تاثیر بسته بندی بر فروش محصولات
ظروف شیشهای، پکهای پلاستیکی، بستهبندیهای فلزی و جعبههای مقوایی و کارتنی همگی جز دسته بسته بندی قرار میگیرند و کارشان حفاظت از محصولات است. اینان وظیفه محافظت از محصولات را به خوبی انجام میدهند اما آیا وظیفه دوم یعنی برندینگ در کسب و کار یا افزایش در فروش و شناخته شدن برند رو هم به درستی ایفا میکنند؟! بستگی داره!که این بسته بندی چطور و چگونه صورت گرفته است! آیا محصولی که برای بسته بندیش هزینه زیادی صرف شده کیفیت خوبی دارد؟ بسته بندی صرفا به این معنا نیست که ظاهر کار حفظ بشه قطعا کسی که هزینه و زمانی زیادی رو صرف بسته بندی محصول میکنه محصولی که تولیدکرده کیفیت بسیار بالایی داره و برای تولید اون محصول هزینه زیادی صرف شده است. از بین هر ۱۰ نفر خریدار هفت نفرشون میگن بسته بندی بر تصمیمات خریدشون موثره به همین منظور ماهم تصمیم گرفتیم در این مقاله به تاثیر بسته بندی بر فروش بپردازیم و جایگاه بسته بندی رو در کسب وکارها روشن کنیم.
جایگاه طراحی بسته بندی در کسب و کارها
بسته بندی امروز حکم پیام فروشنده به خریدار رو داره. در اصل تولید کننده برای موفقیت در این ارتباط دوطرفه باید بتونه به زبان خریدار صحبت کنه. بنابراین بسته بندی صرفا یک محافظ کالا نیست که با گرافیک به زیبایی رسیده باشد.
مقاله ای در سال ۲۰۰۰ به قلم روت رِتی با عنوان “مولفه های شفاهی و تصویری در طراحی بسته بندی” تخمین می زنه که حدود ۷۳ درصد از تصمیمات مربوط به خرید محصولات مصرفی در محل فروشگاه گرفته میشه. این روش خرید اصطلاحا به خرید انگیزشی (Impulse Purchasing) نامگذاری شد و در مقابل اون خرید برنامه ریزی شده (Planned Purchasing) معرفی شد که برای محصولات با دوام و محصولات با قیمت قابل توجه کاربرد بیشتری دارد. طبیعتا کارکردهای بسته بندی برای هر یک از این گروه های محصولی نیز متفاوته که بعدا بیشتر به آنها پرداخته خواهد شد. در ادامه میپردازیم به ۵ روشی که روی بسته بندی محصول تاثیر زیادی دارد.
پنج روشی که باعث تاثیر بسته بندی بر فروش میشه
۱.بسته بندی محصول از محصولات محافظت میکند.
شرکتها زمان و پول زیادی رو صرف تحقیق و توسعه محصولاتی میکنن که میخوان تولید کنن. تعدادی هم زمان زیادی رو صرف بازار یابی میکنن تا بهترین راه برای تبلیغات محصولات خودشون رو پیدا کنن. با این حال برخی از سرمایهگذاران بیشتر در بستهبندیهایی که برای محافظت از محصولات خود استفاده میکنند سود زیادی میبرند، زیرا آسیب در حین حمل و نقل، در فروشگاهها و در طول استفاده عادی مصرفکنندگان رخ میده. تجربههای کمی دیده شده که از بسته بندی محصول و کیفیت محصولی که داخلشه ناراضی باشن هر چقدر محصول با کیفیتتر باشه قطعا فروشنده هزینه و زمان زیادی صرف بسته بندی محصول خود میکند.
۲.بسته بندی محصول جلب توجه میکنه.
برندها معمولا محصولاتی که با بسته بندی خیلی قوی تهیه و توضیع شدن بیشتر میفروشند. به عنوان مثال: محصول شست شو صورت، صورت رو تمیز میکنه و خمیر دندان قطعا برای تمیزی دندان است اما وقتی وارد یک فروشگاه میشیم و نیاز به خرید این محصولات داریم اولین چیزی که جلب توجه میکنه بسته بندی اون محصوله و بسته بندی درست ارزش محصول خوش رو بالا میبره. اغلب هم به دلیل توجه زیادی که بهش میشه فروشش بالا میره
۳.بسته بندی محصول نشان دهنده کیفیت است.
یکپارچگی، کیفیت و مشروعیت محصولات به طور کلی در کیفیت بسته بندی اونها به تصویر کشیده میشه. یک راه آسون برای توضیح این موضوع اینه که کسی فکر کنه محصولی که احساس میکنه کیفیت بالایی داره رو میتونه از یک فروشگاه خرده فروشی خریداری کنه. اگر در یک کیسه کاغذی معمولی فروخته میشد، چه تأثیری بر اعتماد آنها به خرید اون میگذاشت، به خصوص اگر قبلاً هرگز از اون استفاده نکرده بودند؟ به احتمال زیاد اونها یکپارچگی، کیفیت و مشروعیت محصول رو زیر سوال میبرند و سپس گزینه جایگزینی رو انتخاب میکنن که به راحتی میتونن درباره اون محصول بیشتر بیاموزند (یعنی اون محصول توضیحات بیشترو متناسبتر با بسته بندی درست داشته باشه). با این حال، زمانی که بسته بندی محصول جذابه، یکپارچگی خوبی داره و ارزش پیشنهادی جذاب و قابل باوری رو به خریداران احتمالی منتقل میکنه، محصولی که ارائه میده معمولاً بیشتر به فروش میرسه.
۴.بسته بندی محصول به خریداران احتمالی اطلاعات میده.
مصرف کنندگان عموماً از شرکتهایی قدردانی میکنن که پیام هایی رو روی بسته بندی محصول قرار میدن تا اونها رو از حقایق و سایر اطلاعات ارزشمند در مورد محصولاتی که قصد خریدش رو دارن مطلع کنن. اطلاعات دقیق و قابل اعتماد مفیده و آگاهی از اونچه میخرن به مصرف کنندگان کمک میکنه تا نسبت به انتخابهای خود اطمینان بیشتری داشته باشن.
۵.بسته بندی محصول قیمت رو جبران میکنه.
بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح میدهن محصولاتی رو خریداری کنند که در خانه هایشان نمایش داده شوند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که محصولی برای مدت طولانی قابل استفاده م مشاهده باشه. بسیاری از خریداران همچنین دوست دارند پولشون رو صرف خرید محصولات از شرکتهایی کنند که معتقدند با باورها و ارزشهاشون همخونی داره. وقتی شرکتها ظاهر خوب و ارزشهای مطلوبی رو روی بستهبندی محصول ارائه میکنن، مصرفکنندگان گاهی پول بیشتری رو برای خرید محصولات از اونها خرج میکنن.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
مقایسه طراحی بسته بندی در ایران و خارج!
1.18k بازدید
-
آموزش طراحی بسته بندی با فتوشاپ امکان پذیر است؟
1.32k بازدید
-
ترفندهای مهم درباره طراحی بسته بندی محصولات دارویی
682 بازدید
-
چند ترفند درباره طراحی بسته بندی مواد غذایی
865 بازدید
-
آشنایی با اصول چاپ در طراحی بسته بندی محصول
642 بازدید
-
اهمیت خط برش بسته بندی در طراحی گرافیکی محصولات به چه اندازه است؟
838 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید