فاکتورهای موثر در رشد کسب و کار
برای داشتن یک کسب و کار موفق باید یکسری از فاکتور های رشد کسب و کار مهم را در نظر داشته باشین.
احتمالا میدونین که درصد زیادی از کسب و کارهای کوچک یا استارت آپها تو همون سال های اولیه تشکیل شدن، شکست میخورن.
دلیل اصلی شکست اونها آماده نبودن کار آفرینانی هستن که هنوز آمادگی کافی برای شروع یک کسب و کار رو نداشتن و طرز فکر اشتباهی داشتن.
برای داشتن یک کسب و کار موفق باید کارآفرینان و بنیان گذاران اون کسب و کار رو ترغیب کرد.
درک درست از عواملی که کسب و کارتون رو به موفقیت میرسونه، باعث میشه به مشتری وفادار برسید، سود همیشگی داشته باشید و حتی احترام رقبا رو تو اون صنعت داشته باشید.
برای رشد کسب و کار باید انعطاف و مهارت سازماندهی بالایی داشته باشین.بعضی از افراد تصور میکنن که با راه اندازی سایت و گرفتن یک دفتر براحتی به پول میرسنن، اما بعدا متوجه میشن که اشتباه میکردن.
هر فردی برای شروع یک کسب و کار باید گام های لازم رو برداره تا در آینده به موفقیت برسه.
طرز فکر صحیح برای رشد کسب و کار
یک کسب و کار موفق قبل از اینکه تبدیل بشه به کسب و کار،شکل میگیره.
طرز فکر،پایه و اساس تمام کسب و کارهای موفق بوده و هست و طرز فکر شماست که تعیین میکنه چجوری کسب و کارتون رو اداره کنین.طرز فکرتون ماموریت شما،چشم انداز و آینده کسب و کارتون،فرهنگ سازمانی و اخلاق کاری شما رو مشخص میکنه.
شما باید به دو سوال مهم پاسخ بدید،چون جواب دادن به این دو تا سوال نشون میده که شما موفق میشین یا شکست میخورین!!!
۱.چرا کسب و کار خودتون رو شروع کردین؟ ۲.هدف اصلی شما برای ساختن این کسب و کار چیه؟
خیلی از افراد کسب و کارشون رو راه میندازن،چون فکر میکنن که راه انداختن کسب و کار خودشون باعث میشه که زودتر و سریعتر به پول برسن.بعضی از افراد هم کسب و کار راه اندازی میکنن فقط برای اینکه ماهانه درآمد ثابتی داشته باشن.
با اینکه کسب درآمد از کسب و کار خودتون ایده بدی نیست ولی شما باید اینو در نظر داشته باشین که هدف شما از ایجاد کسب و کار باید خلق ارزش،بها دادن به مشتری و جذب اونها باشه.
به جز دلیلی که برای راه اندازی کسب و کارتون دارین،باید بدونید که یک شبه نمیتونید راه صد ساله رو برید و به یک کسب و کار موفق برسین و برای رسیدن به موفقیت به طور دائم باید تو مسیر درست گام بردارین و تلاش کنین.
البته باید به این نکته توجه کنین که راه اندازی یک کسب وکار، کار ساده ای نیست.باید آمادگی لازم رو برای روبرو شدن با چالش های پیشروتون داشته باشین.عدم آمادگی خیلی از کارآفرین ها باعث شکست کسب وکارشون میشه.
داشتن ایده مناسب
مثل قطار های تندرو و کندرو، ایده های تند و سریع و کند و آروم هم وجود داره.وقتی پای پول وسط باشه خیلی از افراد میخوان زودتر بهش برسن و خیلی های دیگه هم با قطار های کند حرکت میکنن و حرکت قطار های سریع رو تماشا میکنن.اگه میخواین سریع ثروتمند بشین باید ایده های سریع تو برنامه های کاریتون داشته باشین.
فاکتور دیگه ای که موجب موفقیت کسب و کار میشه، داشتن ایده های کسب و کار بزرگ هست.
ایده های خوب و عالی باعث ساخت و تولید محصولات عالی و بدرد بخور میشه.برای موفق شدن شما حتما نباید ایده خلق یک محصول جدید رو داشته باشن.شما حتی میتونین با این ایده جلو برین که محصولی که الان تو بازار هست رو ارتقا بدین.
مهم ترین مسئله اینه که ایده شما باید تقاضا داشته باشه و برای حل مشکل مخاطبا خوب باشه.ایده شما اگه بتونه مشکلی رو حل کنه و یا نیازی رو برطرف کنه در نهایت براش بازار خوبی براش بوجود میاد.
سرمایه
بعضی از افراد و حتی کارشناسان به این باور دارن که کسب و کار های آنلاین برای بقا به سرمایه نیازی ندارن.
حقیقتا سرمایه برای بقا و موفقیت همه کسب و کار ها یک امر ضروری و مهمه.اما نکته مهم اینجاست که سرمایه،به تنهایی برای راه اندازی یک کسب وکار کافی نیست.
کسب و کار هایی بودن که با داشتن سرمایه خیلی زیاد بازم شکست خوردن.پس فقط داشتن پول کافی نیست،اینکه دانش اینرو داشته باشین چجوری از سرمایتون استفاده کنین و یک تیم حرفه ای داشته باشین که بتونن ایده های شما رو عملی کنن هم از امور واجب برای رشد کسب و کارتون هست.
تیم حرفه ای
اگه افراد درستی رو انتخاب کنید و به اونها فرصت اوج گرفتن بدید،نیازی به مدیریت کردن اونها ندارین.شما ممکنه کارآفرین موفقی باشین، ولی برای اینکه کسب و کارتون هم موفق بشه،به یک تیم حرفه ای نیاز دارین.تیم خوب فقط به معنی داشتن کارمندای معمولی نیست، بلکه باید یک تیمی داشته باشین که مسیرهای چالشی و راهبردی برای کسب وکارتون ارائه کنن و بتونن برنامه های شمارو هم اجرا کنن.
برای اینکه به نتیجه مورد نظر برسین،بهتره که تیمتون رو به دو دسته بیرونی و داخلی تقسیم کنین.کارمندان قطعا مهمترین سرمایه های یک کسب و کار هستن و فرقی نمیکنه که اون کسب و کار چی باشه.
تیم داخلیتون باید از افرادی تشکیل بشه که بتونن عملیات و کارهای روزانه کسب و کارتون رو به سادگی انجام بدن.مثل حسابدار و تیم توسعه تولید.
اما تیم خارجی شما که تو کسب وکارتون حضور ندارن ولی خدمات حرفه ای برای پیشرفت به شما ارائه میدن و برای رشد کسب و کارتون به شما مشاوره میدن.این تیم رو وکلا،مشاورین و… تشکیل میدن.
زمانبندی درست
هر چیزی یه فصلی داره و برای رسیدن به هر هدفی هم قطعا باید یک زمانی طی بشه.وقتی محصولی رو پرورش میدین،برای کاشت و برداشت اون محصول زمان مشخصی وجود داره.صبر، یکی از مهمترین سرمایه ها و عوامل پیشرفت یک کسب و کار هستش.برای برداشتن قدم های مختلف و رسیدن به هدف ها، باید صبر کنین تا زمانش برسه.هیچ چیزی بدتر از گرفتن یک تصمیم احساسی و عجولانه و قبول کردن ریسک های حساب نشده،یک کسب و کار رو نابود نمیکنه.برای موفق شدن تو کسب و کارتون باید یک طرح استراتژیک و یک تیم خوب برای اجرای اون داشته باشین.
ولی مهمترین نکته اینجاست که شما باید تو زمان درست این طرح رو اجرا کنید.کسب و کارهای زیادی بودن که به خاطر اینکه ایده های خوب خودشون رو زود لو دادن شکست خوردن و باعث جلب توجه رقبای بزرگتر خوشون شدن.اگه نگاهی به کسب و کارهای بزرگ و معروف بندازین متوجه میشین که زمانبندی چقدر برای اونها مهم بوده.
با این حال چون در عصر امروز همه چیز سریع در حال پیشرفت هست،این شما هستین که تصمیم میگیرین چه زمانی ایده های خودتون رو نگه دارین و چه زمانی اونهارو ارائه بدین.
وفاداری مشتری
دلیل شما برای اینکه کسب و کارتون رو راه انداختین،خدمت به مشتری هست و اگه نتونید خدمات خوبی به مشتری ارائه بدین،کسب و کارتون همون اول شکست خورده هست.اما خدمت به مشتری برای رسیدن به موفقیت نهایی و بقای اون کافی نیستش و برای موفق شدن باید ارتشی از مشتری های وفادار جمع کنین و برای رسیدن به این هدف باید تعهد ایجاد کنین و بهش پایبند باشین.
خلاق باشین
همیشه دنبال راهی باشین که کسب و کارتون رو توسعه بدین وپیشرفت کنین.شما همه چیزو نمیدونید،پس از ایده ها و نگرش های جدید برای کسب و کارتون استقبال کنین.محدودیتی برای خودتون قائل نشید و فکرتون رو برای ایده های خلاقانه باز بزارید.
رقبا رو تحلیل کنین
رقابت سالم نتایجی فراتر از تصور شما برای کسب و کارتون میسازه.برای موفقیت باید رقبای خودتون رو تجزیه و تحلیل کنین و با ارائه و انجام دادن یا ندادن بعضی از برنامه رشد تجارت و کسب و کارتون رو افزایش بدین.بررسی رقبا باعث میشه که کمتر به آزمون و خطا نیاز داشته باشین و زودتر پیشرفت کنین.
جزئیات رو فراموش نکنین
به وسیله ثبت جزئیات کسب و کارتون شما میفهمید که کجا هستین و چه پتانسیل هایی دارین.این کار به شما فرصت اینو میده که با چالش هایی که پیشرو دارین استراتژی خودتون رو برای حل کردنش پیدا کنین.هر نکته یا ایده ای به ذهنتون میرسه رو ثبت کنین و تو زمان مناسب به بررسی اون بپردازین و عملکرد روزانتون رو جمع بندی کنین.
«وقتی که شروع به نوشتن و ثبت وقایع میکنین،توجهتون همونقدر که روی کوچک ترین چیزهایی که درست انجام دادین متمرکز میشه،روی کوچک ترین چیزهایی که اشتباه انجام دادین هم جلب میشه»- دارن هاردی
بهای کارتون رو بپردازید
همه ظاهر یک کار آفرین موفق رو میبینن و میگن اون چقد اون خوشبخت و خوششانسه، اما اون برمیگرده و به شما میگه:
رشد یک کسب و کار به هیچ عنوان ساده نیست و چه از خودگذشتگی های زیادی داشته تا به اینجا رسیده. خیلی از مواقع مجبور شده، بیشتر از اون چیزی که فکر میکردین زمان و انرژی بزاره.
باید آماده باشین تا از تفریحات خودتون بزنین و کمتر با دوستان معاشرت کنین یا مجبور به پس انداز بیشتری بشین.
شروع کار همان جاییه که خیلی از افراد رو متوقف می کنه اما شما تسلیم نشید. شاید تو ابتدا سخت باشه اما وقتی نتایج انضباط شخصی خودتون رو ببینین تمایل بیشتری به ادامه پیدا میکنین.
هر چیزی تو زندگی هزینه خودشو داره، حتی تلاش نکردن هم هزینه های خودش رو به دنبال داره. با بررسی شرایط زندگی کنونی خودتون و شرایطی که بعد از موفقیت پیدا میکنین، خودتون رو به پرداخت بهای موفقیت مشتاق کنین.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
معجزه استمرار در رسیدن به موفقیت و آسان کردن کار ها
5.85k بازدید
-
تاثیر انضباط شخصی در موفقیت کسبوکار
2.81k بازدید
-
سود و زیان کسب وکار و روش های محاسبه آن
2.87k بازدید
-
خلق تجربه لذت بخش وتاثیر آن در رشد کسب وکار
2.12k بازدید
-
بهترین کتاب های برنامه ریزی که به شما کمک میکند به اهدافتون برسید
3.82k بازدید
-
بهترین کتاب های موفقیت در زندگی و کسب و کار
3.11k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید