تایپوگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره لوگوتایپ
سلام امروز با مقاله ای در مورد تایپوگرافی در خدمت شما هستم. در این مقاله قصد دارم در مورد تایپوگرافی، لوگوتایپ، اهمیتش و اصول طراحیش صحبت کنم، اگر به حوزه تایپوگرافی علاقمند هستید این مقاله میتونه برای شما مفید باشه.
کلمه «تایپوگرافی» به طور کلی برای دیزاین تایپ فیس و چیدمان متن و عناصر دیگه ای که در یک صفحه وجود داره به کار میره. این صفحه میتونه صفحه نمایش کامپیوتر یا دیوار یه ساختمان باشه. تا زمانی که حروفچینی ماشینی اختراع شد، تایپوگرافرها در واقع همون حروفچینها بودند مسئولیت دیزاین صفحات هم برعهده اونها بود. تاریخ تایپوگرافی هم تاریخ فناوری و هم تاریخ هنر. همه تحولات فناورانه تأثیراتی بر تایپوگرافی و صفحه آرایی گذاشتن.
البته این روزها تایپوگرافی چیزی بیشتر از چاپ و سازماندهی متن و انتخاب فونته. تایپوگرافی به عنوان هنر و علمی تعریف می شه که هدفش ارایه نسخه های زیبا و خوانا به خوانندگان هست. در واقع تایپوگرافی به تغییراتی گفته میشه که روی فونت اعمال می شه تا زیبا و خوانا باشه.
کاربرد تایپوگرافی چیست؟
تایپوگرافی در طیف گسترده ای از امور هنری مثل ساخت تیتراژ فیلم، طراحی گرافیک، بسته بندی، طراحی لوگو، پوستر، کتاب های کمیک ، تبلیغات محیطی و… کاربرد داره.
به طور کلی مجموعه رفتارها و طراحیهایی که با حروف انجام میشه تا حروف و کلمات به وجه تصویری نزدیک بشن، به هر حرکتی از این نوع، تایپوگرافی میگن. کاربرد تایپوگرافی ایجاد تأثیر بصری یا بیان تصویری به کمک کلماته. آثار خلق شده در تایپوگرافی قبل از خوانا بودن، یک پیام بصری دارن.
در کار تایپوگرافی، حروف مثه مواد خامی هستن که در ترکیب، شکل واقعی خودشونو پیدا می کنن. شکل حروف و اینکه چطور کنار هم قرار میگیرن ترکیب جدیدی بهمون میده. فرم هر حرف شکل دگرگون شدهای از حروف مادره. با تغییر این فرمها میتونیم فرمهای جدیدی بدست بیاریم. هدف از تایپوگرافی اینه که هنرمند پیامش رو خیلی موثر منتقل کنه و ارتباط لازم رو با مخاطب برقرار کنه.
طراحی لوگو با تایپوگرافی (لوگوتایپ چیست؟)
وقتی برای طراحی لوگو از تکنیک تایپوگرافی استفاده میکنیم با یه مفهوم جدید به اسم لوگوتایپ مواجه میشیم. در واقع به لوگویی که در طراحی اون از کلمههای نام برند، محصول یا رویداد استفاده شده باشه لوگوتایپ میگن.
لوگوتایپ نوعی لوگو هست که بر پایه متن هست. لوگوتایپ یک نشان گرافیکی متن محوره که میتونه نقش موثری در حوزه مارکتینگ و برندینگ ایفا کنه؛ این محصول گرافیکی، عنصر مهمی در هویت بصری برند محسوب می شه…
ما از طریق منابع بصری، به سرعت پیامهای مختلف رو دریافت می کنیم و تحت تأثیر قرار میگیریم. تصاویر زیبا، خط خوش و ترکیب رنگ جذاب، همیشه توجهمون رو جلب میکنه. این مسئله در امور بازاریابی و تبلیغات خیلی مهم هست. از مهمترین دغدغههای طراحان، طراحی لوگو و استفاده از المانهایی هست که زیبا و رسا باشن، و باعث بشن که نام برند، در ذهن مخاطب ماندگار بشه.
لوگو تایپ یا نشانه نوشته، روشی هنرمندانه برای نمایش نام برند هست. اسم برند با یه خط مناسب یا با استفاده از فونتهای ابداعی، نوشته میشه و طراح از روشهای خلاقانه برای تزئین یا نمایش بهترش استفاده میکنه.
در واقع لوگوتایپ به نوعی از لوگو میگن که در اون متن و کلمه، نقش محوری داره و طراحی ها حول محور اون انجام میگیرن. لوگو تایپ، هم میتونه کنار لوگومارک به کار برده بشه و هم میتونه بطور مستقل به عنوان یه لوگو استفاده بشه.
استفاده از تکنیکهای ماهرانه مثل شیوههای متفاوت چینش حروف یا نوشتار اونا یا ترکیب خلاقانه رنگ، می تونه برای طراحی یه لوگوی مناسب بهمون کمک کنه.
لوگوتایپ چون از حروف الفبایی ساخته شده خواناست و چون شکل تصویر پیدا کرده قابل رویت هست. خاصیت لوگوتایپ اینه که هم خوانده میشه و هم دیده میشه. در واقع لوگوتایپ هنر نمایش و تبدیل حروف به تصویر هست. توجه به تصویر ایجاد شده از حروف و بررسی ارتباط این تصویر با معنا اهمیت زیادی داره. هر نوعی از نوشتار میتونه معنا و مفهوم یک برند، محصول و … بازتاب بده.
تفاوت خوشنویسی و طراحی لوگوتایپ
در واقع لوگوتایپ بر زیبایی خط بنا شده اما خوشنویسی نیست. رسالت طراح لوگو شکل و شخصیت دادن به واژه هاست. هنر خوشنویسی بر پایه هندسه و زیبایی شناسی بنا شده و حروف در یک چارچوب از پیش تعیین شده قرار میگیرن.
خوش نویس در زمان تحریر حروف هرگز این قواعد رو زیر پا نمیذاره و درگیر مفموم کلمات نیست. یک استاد خوش نویسی مثل یه استاد هندسه است که نقوش را بی کم و کاست در طول و عرض و ارتفاع معین رسم میکنه. اما طراح گرافیک برای طراحی لوگوتایپ از تمام عوامل کمک میگیره تا مفهموم مد نظرش را به بهترین شکل به نمایش بذاره. خیلی از تغییراتی که گرافیست روی خط اعمال میکنه ممکنه از نظر خوشنویسی نادرست قلمداد بشه.
اصول تایپوگرافی
انتخاب فونت
انتخاب فونت در تایپوگرافی مسئله خیلی مهمیه. هرفونت خلق و خوی خاصی را به طرح میده. قبل از انتخاب فونت باید اهداف مشتری و نیازهای مخاطبان را مد نظر قرار بدید. اگر فونت متناسب با محصول نباشد مخاطب دچار درک اشتباهی میشه مثلا اگر طراح برای یک وب سایت تجاری از یک فونت فان استفاده کنه اعتماد کاربران از بین می ره. یا اگه محصولی برای جوانان باشه فونتهای رسمی خسته کننده هستن. پس نوع فونت باید با زمینه کاری مشتری کاملا هماهنگ و مرتبط باشه.
فضای منفی
فضای منفی یا همون فضای سفید، منطقه ای بین عناصر و حروفه. طراحان معمولا از نقش مهم این فضا آگاهن و توجه زیادی بهش دارن. خوانایی، به فاصله بین حروف و کلمات بستگی داره. در نظر نگرفتن فضای سفید می توانه باعث خوانایی بد متن بشه. استفاده هوشمندانه از فضای منفی می تونه جذابیت طرح رو افزایش بده.
خوانایی
هدف اصلی تمام تلاش های هنری برای خلق یک لوگوتایپ زیبا و جذاب، ارائه نام برند به مشتری و مخاطبه. پس خواندن و دریافتش توسط ذهن افراد، باید سریع و ساده باشه. تغییر شکل و زیباسازی کلمه ها نباید باعث بشه که مخاطب برای خواندن نام برند با مشکل مواجه بشه.
سادگی لوگوتایپ
مهم ترین اصل در طراحی لوگو و لوگو تایپ، سادگیه. مشتری امروزی از پیچیدگی و در هم ریختگی بیزاره و به سادگی توجه نشان میده.
ترکیب رنگ مناسب
همه می دونیم که رنگ ها بار روانشناختی بسیار بالایی دارن و تأثیر زیادی در حس و حال ما دارن. یک طراح خوب با توجه به این نکته و کسب اطلاعات کافی در مورد تأثیرات روانی هر طیف رنگ، برای جلب توجه مخاطبان تلاش می کنه. البته توجه به ماهیت و حوزه کسب و کار هم اهمیت زیادی داره. مثلا اگه برند مورد نظر در زمینه تولید مواد خوراکی فعالیت داره، رنگ های شاد و گرم گزینه های مناسبی برای طراحی لوگو هستن. پرداختن به ترکیب رنگ ها هم اهمیت زیادی داره. استفاده از رنگ های متناسب و هماهنگ با هم، باعث ایجاد احساسات مثبت در مخاطب میشه.
توجه به اصول هندسی
برقراری تناسب هندسی بین اشکال به کار رفته در لوگوتایپ و تنظیم ابعاد اون ها، اهمیت زیادی داره. مثلا شکل های افقی در ذهن مخاطب زیباتر به نظر میرسن. همچنین توجه به اصول و قوانینی مثل نسبت طلایی، نوعی مزیت به حساب میاد.
متأسفانه تایپوگرافی در ایران به این دلیل که طراحان گرافیک شناخت درستی از شکل درست خط فارسی و نوع نگارشش ندارن دچار مشکلات زیادی بوده و هست. پس اگر قصد دارید وارد این حوزه بشید بهتره که اول شکل های مختلف خط فارسی رو یاد بگیرید.
مشکل دیگه ای که گاهی در کارهای تایپوگرافی وجود داره اینه که طراح توجهی به مخاطب اثرش نداره، اگه می خواید برای یه کسب و کار لوگوتایپ طراحی کنید اول باید بدونید که هدف اون کسب و کار چی هست و مخاطبانش چه کسانی هستند و آیا این گروه مخاطبان میتونن با این تایپوگرافی ارتباط برقرار کنن.
نام برند، محصول یا فعالیت، زمینه کاری، مخاطب یا مخاطین، جغرافیای فعالیت و … در سبک طراحی هنرمند کاملا موثره. برای طراحی یک اثر ایده آل حتما باید به این موارد توجه کنید.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
آموزش طراحی بسته بندی بادام زمینی | بهاره نفری
832 بازدید
-
آموزش طراحی بسته بندی جعبه دستمال کاغذی | علی کربلایی
1.08k بازدید
-
طراحی کاراکتر آبرنگی در ایلوستریتور و فتوشاپ | دیجیتال پینتینگ | علی کربلایی
1.13k بازدید
-
تایپوگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره لوگوتایپ
1.45k بازدید
-
۲ روش برای تغییر ضخامت خطوط همراه با تغییر سایز در ایلوستریتور | علی کربلایی
877 بازدید
-
آموزش طراحی بسته بندی با فتوشاپ امکان پذیر است؟
1.53k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید