاز دارید.

مراقب باشید در کارها زیاده روی نکنید. شما نمی‌تونید هر پیامی رو که می‌خواید روی بسته بندی محصول قرار بدید. اگه مصرف کنندگان با اطلاعات بمباران بشن، ممکنه محصول‌تون رو فریبنده نبینن. چیزهای مهمی رو که می‌خواید محصولتون منتقل کنده، بچسبونید و بسته‌بندی رو حول اون طراحی کنید. طراحی ساده قطعا گاهی اوقات بهتر است. بگذارید بسته بندی شما نفس بکشد. حتی طرح های مینیمالیستی هم پیامی رو منتقل می‌کنن.

 

آموزش طراحی تصویر این مقاله رو قبلا براتون در سایت منتشر کرده بودیم، اگه دوست دارید یاد بگیرید آموزش طراحی قوطی نوشابه انرژی زا رو ببینید.

 

اطمینان حاصل کنید که بسته بندی شما فضایی برای اطلاعات مهم داشته باشه. به ویژه غذاها باید اطلاعات تغذیه‌ای رو روی بسته بندی درج کنید. این فضا رو هنگام تصمیم گیری برای قرار دادن فضا در طراحی در نظر داشته باشید. علاوه بر این، طراحی قابل ویرایش، تولید نسخه‌های دیگه همون محصول رو بسیار ارزان‌تر می‌کنه. یک مثال ساده نوشیدنی‌های خنک با طعم‌های متعدد، طرح اصلی یکسانه، اما در بیشتر موارد، فقط رنگ‌ها بین طعم‌ها تغییر کردن.

هزینه‌های تولید بسته بندی رو در نظر داشته باشید. مواد و نیروی کار بزرگترین هزینه‌س و باید در طراحی شما لحاظ بشه. طرح‌های پیچیده‌تر با مواد گران قیمت هزینه‌های شما رو برای هر مورد افزایش میده. به خاطر داشته باشید که برای ایمن نگه داشتن محصول، فکر پر کننده محصول رو هم بکنید.برای اینکه بهترین استفاده رو از بسته بندی خود ببرید، تا حد امکان اون رو با محصول مفید پر کنید.

هنگامی که این عوامل رو در نظر گرفتید و طرحی برای بسته بندی خود ایجاد کردید، حالا نوبت جذب مشتریه و محصول شما رو خریداری میکنن. چه برند شما رو بشناسند و چه نشناسند، تاثیر ماندگاری روی اونها میگذارد. اگر بسته بندی محصول رو به عنوان شکل دیگری از بازاریابی در نظر بگیرید، ممکنه بتونید به طور مستقیم طرح‌های عالی ارائه بدید. تنها چیزی که لازمه اینه که ساختار بسته بندی رو ترکیب کنید و آماده یک فروش توفانی باشید.

۱۰ روش اصول طراحی بسته بندی محصول که باید در طراحی بسته بندی رعایت کنید

  1. صادق باشید

مطمئناً، شما میخواید محصول خودتون رو تا حد امکان در بسته بندی جذاب جلوه دهید – بالاخره این همون چیزیه که مشتری رو به خرید اون ترغیب میکنه. با این حال، بسیار مهم است که محصول شما زیبا به نظر برسد، نه تنها بر روی بسته، بلکه در واقعیت. چه مواد خوراکی بفروشید و چه محصولات با تکنولوژی بالا، اگر مشتری بسته بندی رو بردارد و چیزی بسیار پایین‌تر از اونچه روی جعبه‌ش وعده داده شده بود ببیند، اعتماد او به شما و برند شما رو از بین می‌برد. حتی اگر محصول شما به خودی خود عالی باشه، مشتری هرگز فراموش نخواهد کرد که شما او را فریب دادید تا اون رو با وعده چیزی که ظاهر متفاوتی داره بخره.

 

 

  1. مشتریان‌تون رو بشناسید

طراحی یک بسته بندی زیبا که توجه هر کسی رو که اون رو میبینه کافی نیست. همچنین باید سلایق، ارزش ها و سایر ویژگی های مخاطب هدف‌تون رو در نظر بگیرد. آیا شخصیت خریدار مشخصی دارید که بتونید محصولات‌تون بهش عرضه کنید؟ وقتی که بدونید مشتریانتون چه کسانی هستند، میتونید بسته بندی‌تون رو به شدت سفارشی کنید، تا نیازها و خواسته‌های اونها رو به بهترین شکل منعکس کنه. اگر در انجامش مشکل دارید، روی پرسوناشناسی مخاطبین محصولاتتون بیشتر کار کنید.

 

 

  1. کیفیت همه چیزه

حتی اگر طرح بسته شما یک کار کاملاً هوشمندانه باشه، اگره مواد به وضوح درجه دوم باشن، چاپ نامرغوبه و به نظر می‌رسه که اگر اون رو لمس کنید، تأثیر زیادی نداره. به ویژه اگه این محصول رو به عنوان محصولات نسبتاً سطح بالا قرار بدید. به دنبال چاپ‌خانه و چاپگری باشید که تجربه کار با بسته بندی رو با اون داشته باشید.

  1. محصول خود را در ذهن داشته باشید

خریداران نباید بین محصول و بسته بندی اون ناهماهنگی احساس کنند. محصولات پاک کننده نباید خوشمزه به نظر برسند. بسته بندی شمع باید مفاهیمی رو که میخواید مشتریان با محصول شما مرتبط کنند به ذهن متبادر کند: آرامش، ظرافت، عاشقانه و غیره. مواد غذایی باید فقط با ایستادن روی قفسه اشتهای مشتری رو تحریک کنند.

 

  1. ثابت قدم باشید

اگر چندین محصول رو در یک خط می‌فروشید، مطمئن بشید که اونها به یکدیگر و برند شما مرتبط هستن. یا صرف نظر از فرم بسته بندی از رنگ‌های مشابه استفاده کنید یا رنگ‌ها رو تغییر بدید اما به همان الگوها و طرح ها بمونید.

  1. طراحی بسته بندی “چهره” یک برند است

بسته بندی چهره برند و کلید طلایی برای ارتباط کسب و کار شما با مشتریان است، بنابراین اولین و مهمترین قانون در طراحی بسته بندی محصول این است که اطمینان حاصل کنید که پیام برند رو منتقل میکنه تا اطمینان حاصل بشه که محصولات شما با سایر رقبا اشتباه گرفته نشن.

در طراحی بسته بندی محصول باید از اصول طراحی هویت برند اعم از لوگو، رنگ برند، شعار اطمینان حاصل کنید. ارتباط بین کسب و کار و مشتریان بر اساس سیستم هویت برند شکل می‌گیره، بنابراین در طراحی بسته بندی محصول نیز باید این موضوع تضمین شود.

  1. طراحی بسته بندی باید مصرف کننده پسند باشد

وقتی صحبت از طراحی بسته بندی میشه، یک طراح باید درک کند که باید با مصرف کنندگان دوستانه باشه. باید برای مصرف کنندگان ساخته بشه. شما نمیتونید از طرح بسته بندی شامپو مردانه برای بسته بندی شامپوهای زنانه استفاده کنید.

اصل طراحی بسته‌بندی مناسب مصرف‌کننده، اصل اساسی است، با هدف به حداقل رساندن طراحی و ایجاد وضعیت “میخ مربع در سوراخ گرد”. این وضعیتی است که هیچ کسب و کاری نمی‌خواد با اون مواجه بشه.

 

  1. طراحی خلاقانه بسته بندی

خلاقیت اصل مورد نیاز برای داشتن یک بسته بندی زیبا و چشمگیره. بسته بندی محصول با طراحی نوآورانه مطمئناً مشتریان رو جذب می‌کنه و اونها رو از هزاران محصول دیگه که در همان قفسه نمایش داده میشن برجسته میکنه.

اونها تحت تأثیر طراحی بسته بندی متفاوت قرار می‌گیرن و متقاعد میشن و اون محصول رو خریداری می‌کنن. بنابراین، اصل طراحی بسته بندی خلاقانه یکی از اصول اساسی برای کمک به موفقیت طراحان بسته بندی محصول است.

  1. طراحی بسته بندی باید چند منظوره باشد

    طراحی بسته بندی هم باید برای مصرف کنندگان راحت باشه. در طراحی بسته بندی محصولات، طراحان نه تنها باید بر روی بسته بندی محصولات تمرکز کنند، بلکه باید به این مهم نیز اهمیت بدن که مشتریان بعداً هم از این بسته بندی استفاده خواهند کرد.

    این به طراحان کمک میکنه تا اندازه و مواد بسته بندی رو محاسبه کنن. برای بسته‌های بسیار کاربردی، این از طریق جابجایی، حمل و نقل، استفاده و ذخیره سازی ارزیابی میشه. بنابراین، طراحان باید بیشتر نگران تطبیق پذیری طراحی بسته بندی باشند.

  2. به مواد بسته بندی محصول توجه کنید

آخرین عنصری که یک طراحی کامل بسته بندی ر, تشکیل میده، مواد است. مواد همچنین تأیید میکنه که شرکت اختصاص داده شده و بر محصولات خود متمرکز است. برای انتخاب مناسب ترین متریال طراحی بسته بندی باید ارتباط ویژگی های محصول و عادات مشتریان هدف رو در نظر گرفت.

مواد باید به اندازه کافی با دوام و خوب باشند تا محصولات رو از تأثیرات خارجی مثل رطوبت، گرد و غبار، دما، ضربه محافظت کنن. در حال حاضر، برخی از مشاغل کاملاً روی استفاده از مواد سازگار با محیط زیست مانند جعبه‌های کاغذی و کارتنی متمرکز شده‌اند. این راهی است که به کسب و کار شما کمک میکنه تا به مشتریان‌تون نزدیک‌تر شود. همچنین راهی برای شرکت‌ها برای کمک به حفاظت از محیط زندگی و صرفه‌جویی در منابع سوخت است.

البته اصول طراحی بسته بندی موفق بسیار بیشتره و درست مثل هر زمینه دیگره‌ای از طراحی، خلاقیت اغلب مهمتر از پیروی از هر قانونیه. با این حال، رعایت این اصول در اکثر مواقع انتخاب درستی است.

 

←در ادامه تاثیر بسته بندی در فروش محصولات رو بررسی می‌کنیم که کسب و کارها باید به این موضوع اهمیت بدن و توجه کنن.

۰/۵ (۰ نظر)
اشتراک گذاری:
برچسب ها: طراحی بسته بندی
درباره علی کربلایی

شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!

نوشته های بیشتر از علی کربلایی
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • قیمت طراحی بسته بندی در سال ۱۴۰۴

    953 بازدید

  • طراحی بسته بندی با هوش مصنوعی

    929 بازدید

  • بهترین ابزارهای طراحی بسته بندی

    973 بازدید

  • چطور طراحی بسته بندی را شروع کنیم؟

    954 بازدید

  • طراحی بسته بندی بادام زمینی با استفاده از ابزار pen در ایلوستریتور | پارس تات
    آموزش طراحی بسته بندی بادام زمینی | بهاره نفری

    1.35k بازدید

  • آموزش طراحی کارت ویزیت در ایلوستریتور
    آموزش طراحی کارت ویزیت در ایلوستریتور

    1.35k بازدید

قدیمی تر کدام یک از نرم افزار های طراحی بسته بندی برای طراحان کاربردی‌تره؟
جدیدتر تاثیر بسته بندی بر فروش محصولات

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:

قصه از کجا شروع شد؟!

داستان ما از سال ۹۴ شروع شد، دغدغمون آموزش گرافیک به روشی بود که علاوه بر نرم افزار فرآیند هوش بصری و خلاقیت رو هم منتقل کنیم، محتوای فعلی سایت، حاصل چند سال تلاش و مطالعه یک تیم ۱۰ نفره‌ست که عاشق کارشون هستن، گرافیک زندگیمونه و ما برای زندگیمون هرکاری می‌کنیم…

دوره های آموزشی

دوره طراحی بسته بندی محصول
آموزش هوش مصنوعی برای طراحی گرافیک
دوره آموزش فتومونتاژ تبلیغاتی
پکیج آموزش گرافیک
تماس با ما
علی کربلایی

شبکه‌های اجتماعی

  • همکاری با ما
  • گزارش خطا
  • درباره ما
Menu
  • همکاری با ما
  • گزارش خطا
  • درباره ما
©1395-1403 تمامی حقوق برای این سایت محفوظ می‌باشد. طراحی و توسعه توسط آرانیک وب

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت