طراحی جلد کتاب کودک | علی کربلایی
.
.
.
.
.
.
سلام در این ویدئو می تونید طراحی یک کاراکتر جذاب رو یاد بگیرید. من این کاراکتر رو که قراره برای جلد کتاب استفاده بشه با استفاده از نرم افزار ایلوستریتور طراحی کردم. طراحی کاراکتر برای ایجاد شخصیت فیلمها، کتاب های کمیک، اسباب بازیها، تبلیغات و کتاب ها استفاده میشه. اگه شما هم بدنبال ساخت کتابهای کودکان، رمان های گرافیکی ، وب کمیک ها هستید یا به طور کلی به طراحی کاراکتر های عمومی علاقمند هستید بهتون پیشنهاد می کنم این ویدئو را حتما تماشا کنید. با تکنیک ها و ترفند های موجود در این آموزش می تونید شخصیت های جذابی که تصور میکنید رو طراحی کنید.
همچنین اگه در تلاشید تا با استفاده از هنر طراحی، شخصیتهای منحصر به فردی خلق کنید به شما پیشنهاد میکنم این مقاله رو تا آخر بخونید.
طراحی کاراکتر
در هنرهای تجسمی، طراحی شخصیت از زیبایی شناسی، شخصیت شناسی، رفتار شناسی و طراحی ظاهر بصری تشکیل میشه. طراحان کاراکتر، شخصیتها را به عنوان وسیلهای برای قصه گویی خلق میکنن. هر جنبهای از یک شخصیت مثل ظاهر، پالت رنگ و جزئیات، با دلایل خاصی انتخاب میشن.
وقتی شما مسئولیت طراحی یک مجموعه از کاراکتر ها را به عهده دارید، شخصیت پردازی برای همه اون کاراکترها دغدغه اصلی شماست. یکی از راه های کمک کننده در شخصیت پردازی اینه که خودتون رو به جای یک یک کاراکتر ها تصور کنید و با توجه به فکر ها، استعداد ها، انگیزه ها و جاه طلبی های کاراکتر، به بهترین نحو، شخصیت پردازی کنید. در حقیقت شما باید با طراحی ظاهر هر کاراکتر، بیننده را با داستان های پشت اون چهره آشنا. حتی حالت چشم های کاراکتر ها در موقعیت های مختلف، اهمیت زیادی دارن.
اصولی مثل نظریه رنگ، شکل، زبان و حتی روانشناسی عمومی، همه به هنرمند کمک میکنن تا یک شخصیت تاثیر گذار طراحی کنه.
طراحی کاراکتر مهارت های خاصی لازم داره و اگرچه از دور ساده به نظر می رسه اما وقتی برای اولین بار شروع به طراحی اون کنید متوجه می شید که کار خیلی سخت و پیچیده ای به حساب میاد . برای خیلی از کاراکتر هایی که شما در کارتون ها، بازی های کامپیوتری و آثار گرافیکی دیگه می بینید و به نظرتون ساده میان فکر و زمان زیادی صرف می شه. پیشنهاد می کنم این مقاله را به دقت بخونید تا با شیوه ی کار کردن اصولی برای طراحی کاراکتر آشنا بشید.
از شخصیت هایی مثل میکی موس، باگز بانی و بتی بوپ گرفته تا کاراکتر هایی مثل هومر سیمپسون، پیتر گریفین و فین و جیک همه در یه نکته ی کلیدی با هم شباهت دارن و اون داشتن عنصر سادگیه . همیشه باید دقت داشته باشید که برای طراحی کاراکتر خودتون به خطوط تمیز و ویژگی های قابل فهم نیاز دارید. غیر از این، نکات مهم دیگه ای وجود دارن که باید بهشون توجه کنید مثلا باید بدونیدکه کدوم قسمت آناتومی شخصیت شما نیاز داره تا به طور اغراق آمیز بهش بپردازید، چه ویژگی خاصی در کاراکتر شما باید عمق بیشتری داشته باشه و یا اینکه چطوری کاراکتر شما بدون نیاز به توضیح کلامی، شخصیت مورد نظر را به خوبی نشون بده. برای این منظور حتی حالت چشم های کاراکتر در موقعیت های مختلف اهمیت دارن.
هدف از طراحی کاراکتر
بازیهای ویدئویی، برنامههای تلویزیونی و فیلمهای سینمایی، همه بر اساس داستان ساخته میشن و داستانها توسط کاراکترها هدایت می شن. هدف از طراحی کاراکتر اینه که این شخصیت ها را جذاب و از نظر بصری به یاد موندنی کنه. در واقع هدف طراحی کاراکتر، ایجاد شخصیتهای نمادینه که به عنوان وسیلهای برای یک داستان عمل میکنن.
در اینجا سه جزء اصلی برای طراحی شخصیت را به ترتیب معرفی میکنیم:
سایه نما (شبح)
شبح یک شخصیت همون چیزیه که وقتی همه رنگها و جزئیات را حذف کنید و طرح کلی شخصیت را فقط با رنگ سیاه پر کنید باقی می مونه. یکی از نشانه های طراحی حرفه ای کاراکتر اینه که شبح شخصیتی تنها از جنبههای ظاهری شون قابل تشخیص باشن.
پالت رنگی
یکی از مهمترین مراحل در طراحی کاراکتر، انتخاب رنگش هست. انتخاب یک پالت رنگ مناسب می تونه برای مخاطب جذابیت زیادی ایجاد کنه. نکته ای که باید بهش توجه کنیم اینه که استفاده از تعداد رنگ خیلی زیاد می تونه اثر معکوس داشته باشه و به جای اینکه مخاطب رو درگیر کنه ممکنه باعث حواس پرتی مخاطب بشه.
همیشه سعی کنید از یک رنگ به عنوان رنگ غالب یک شخصیت استفاده کنید و از رنگ های دیگه برای حمایت از این رنگ استفاده کنید. سعی کنید از رنگهایی استفاده کنید که از یکدیگر پشتیبانی میکنن.
سایه نما، پالت و بزرگنمایی سه جزء اساسی در طراحی کاراکتر هستن. در حالی که جزئیات زیادی وجود داره که یک طراح شخصیت باید بهشون توجه کنه ، توجه به این سه عنصر باعث میشه طراحی شخصیت، به یاد موندنی باشه.
اصول طراحی کاراکتر
حالا که هدف طراحی شخصیت و اجزای اساسی طراحی حرفهای کاراکتر را درک کردید ، بیایید نگاهی به اصول اولیه طراحی کاراکتر داشته باشیم.
به طراحی کردن عادت کنید
طراحی یک مهارته که برای موفقیت در اون باید زمان زیادی تمرین کنید. موضوعات مختلفی را انتخاب کنید و برای اجرای هر موضوع حداقل سه ساعت زمان بگذارید و قبل از اون فراموش نکنید که مبانی هنر طراحی را مطالعه کنید. به این ترتیب شما می تونید مبانی هنری مثل آناتومی، ترکیب، رنگ، خط و… را به طور عملی پیاده سازی کرده و بهتر درک کنید.
مطالعه کاراکترها
این روزها فیلم ها، انیمیشن ها و کتاب های ارزشمند زیادی وجود داره که دسترسی بهشون آسونه و می تونیم ازشون ایده بگیریم. در این منابع می تونیم با شخصیت های بیشماری که هر یک داستان خاصی پشت ظاهر خود دارن آشنا بشیم. مثلا اگه قصد دارید شخصیت منفی طراحی کنید می تونید در منابع مختلف شخصیت های منفی تاثیر گذار بسیاری را مطالعه کرده و ایده مناسب برای شخصیت خودتون رو پیدا کنید.
مهم ترین جنبه های شخصیتی کاراکتر ها در چهره های اونا قرار داره و مهم ترین عضو چهره، چشم ها هستن چون اولین چیزیه که بیننده بهش توجه می کنه. وقتی که مردمک چشم ها کوچیک طراحی می شه احساساتی مثل خشم، تعجب، ترس و هیجان رو نشون می ده ، در حالی که اگه مردمک چشم ها بزرگ طراحی بشن نشان دهنده ی احساساتی مثل غم و اندوه و شادی هست. پلک های کم رنگ می تونه نشان دهنده ی تکبر، اعتماد به نفس و یا خستگی (بسته به این که ابروها چطوری طراحی بشن) باشه.
برای کاراکترها ژست و زبان بدن تعریف کنید
وجود حالت بدن یک کاراکتر در کنار چهره برای بیان شخصیت ضروریه . مثلا حالت دست ها می تونه در بیان شخصیت و احساسات یه کاراکتر خیلی تاثیر گذار باشه. در طراحی کاراکتر هیچ وقت جاذبه زمین را فراموش نکنید، جاذبه بر تمام اعضای بدن کاراکتر شما باید تاثیر خودش رو نشون بده. اگه جاذبه را نادیده بگیرید، حرکات کاراکتر شما غیر طبیعی و باور ناپذیر میشن.
بهترین جنبههای طرح اولیه خود را حفظ کنید
در اتود هایی که برای طراحی یک کاراکتر می زنید، متوجه نقاط قوت و ضعف خودتون می شید. مثلا ممکنه بتونید با استفاده از خصوصیات چهره به خوبی خلقیات کاراکتر رو نشون بدید یا بتونید حرکات کاراکتر را طوری طراحی کنید که مخاطب بتونه باهاش به خوبی ارتباط برقرار کنه . این جنبه های مثبت طراحی خودتون رو حفظ کنید.
طراحی لباس مناسب برای کاراکتر
به کاراکتر خود مثل یه کتاب نگاه کنید. مخاطب اونو از صفحه اول یا همان صورت کاراکتر، به ترتیب تا صفحه آخر که پاهای اونه مشاهده می کنه. اما لباس جنبه دیگه ای به کاراکتر شما اضافه می کنه. از لباس کاراکتر برای تکمیل نمایش شخصیتش استفاده کنید. لباس را جزئی از کاراکتر بدونید، نه چیزی اضافه بر اون.
برای شخصیتپردازی کاراکتر از رنگها استفاده کنید
در طراحی کاراکتر اول از طیف خاکستری برای طراحی کلی استفاده کنید و بعد به تدریج رنگ ها را به طرح خود اضافه کنید. رنگ های تیره باعث می شن تا کاراکتر شما شخصیت سردی داشته باشه. اما رنگ هایی مثل قرمز، آبی و سبز، کاراکتر شما را گرم و بازیگوش نشون می دن.
رنگ، عنصر مهم و کلیدیه. یک کاراکتر خوب باید رنگهای مناسبی داشته باشه. با نگاهی به کاراکترهای موفق متوجه می شیدکه تمام اونا رنگ های محدودی دارن. دلیلش اینه که تعداد رنگ های زیاد مخاطب را گیج میکنه چون که رنگها نشان دهندهی شخصیت پردازی کاراکتر کارتونی هستن بنابراین بهترین راه اینه که از تعداد رنگهای کم ( به طور پیشنهادی سه رنگ ) و مربوط به شخصیت اون کاراکتر استفاده کنید.
ایجاد خلق و خو
لزومی نداره کاراکتر های بدجنس همیشه با رنگ های تیره و یا سرد طراحی بشن. اما این موضوع به این معنی نیست که در طراحی شون از هر پالت رنگی می تونیم استفاده کنیم. پالت انتخابی باید بتونه جنبه ای از شخصیت کاراکتر و تاثیراتی مثل ترس و یا تنهایی را القا کنه. مثلا رنگ زرد احساس هشدار را به مخاطبان القا می کنه و یا رنگ قرمز به معنای خطره . به همین ترتیب برای سایر خلقیات هم پالت رنگ مناسب انتخاب کنید.
همه ی کاراکتر های قدرتمند و موثر از یک ایده الهام گرفتن . تمام چیز هایی که مربوط به طراحی اوناست، در خدمت پیش بردن اون ایده خاصه. شما باید صفت اصلی شخصیت خودتون را تعیین کنید و مطابق با اون خلاقیت خودتون را به کار بگیرید تا به بهترین نحو، اون را در طرح پیاده سازی کنید و همه ی ویژگی ها را از مدل مو گرفته تا ویژگی های صورت، ژست و لوازم تزئینی مرتبط با اون صفت اصلی طراحی کنید.
از اشکال متمایز استفاده کنید
هیچ چیز کسل کننده تر از این نیست که کاراکتر طراحی شده در بدنه ای شبیه به کاراکتر های دیگه طراحی بشن . شما باید با استفاده از اشکال متمایز و منحصر به صفت خاص کاراکتر خودتون، متمایز با سایر آثار، عمل کنید تا کاراکتر شما به طور ویژه در ذهن مخاطب ثبت بشه.
سادگی را حفظ کنید
این که چقدر طرح کاراکتر شما دارای پیچیدگی باشه ارزش خاصی نداره، طرح شما باید قابلیت این را داشته باشه که به راحتی تجزیه و تحلیل بشه. بهترین کاراکتر ها، کاراکتر های ساده اما جذاب و منحصر به فرد هستن.
اغراق کردن
شما باید ویژگی های توصیفی مهم شخصیت کاراکتر خودتون را به طور اغراق شده ای نشون بدید تا اثری جذاب و قابل فهم را خلق کنید. مثلا اگه کاراکتر شما از لحاظ فیزیکی، قدرتمند باشه، باید به طور خنده داری بازوهای بزرگ براش در نظر بگیرید و یا اگه شخصیت جذاب و خونسردی داره بهتره تا از عینک آفتابی بزرگ روی صورتش استفاده کنید.
چطور در حرفه تصویرسازی کاراکتر موفق بشیم؟
برای این کار شما باید خوب ببینید و خوب واکاوی کنید. یک تصویرسازی خوب شامل چند لایه و اجزای مختلفه که شما به مرور می تونید اونا را از هم تشخیص بدید. وقتی یه تصویرسازی، نظرتون را جلب می کنه ساده از کنارش نگذرید.
با توجه به دانسته های خود تلاش کنید بفهمید از چه تکنیکی استفاده کرده. چه سبکی را در پیش گرفته؟ چه پالت رنگی استفاده کرده که کار جذاب شده؟
این کار باعث می شه همیشه یک پس زمینه از کارها را به صورت ناخودآگاه در ذهن خودتون داشته باشید. به این ترتیب مثلا وقتی رنگ گذاری کاری را می خواید شروع کنید به انواع تکنیک ها و رنگ بندی ها فکر می کنید. سعی کنید همیشه در حال طرح زدن و ایده پردازی جدید باشید. تسلیم شرایط سخت نشید و همیشه تلاش کنید تا بهترین کار خودتونو ارائه بدید.
موارد بالا تنها بخش کوچیکی از مواردیه که در طراحی یک کاراکتر باید در نظر بگیریم. اگر به طراحی کاراکتر علاقمند هستید می تونید به سایت ما سر بزنید. اینجا در پارس تات ویدئوهای آموزشی زیادی داریم پر از نکات مهم. برای یاد گرفتن طراحی کاراکتر به صورت حرفه ای با ما همراه باشید.
پسورد فایل : ندارد گزارش خرابی لینک
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
آموزش طراحی جلد کتاب با هوش مصنوعی
348 بازدید
-
طراحی پوستر به کمک هوش مصنوعی و فتوشاپ
507 بازدید
-
نحوه مشاهده دوره های خریداری شده | پارس تات
849 بازدید
-
آموزش فتومونتاژ سس قرمز در فتوشاپ (قسمت اول) | علی رهگذر
986 بازدید
-
طراحی خرگوش سه بعدی در ایلوستریتور | بهاره نفری
1.2k بازدید
-
طراحی جلد کتاب در فتوشاپ | علی کربلایی
936 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید