طراحی اینفوگرافیک ایزومتریک در ایلوستریتور | علی کربلایی
سلام توی این ویدئو یه طرح اینفوگرافیک خیلی جذاب رو به روش ایزومتریک به کمک نرم افزار ایلوستریتور بهتون آموزش دادم. برای یاد گرفتنش کافیه قدم به قدم با من جلو بیایید و مراحلش رو انجام بدید تا در نهایت یه طراحی خیلی جذاب رو یاد بگیرید.البته شاید براتون سوال باشه که اصلا اینفوگرافیک چی هست، چه کاربردهایی داره یا اینکه ایزومتریک به چه سبکی گفته می شه. اگه این سوالها رو دارید این مقاله می تونه جواب سوالاتون رو بده.
اینفوگرافیک چی هست و چرا باید ازش استفاده کنیم؟
شاید تا به حال اسم اینفوگرافیک رو زیاد شنیده باشید اما ندونید دقیقا چیه.
همونطور که می دونید امروزه پژوهشگران به این نتیجه رسیدن که مغز انسان در پردازش و به خاطر سپردن اطلاعاتی که از طریق تصاویر دریافت می کنه در مقایسه با خوندن متن ها خیلی بهتر عمل می کنه، اهمیت و لزوم استفاده از اینفوگرافیک اینجا برای ما روشن می شه.
اینفوگرافیک ها به کمک عناصر بصری مثل عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی میکنن تا مجموعهای از دادهها و اطلاعات پیچیده رو طوری به تصویر بکشن؛ که پیام به شکلی سریع و قابلفهم به مخاطب منتقل بشه.
در واقع اینفوگرافیک، ترکیبی از عناصر گرافیک و اطلاعاته که باعث میشه مخاطب به خوبی بتونه اطلاعاتو درک کنه. اینفوگرافیک یه دایره ای از تصاویر، نمودار و متنه که برای موضوع خاصی تولید شده. در اینفوگرافیک، می تونیم به راحتی و با سرعت، اطلاعات رو بفهمیم.
با تولید اینفوگرافیک، در زمان کمتر و به صورت خلاصه تر، اطلاعات رو درک می کنیم.
اینفوگرافیک ها نمایشگران تصویری اطلاعات و دادهها هستن، درواقع قدیمیترین ابزار برقراری ارتباط بشر هستن. استفاده از اینفوگرافیک باعث میشه بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات رو که ممکنه شکل نوشتاری اون یه مقاله طولانی باشه، به سادگی از طریق بصری دریافت کنه و حتی به خاطر بسپاره. عدهای اینفوگرافیک رو نوعی نقشه ی مفهومی میدونن که ازاین طریق ارتباط بین مفاهیم به زبان سادهتر و به شکل بصری نمایش داده میشه. اینفوگرافیک نگاره متن به شکل تصویره.
اکثرا موارد استفاده از این نگارهها در جاهاییه که نیاز به توضیح ساده یا سریع دادهها باشه. مثلا نقشهها، علائم و تابلوها، پوسترهای آموزشی و روزنامهها از کاربردهاش هستن. همچنین ریاضیدانها و متخصصان آمار و کامپیوترهم از این ابزار برای به تصویر کشیدن مفاهیم پیچیده استفاده می کنن.
چرا از اینفوگرافیک استفاده کنیم؟
حالا که با مفهوم اینفوگرافیک آشنا شدیم، باید بدونیم که کاربرد اینفوگرافیک چیه. همونطور که قبلا گفتیم اینفوگرافیک باعث می شه درک یا هضم اطلاعات و داده ها آسون تر بشه.
در اینفوگرافیک، داده های خام، با تصاویر و نمودارها ترکیب می شن و به وسیله ی رنگ های موجود، اطلاعات جذاب و مهمی رو به مخاطب ارائه می دن.
ارزش اینفوگرافیک به قدری زیاده که استفاده از اون در جامعه امروز به شکل ویژه ای رایج شده. استفاده از اینفوگرافیک، باعث افزایش اعتبار برندتون می شه و توانایی شما در ارائه ی بصری محتوا رو به کاربران نشون میده.
اینجا چند تا از مزیت های استفاده از اینفوگرافیک رو آوردیم.
برندها
برندها وقت بسیار کمی برای رسوندن پیام خودشون به مشتریان بصورت آنلاین دارن؛ ۵۵ درصد ببیندگان سایت، کمتر از ۱۵ ثانیه وقت خودشون رو صرف خوندن محتوا می کنن.
راحت مطلب رو درک میکنیم
مغز انسان اطلاعات تصویری رو ۶۰۰۰ بار سریع تر از اطلاعات متنی پردازش میکنه که ۹۰ درصد اطلاعات در مغز بصورت بصری هضم میشن.
پوشش فراگیر عالی
در دنیایی که مطالب با یک دکمه به اشتراک گذاشته میشن ، اینفوگرافیک ها فراگیرتر از مطالب متنی هستن ،مردم وقتی اطلاعاتی را میشنون فقط ۱۰ درصدش رو بعد از ۳ روز بیاد میارن در حالی که اگه همون اطلاعات رو بصورت تصویری داشته باشیم ۶۵ درصدش بعد از ۳ روز در ذهن مخاطب باقی می مونه.
به شدت ویروسی
شانس به اشتراک گذاری اینفوگرافیک ها ۴۰ برابر مطالب دیگه س که براحتی میشه در یک دقیقه بالای ۱.۸۰۰ میلیون کلمه رو با عکس و ویدیو به مخاطب انتقال داد.
حرفه ای بودن
استفاده از اینفوگرافیک در دنیای کسب و کارهای امروزی نشانه حرفه ای بودن شماست و شما می تونید با استفاده از این نگاره ها به روز بودن کسب و کار خودتون رو نشون بدید.
کاربرد اینفوگرافیک
کاربردهای اینفوگرافیک در دنیای امروز بیشماره. یکی از مهمترین کاربردهای اون شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و پینترست هست. این شبکه ها روی محتوای بصری تمرکز دارن و انتشار اینفوگرافیک در اونها یکی از بهترین راه های جذب مخاطب و داشتن تعامل با اوناست.
کسب درآمد
از درآمدزا ترین شاخه های طراحی گرافیک، پروژه های طراحی اینفوگرافیک هستن. قیمت طراحی اینفوگرافیک معمولا با توجه به پروژه و ویژگی های اون معمولا بالاست. طراحان زیادی بصورت تخصصی در این زمینه درحال فعالیت هستن؛ شاید شما هم پیشنهادهای طراحی اینفوگرافیک رو داشتید اما به دلیل نداشتن توانایی در اجراش مجبور شدید که سفارش رو قبول نکنید.
نرم افزارهای مناسب برای طراحی ایزومتریک
حالا وقتش رسیده که با برنامه هایی آشنا بشیم که می تونیم با کمکشون اینفوگرافیک طراحی کنیم. نرم افزار های زیادی در این زمینه وجود دارن. توی این مقاله می خوایم دو نرم افزار بزرگ و قدرتمند رو معرفی کنیم که کار طراحی اینفوگرافیک رو راحت تر از قبل می کنن.یکی از قدرتمندترین نرم افزارهایی که برای تولید اینفوگرافیک بهش نیاز داریم، نرم افزار ایلوستریتوره. این برنامه می تونه به کاربران کمک کنه تا آثار با کیفیتی در این زمینه خلق کنن.
ایلوستریتور از کاربردی ترین نرم افزار های وکتور در زمینه طراحی پروژه های اینفوگرافیک هست که در دنیا بصورت تخصصی داره ازش استفاده می شه. با توجه به ویژگی های بسیار کاربردی این نرم افزار برای ایجاد گراف های اینفوگرافی و حتی پروژه هایی که نیاز به سه بعدی سازی داره؛ این نرم افزار بین طراحان خیلی محبوبه.
نرم افزار دیگه برای طراحی اینفوگرافیک، فتوشاپه. فتوشاپ یک نرم افزار پرکاربرد در این زمینه هست. این محصول دارای ابزار های متفاوتی هست که می تونه باعث خلق طراحی های گرافیکی فوق العاده ای بشه. بسیاری از طراحان گرافیکی، از فتوشاپ و ایلوستریتور در کنار هم استفاده می کنن تا آثار فاخری رو به وجود بیاورن.
طراحی اینفوگرافیک در ایلوستریتور
برای طراحی اینفوگرافیک از ابزارهای مختلف استفاده میشه ادوبی ایلوستریتور یکی از مهمترین این ابزارهاست که به دلیل استفاده کردن از وکتور به جای رستر به شما اجازه می ده اینفوگرافیک رو بدون پایین اومدن کیفیتش در هر ابعادی و برای انتشار در هر محیطی طراحی کنید. به همین دلیل بسیاری از طراحان گرافیک، نرم افزار ایلوستریتور رو بهترین نرم افزار برای طراحی اینفوگرافیک می دونن.
ادوبی ایلاستریتور یکی از نرمافزارهای قدرتمند گرافیکیه که علاقهمندان بسیار زیادی از جمله گرافیستها و طراحان وب و… برای طراحی محصولات گرافیکی خودشون ازش استفاده میکنن.
توی این ویدئوی آموزشی از ابزارها و تکنیکهای مختلف نرمافزار ایلوستریتور برای طراحی اینفوگرافیک استفاده شده طوری که بعد از پایان آموزش می تونید اینفوگرافیک مورد نظر خودتون رو در نرمافزار ایلوستریتور طراحی کنید.
یکی از ویژگی های اصلی که نرم افزار ایلوستریتور رو متمایز می کنه، ساده سازی طراحی به صورت برداریه. اگه بتونید تمام اصول طراحی اینفوگرافیک در ایلوستریتور رعایت کنید، قطعا یک اینفوگرافیک جذاب طراحی خواهید کرد.
توی این ویدئو در نرم افزار ایلوستریتور، طراحی یک اینفوگرافیک رو برای شما آموزش دادم که در این راستا شما با ویژگی های مختلفی از این نرم افزار مثل کار با اشکال ساده، ابزار ها و پنل تنالیته و … آشنا میشید. Gradient، ابزار Eyedropper ، ابزار Shape Builder
اینفوگرافیک ایزومتریک چی هست؟
طراحی ایزومتریک یعنی ساخت طرحهای سهبعدی با استفاده از دستورات دوبعدی
از این مدل طراحی امروزه استقبال زیادی شده و توی طراحیهای گرافیکی و حتی تایپوگرافیها تونسته نقش پررنگی بازی کنه. طراحی با متدهای ایزومتریک از این جهت خیلی جذاب و چشمنوازه که در فضای مسطح نرمافزار و با چینش منظم نرمافزاری میتونیم خالق اثری سه بعدی باشیم که از قانونهای فضای دوبعدی پیروی میکنه.
اخیراً در بسیاری از طراحیهای اینفوگرافیک یا پوسترهای مینیمال این طراحیها میبینیم که در عین سادگی، جزییات زیادی رو با خودشون دارن. توی دنیای نوشتار و خط (چه انگلیسی و چه فارسی) هم این تکنیک اثر خودش رو داشته و تونسته روح خشک و سادهی نوشتار رو به طرحی گرافیکی تبدیل کنه
ایزومتریک
ما در یک دنیای سه بعدی زندگی می کنیم. بنابراین چه دلیلی داره که از طراحی مسطح یا دو بعدی استفاده کنیم؟ طراحی ایزومتریک که به نوعی جدیدترین سبک طراحی هم محسوب می شه، برای شما این گزینه رو به ارمغان میاره که بتونید یک نمایش دو بعدی از تصاویر سه بعدی تهیه کنید. به عبارت دیگه تصویر سوژه رو اونطور که وجود داره به نمایش بگذارید.
مزیت استفاده از طرح های ایزومتریک
طرح های مسطح بعد از مدتی برای بیننده کسل کننده می شه در حالی که طرح های ایزومتریک اینطور نیستن. طرح های ایزومتریک به بیننده عمق دید بیشتری میدن و بهش این اجازه رو می دن که از نمای بالا و کنار، تسلط بیشتری بر روی طرح داشته باشه. دید بهتر و مناسب تر بیننده به طرح های ایزومتریک که مثل یه طرح سه بعدی به نظر می رسن، مخصوصا برای کسب و کارهایی که طرح های گرافیکی از محصولات یا خدماتشون ارائه می دن، خیلی اهمیت داره.
همچنین، تکنیک ایزومتریک این اجازه رو به شما می ده که جزئیات بیشتری رو با کمترین اختلاف منظر به نمایش بگذارید. به عبارتی دیگه در طرح های ایزومتریک یک فضای سه بعدی ایجاد میشه که در اون به اندازه ی کافی می تونیم از عناصر و اِلمان های مورد نظرمون استفاده کنیم.
با استفاده از این تکنیک می تونید کاری کنید مخاطبان با یک دید بهتر و وسیع تر به محصولات یا خدمات شما نگاه کنن. به عبارتی دیگه یک لباس کامل برای برند محسوب می شه و می تونه فلسفه اون رو به خوبی به مخاطب نشون بده.
توی این مقاله سعی کردم توضیح کوتاهی در مورد طراحی اینفوگرافیک و روش ایزومتریک ارائه بدم امیدوارم که براتون مفید باشه.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
نحوه مشاهده دوره های خریداری شده | پارس تات
717 بازدید
-
آموزش فتومونتاژ سس قرمز در فتوشاپ (قسمت اول) | علی رهگذر
756 بازدید
-
طراحی خرگوش سه بعدی در ایلوستریتور | بهاره نفری
976 بازدید
-
طراحی جلد کتاب در فتوشاپ | علی کربلایی
731 بازدید
-
آموزش طراحی کارت ویزیت در ایلوستریتور | بهاره نفری
921 بازدید
-
طراحی بستنی فلت دیزاین در ایلوستریتور | علی کربلایی
696 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید