مهارت تفکر حل مسئله در موفقیت روابط
مهارت تفکر حل مسئله : احتمالا تا به حال برای شما مشکلات بسیاری به وجود آمده است که برای حل آن ها با مشکلات بسیاری روبرو شده اید.
در این مقاله ما قصد داریم ۲ مهارت اصلی تفکر در حل مسئله را به شما توضیح دهیم تا شما راحت تر بتوانید با مشکلات خود روبرو شوید و آن ها را حل کنید؟
مهارت تفکر انتقادی چیست؟
یکی از مهارت هایی که صاحبین مشاغل برای حل مسئله باید با آن آشنایی داشته باشند، تفکر انتقادی است.
در واقع تفکر انتقادی یا Critical Thinking یک راه کار برای تجزیه و تحلیل واقعیت ها با قدرت تفکر بر روی یک مسئله است.
به عنوان مثال ممکن است در محیط کار شما ۲ کارمند با هم به مشکل پیدا کنند.
برای اینکه شما بتوانید مشکل را شناسایی و راه حل مناسبی برای آن ایجاد کنید، نیاز دارید تا با تفکر انتقادی آشنایی پیدا کنید. برای اینکار کافی است در حین به وجود آمدن یک مسئله به صورت زیر عمل کنید.
۱- مشکل و یا مسئله را شناسایی کنید.
۲- از خود بپرسید که آن مشکل چگونه به وجود آمده و چگونه برطرف می شود.
۳- اطلاعات مورد نظر را در رابطه با آن مسئله جمع آوری کنید.
۴- اطلاعات جمع آوری شده را سازماندهی کنید.
۵- راه حلی را برای آن مسئله در نظر بگیرید.
۶- آنالیز راه حل های ایجاد شده، آیا آن ها کار می کند و یا کار نمی کند.
۷- مشخص کردن یک راهکار مناسب
در واقع شما در تفکر انتقادی باید کاملا بی طرفانه به رفع مشکل و یا مسئله بپردازید.
به عبارت دیگر شما برای تفکر در این رابطه نباید تعصبات شخصی، احساسات و یا فرضیات قبلی را در ایجاد راه حل تاثیر دهید.
یک متفکر انتقادی تنها بر اساس واقعیت ها و شواهد تصمیم می گیرد که چگونه با مشکلات و مسائل کنار بیاید و آن ها را حل کند.
تفکر انتقادی در واقع در تمامی کسب و کار ها کاربرد دارد و هر فردی و با هر سمتی می تواند از مهارت تفکر انتقادی برای حل مسئله کمک بگیرد و مشکلات خود را حل کند.
چگونه مهارت تفکر انتقادی را بهبود ببخشیم :
برای اینکه شما بتوانید تفکر انتقادی خود را بهبود ببخشید، نیاز دارید تا مهارت های خود را در زمینه هایی که عمدتا برای شما مشکل به وجود می آید افزایش دهید.
به عبارت دیگر شما برای اینکه بتوانید با مشکلات راحت تر روبرو شوید و به درک بهتری از مشکلات برسید، نیاز دارید تا مهارت فنی و خاصی را یاد بگیرید تا راحت تر بتوانید با تفکر مشکلات خود را حل کنید.
همچنین شما برای اینکه بتوانید راه حل مناسب تری را برای مسائل در نظر بگیرید نیاز دارید تا با افراد متخصص در آن حوزه کاری مشورت کنید و نظر آن ها را نسبت به آن مسئله بپرسید. همچنین اگر شما جزء آن دسته از افراد هستید که تا به حال با مشکل خاصی چه در زمینه کاری و چه در زمینه خانوادگی روبرو نشده اید و می خواهید که مهارت تفکر انتقادی را برای زمانی که با مشکل ها روبرو شده اید بهتر بشناسید.
ما پیشنهاد می کنیم که با استفاده از بازی های فکری انفرادی و دسته جمعی چنین کاری را انجام دهید.
بازی های فکری می تواند سبب شود تا شما بتوانید قدرت تفکر خود را بهبود ببخشید و به بهترین شکل از آن استفاده کنید.
مهارت Problem Solving چیست؟
مهارت حل مشکلات یا Problem Solving می تواند به شما کمک کند تا منابع ایجاد مسئله را بیابید و سعی کنید تا برای آن ها یک راه حل موثر در نظر بگیرید.
خود این مهارت به مهارت های کوچک تری تقسیم می شود که ما آن ها را به صورت موردی به شما معرفی می کنیم: ۱- خوب گوش کردن ۲- آنالیز مسئله ۳- تحقیق ۴- خلاقیت ۵- ارتباطات ۶- وابستگی ۷- قدرت تصمیم گیری ۸- ایجاد یک تیم می توانند زیر مجموعه ای از این مهارت باشند.
در واقع شما با دانستن این مهارت ها می توانید به خوبی مسائل و مشکلات خود را مدیریت کرده و برای آن ها به خوبی تصمیم گیری کنید. مهارت تفکر در حل مسئله می تواند در موقعیت های کاری و صنایع بیش تر مورد توجه شما قرار بگیرد. به طور مثال فرض کنید شما یک پرستار در بیمارستان هستید.
شما برای اینکه بتوانید متوجه شوید که یک بیمار چه مشکلی دارد. در ابتدا باید با مهارت خوب گوش دادن آشنایی پیدا کرده باشید.
سپس باید با مهارت شیوه ارتباطات آشنایی داشته باشید. پس از آن شما ممکن است بتوانید مشکل بیمار را بر طرف کنید.
اما در مواقعی نیز ممکن است شما خود نتوانید به مشکل بیمار رسیدگی کرده و از یک پزشک کمک بگیرید.
در واقع در تمامی کسب و کار ها شما نیاز دارد تا با مهارت Problem Solving که زیر مجموعه ای از مهارت تفکر در حل مسئله است آشنا باشید.
البته این مهارت می تواند در زندگی شخصی و تصمیم گیری های شخصی نیز برای شما بسیار کارآمد باشد.
حال برخی از مهارت های زیر مجموعه Problem Solving را برای شما توضیح می دهیم:
۱- تحقیق در مورد مسئله
شما برای اینکه بتوانید یک مسئله و یا مشکل را حل کنید. باید در ابتدا به خوبی با آن مشکل روبرو شوید و در مورد آن مشکل یا مسئله تحقیق کنید.
به عبارت دیگر شما باید متوجه شوید که چه عواملی در به وجود آوردن آن مسئله نقش دارند و آن مشکل به چه صورت ایجاد شده است.
شما می توانید برای به دست آوردن اطلاعات با همکاران یا افرادی که تصور می کنید قبلا با چنین مشکل مشابهی مواجه شده اند تماس بگیرید و از آن ها اطلاعات جمع آوری کنید. همچنین شما می توانید از فضای آنلاین و اینترنت، کتاب ها یا دوره های مختلف نیز برای تحقیق در مورد مسئله کمک بگیرید.
۲- آنالیز مسئله برای حل آن
پس از جمع آوری اطلاعات، حال شما باید به فهم درستی از مسئله دست پیدا کنید. فهم درست و یا آنالیز می تواند اولین قدم در ایجاد راه حل برای یک مشکل باشد.
در واقع زمانی که شما یک مسئله را آنالیز می کنید. می توانید با راه حل های موثر و یا غیر موثر در حل آن مشکل روبرو شوید.
۳- قدرت تصمیم گیری یا Decision-making
پس از اینکه شما در مرحله قبل توانستید راه حل های موثر را برای حل مسئله بیابید، حال شما باید از آن راه حل ها یکی را به عنوان حل مسئله انتخاب کنید.
در این حالت است که شما باید از قدرت تصمیم گیری برای اینکار استفاده کنید. در برخی موارد ممکن است تصمیم گیری از شما زمانی را بگیرد.
چرا که در این مرحله شما باید با توجه به تحقیق هایی که کرده اید و آنالیز هایی که انچام داده اید به راه حل مناسبی دست پیدا کنید.
در این مرحله خیلی مهم است که شما از شتاب زدگی اجتناب کنید. شتاب زدگی باعث می شودشما به درستی نتوانید راه حل مناسبی را برای مسائل خود در نظر بگیرید.
اگر شما در این مرحله نتوانستید با استفاده از تفکر راه حل مناسبی را انتخاب کنید. می توانید از فردی که در این زمینه با تجربه است نیز کمک بگیرید.
۴- ارتباطات
همانطور که در متن قبلی هم ذکر کردیم. ارتباطات و بیان مسئله به افراد با تجربه می تواند سبب حل شدن مسئله شود.
حتی در برخی از موارد بیان مسئله به دیگران می تواند سبب شود تا شما راحت تر بتوانید تصمیم گیری انجام دهید.
به همین منظور شما باید با مهارت ارتباط با افراد آشنا باشید. اینکه چگونه برای افراد مختلف مسئله خود را طرح کنید، بدون آنکه طرف مقابل گیج شود
۵- قابل اعتماد بودن
اگر شما با افرادی که قابل اعتماد نباشند مشورت کنید. ممکن است هیچگاه مسئله شما حل نشود. حتی چنین عملی می تواند باعث شود که شما نتوانید به خوبی در مورد مسئله تفکر کنید.
به همین منظور باید حتما با افرادی مشورت کنید که قابل اعتماد باشند. همچنین شما برای حل مسئله باید از افراد و کارمندان قابل اعتماد استفاده کنید.
زمانی که مشکلی برای شما ایجاد می شود، شما باید دقت داشته باشید که آن مشکل به خوبی حل شود.
در واقع در چنین حالتی شما نیاز به شخصی دارید که با دقت تمام بتواند مشکل شما را حل کند. به همین دلیل انتخاب کارمندی که قصد واگذاری حل مسئله به آن را دارید از اهمیت زیادی برخوردار است.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
معجزه استمرار در رسیدن به موفقیت و آسان کردن کار ها
5.49k بازدید
-
تاثیر انضباط شخصی در موفقیت کسبوکار
2.6k بازدید
-
سود و زیان کسب وکار و روش های محاسبه آن
2.66k بازدید
-
خلق تجربه لذت بخش وتاثیر آن در رشد کسب وکار
1.92k بازدید
-
بهترین کتاب های برنامه ریزی که به شما کمک میکند به اهدافتون برسید
3.61k بازدید
-
بهترین کتاب های موفقیت در زندگی و کسب و کار
2.9k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید