جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • آموزش
    • گرافیک
      • پکیج گرافیک پلاس (فتوشاپ، ایلوستریتور و ایندیزاین)
      • پکیج فتوشاپ
      • پکیج ایلوستریتور
      • پکیج ایندیزاین
    • وب
      • پکیج وب مقدماتی
      • پکیج وب مستر پلاس
  • پکیج‌های آموزشی
  • بلاگ
    • تلویزیون اینترنتی
    • پادکست ها
    • آموزش فتوشاپ
    • آموزش ایلوستریتور
    • آموزش ایندیزاین
  • رایگان
  • 02128428676 - داخلی صفر
  • info@parstut.ir
پارس تات
  • صفحه اصلی
  • آموزش
    • گرافیک
      • پکیج گرافیک پلاس (فتوشاپ، ایلوستریتور و ایندیزاین)
      • پکیج فتوشاپ
      • پکیج ایلوستریتور
      • پکیج ایندیزاین
    • وب
      • پکیج وب مقدماتی
      • پکیج وب مستر پلاس
  • پکیج‌های آموزشی
  • بلاگ
    • تلویزیون اینترنتی
    • پادکست ها
    • آموزش فتوشاپ
    • آموزش ایلوستریتور
    • آموزش ایندیزاین
  • رایگان
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

پارس تات > پادکست > پادکست گرافیک | تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی گرافیک

پادکست گرافیک | تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی گرافیک

۲۶ آذر ۱۴۰۱
ارسال شده توسط سپهر دلخوش
پادکست ، گرافیک
95 بازدید
پادکست رایگان روانشناسی رنگ در طراحی گرافیک با صدای مهندس علی کربلایی | پارس تات
https://dl.parstut.ir/podcast/Radio_Pars_color_alikarbalaei.mp3

سلام به رفقای پارس تاتی به یکی دیگه از قسمت های رادیو پارس از تیم پارس تات خوش اومدید، من علی کربلایی این بار میخوایم درباره تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی گرافیک صحبت کنیم.
حتما میدونید که بعد از حس بویایی رنگ‌ها اصلی‌ترین عوامل بیدار کننده مغز و ذهن برای یادآوری مسائل و خاطراته، همونطوری که وقتی بوی عطر میاد، یادش میوفتی (؛ ، این ویژگی شامل حال رنگ ها هم هست و ممکنه شما با دیدن رنگی خاص یاد شخص، مکان و هر چیز خاصی بیوفتی و یا ممکنه حس خاصی رو در شما بیدار کنه مثلا با دیدن رنگ قرمز حس گرسنگیتون تحریک بشه یا مثلا با دیدن رنگ بنفش یاد زمان انتخابات آقای روحانی بیوفتی(: پس ما هم باید زنگ باشیم و از این تاثیر گذاری در جاهای درست و بجا استفاده کنیم تا تاثیر فوق العاده‌ای در طرح‌هامون داشته باشه.

جایگاه رنگ ها در طراحی گرافیک کجاست؟!

تاحالا کتاب طراحی گرافیک خوندید؟ توی این کتاب‌ها معمولا در طراحی برند و طراحی لوگو اولین گزینه بعد از شناسایی پرسونای اون کسب و کار، ابتدا باید رنگ انتخاب بشه و سپس طراحی شروع بشه، تحقیقات نشون داده استفاده از رنگِ درست تا ۶۰% می‌تونه به موفقیت یک برند کمک کنه! اما بعضیا فکر میکنن اول باید طراحی کنن بعد ببین مثلا رنگ آبی یا سبز کدومش بیشتر به طرحمون میاد! در صورتی که یه طراح حرفه ای بر اساس رنگی که متناسب با شخصیت و پرستیژ سازمانی هست رنگ رو انتخاب میکنه و بعدش میره سراغ طراحی.

چطوری رنگ متناسب با کسب و کارمون رو انتخاب کنیم؟!

این که چه رنگی با چه دوز سردی و گرمی انتخاب کنیم، همه‌ش بستگی به لوکیشن و مکان جغرافیایی‌تون داره.
مثلا هرچی به خط استوا نزدیک بشیم یعنی بیایم سمت مرکز و دور زمین رنگ‌ها معمولا غلیظ‌تر و قوی تری استفاده میشه و مردم این رنگ‌ها رو بهتر میپسندن و هر چی دور میشیم (مثلا سمت اروپا) رنگ‌های سردتر و مینیمالتری رو میپسندن، یعنی دوز Black و White بیشتر هست برعکس استوا.

برای انتخاب رنگ مناسب کسب و کارتون بهتره به یک سری از سایت‌ها مثل colors.dopely یا mycolor.space مراجعه کنین تا ست های رنگی رو ببینید و تحقیق کنید با توجه به صنفی که قراره براش کار کنید، چه رنگی مناسبش هست.

چرخه رنگ ها و جایگاهش در طراحی گرافیک

اصول و استراتزی انتخاب رنگ‌ها استفاده از چرخه رنگها است، در این چرخه ۳ رنگ اصلی داریم، RYB یعنی؛ قرمز، زرد، آبی.
بعضیا هم اشتباها فکر میکنن سبز هم جزو چرخه رنگه ولی اشتباه می‌کنن!

حالا رنگ‌های ثانویه متشکل از اینها میشه، یعنی؛ سبز، نارنجی و بنفش.

رنگهای مونوکروماتیک در طراحی گرافیک

در اصل مونوکروم به معنای تک رنگ هستش! انتخاب یک تک رنگ با شدت های مختلف رو مونوکروم (monochrome) میگن.

اگه مثلا در ایلوستریتور نوشته بود رنگ مونوکروماتیک یعنی ما یه تک رنگ رو انتخاب کنیم که در کنارش تلرانس‌های دیگه‌ای از اون رنگ رو استفاده کنیم که در انتها طراحی ما رو تشکیل بده اصطلاحا میگن از رنگ‌های مونوکروماتیک استفاده کردیم.

رنگهای آنالوگ در طراحی گرافیک

به سمت چپ و راست هر رنگ در چرخه رنگ دقت کنید، در واقع این رنگ ها، رنگ هایین که تو چرخه ی رنگ کنار هم قرار گرفتن. این رنگ‌ها بخاطر این که کمی از رنگ کنار خودشون رو دارن ایجاد هارمونی میکنن.

رنگهای مکمل در طراحی گرافیک

رنگهای رو به روی هم در چرخه رنگ مثل قرمز و سبز مکمل اند، البته دقت کنید با توجه به برند و خدماتتون رنگ مناسب رو انتخاب کنید. اگه شما شرکت خدمات دهی با خدمات متنوع در یک سبد هستید بهتره از رنگ‌های مونوکروماتیک استفاده کنید.
کارهایی که تنوع خدماتی دارند مثل کارگزاری ها بهتر است از رنگ های مکمل استفاده کنن ← هم رنگها ست هستن و هم تناقض رنگی مشهود هست.

رنگهای متالایز در طراحی گرافیک 

منظور از این متالایزرها چاپ‌های طلاکوب و نقره کوب هستش. اینا در واقع رنگ خاصی محسوب نمیشند و در اصل تکنولو|ی چاب بحساب میاند و خوبه که در طراحی‌ها حواستون به این مد رنگ‌ها هم باشه.
این طراحی حس خاص بودن رو القا میکنه و پوئن مثبتی رو برای طراحی‌هامون ایجاد می‌کنه.

بررسی احساسات رنگ ها در طراحی گرافیک

رنگ قرمز

این رنگ بعد از سفید و مشکی بیشترین رنگ مورد استفاده بشر هستش.
این رنگ از دیر باز، نشانه خطر بوده و انرژی رو منتقل می‌کرده.
معمولا رستوران‌ها و جاهایی که بخوان حسی از شما رو تحریک کنن که نیاز به بقا باشه مثل آتش نشانی ‌ها از رنگ قرمز استفاده میشه.

رنگ نارنجی

این رنگ معمولا در جاهایی استفاده میشه که خلاقیت رو نشون بده و اشتیاق، انرژی و جوانی رو منتقل می‌کنه.
مخروط‌های راهنمایی رانندگی در جاده، لباس رفتگرهای عزیز معمولا به رنگ نارنجی هست تا به خوبی دیده بشه ⇐ اگه می‌خواید برندی رو طراحی کنید که تو چشم باشه و دیده بشه، این رنگ مناسبه.

رنگ زرد:

رنگ بازیگوشی که بهمون امید، فوریت و مثبت اندیشی میده و تداعی کننده طلوع خورشید مثل یک شروع جذاب هستش مثال واضحش ایموجی‌های داخل گوشی هستش که دقیقا همین احساسات رو دارن به ما منتقل میکنن.

رنگ آبی:

آرامش و اعتماد رو با آبی به مخاطبانتون منتقل کنید.
معمولا موسسات مالی و شرکت‌های بزرگ از این رنگ استفاده میکنن. چون رنگ اقیانوس و آسمان به رنگ آبی هست و نشان دهنده وسعت و بزرگی اون کسب و کار هست.
هرچی اون کسب و کار رسمی‌تر باشه آبی تیره‌تره و هرچی دوستانه تر و صلح جویانه‌تر باشه آبی روشن‌تری استفاده میشه، مثلا نماد سازمان ملل نمادش به سمت آبی روشن هست.

رنگ سبز:

حس تازگی، سرزندگی، طراوت، شادابی، رشد، سلامت وغیره هست.
رنگ سبز چون معمولا ترکیبی از امید و پول هستش معمولا برندهایی که آموزش‌های انگیزشی میدن بیشتر از رنگ سبز استفاده میکنن.

رنگ قهوه‌ای:

رنگ زمین هستش و نمایانگر گرما، طبیعت، صداقت و سلامت هستش.
معمولا وکلا اکثرا این رنگ رو انتخاب میکنند چون نشون دهنده صداقت هستش.

رنگ بنفش:

در گذشته رنگ بنفش به سختی به دست می‌آمده و هرکس در لباسش رنگ بنفش رو داشت نشون دهنده ثروتمند بودن اون شخص بود.
مثلا فقط ملکه انگلیس حق استفاده از رنگ بنفش را داشته با همین انحصار و جدا بودنش از مردم عادی رو نشون میداد.
این رنگ اسرار آمیز نمایانگر خلاقیت، لاکچری بودن و ثروت هستش.

رنگ صورتی:

نشان دهنده امید و شور و شوق جوانی، تقریبا رنگی منحصر خانوم‌ها پس اگه کسب و کاری دارید که مخاطبینتون خانومن باید با این رنگ اون‌ها رو به سمت کسب و کارتون بکشونید.

تفاوت طراح حرفه‌ای و غیر حرفه‌ در استفاده از رنگ‌های گرافیکی

طراح حرف‌های تعادل را در استفاده از رنگ‌ها حفظ میکنه. تصور کنید پروژه‌ای که ممکنه طراحی سایت، بنر و هرچیزی باشه رو دریافت کردیم و میخوایم رنگ صورتی رو بر اون اعمال کنیم نباید به شکل افراطی همه چیز رو صورتی کنیم!
باید از رنگ‌های خنثی مثل سفید و مشکی استفاده کنیم و فقط جاهای خاصی از اون رنگ نماد و برندمون استفاده کنیم تا اون جذابت رنگ حفظ بشه و در ادامه حس خاص بودن رو به برند و کسب و کارمون بده.
طراحی‌مون طوری نباشه که وقتی کسی اون طرح رو دید ذهنش پر از اون رنگ نشه و اون رنگ باعث دلزدگی بشه و حس ضد تبلیغ بودن به مخاطب منتقل بشه.

این موارد جزو ریزه کاری هاییی هستش که باید در طراحی‌هاتون استفاده بشه.

۵/۵ (۱ نظر)
اشتراک گذاری:
برچسب ها: پادکست
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • نحوه سایه زنی متون در فتوشاپ | علی کربلایی

    7 بازدید

  • طراحی تایپوگرافی با براش ایلوستریتور

    7 بازدید

  • ایجاد کادر گوشه دار در ایندیزاین | علی کربلایی

    6 بازدید

  • بررسی کامل این که کالیگرافی چیست و چه سبک‌هایی داره | پارس تات
    کالیگرافی چیست؟! | تلفیق طراحی گرافیک سنتی و مدرنیته

    11 بازدید

  • نقد و بررسی لوگو های طراحی شده | چالش شماره ۱

    32 بازدید

  • طراحی کاراکتر و جلد کتاب | علی کربلایی | قسمت ۳

    24 بازدید

قدیمی تر بررسی فوت و فن طراحی کاراکتر کارتونی با ایلوستریتور
جدیدتر نحوه رفع ارور Scratch disks are full در فتوشاپ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:

قصه از کجا شروع شد؟!

داستان ما از سال ۹۴ شروع شد، دغدغمون آموزش گرافیک به روشی بود که علاوه بر نرم افزار فرآیند هوش بصری و خلاقیت رو هم منتقل کنیم، محتوای فعلی سایت، حاصل چند سال تلاش و مطالعه یک تیم ۱۰ نفره‌ست که عاشق کارشون هستن، گرافیک زندگیمونه و ما برای زندگیمون هرکاری می‌کنیم…

با ما در ارتباط باشید

اگر در مورد آموزش ها سوال دارید، و یا حتی در حین فرآیند طراحی براتون سوالی پیش اومد کافیه بپرسید، خجالتی نباشید نذارید بخاطر یه سوال فرآیند طراحیتون به تاخیر بیفته ما درکنارتونیم…

تماس با ما

شبکه‌های اجتماعی

  • همکاری با ما
  • گزارش خطا
  • درباره ما
Menu
  • همکاری با ما
  • گزارش خطا
  • درباره ما
©1395-1401 تمامی حقوق برای این سایت محفوظ می‌باشد. طراحی و توسعه توسط آرانیک وب

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت