ماهیت کسب و کار چیست و راه اندازی کسب و کار چگونه است؟
سلام به همه پارس تاتسی های عزیز. امروز می خواید در رابطه با راه اندازی کسب و کار و یا اصلا کسب و کار چیه اطلاعاتمونو باهاتون به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.
- ماهیت کسب و کار چیست؟
- برای راه اندازی کسب و کار چه مراحلی داریم؟
- فرآیند کسب و کار چیست؟
اگر شما قصد دارید تا برای خود کسب و کاری دست و پا کنید، باید در ابتدا با معنا و مفهوم صحیح کسب و کار آشنایی پیدا کنید.
همچنین راه اندازی اصولی یک کسب و کار می تواند در موفقیت آن نقش ویژه ای در موفقیت آن کسب و کار داشته باشد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا ۰ تا ۱۰۰ کسب و کار را به شما آموزش دهیم.
کسب و کار چیست؟
کسب و کار معمولا به فعالیتی گفته می شود که در آن، شما با ارائه کالا یا خدمات به مشتریان در ازای پرداخت مبلغی توسط مشتری به دنبال سود از آن کار هستید. به بیان دیگر هر فعالیت اقتصادی که بتواند شما را به سودآوری نزدیک کند می تواند کسب و کار تلقی شود.
در واقع شما در کسب و کار سعی می کنید تا از نیاز های مشتری های خود مطلع شوید و سپس بر مینای آن نیاز ها خدمات و یا کالا هایی را در اختیار آن ها قرار دهید تا به کمک آن خدمات و کالا سود بدست بیاورید. شاید از خود بپرسید این سود تنها می تواند پول یا یک واحد پولی باشد؟
در جواب این سوال باید به شما بگوییم که خیر. سود در یک کسب و کار تنها به واحد پولی تعلق نمی گیرد. در یک کسب و کار ممکن است سود شما یک کالای دیگر، یک سهام یا حتی رمز ارز باشد. بگذارید با یک مثال، کسب و کار را بهتر به شما توضیح دهیم.
فرض کنید یک فرد گل فروش در کنار جاده به ماشین های در حال عبور، گل بفروشد. در این صورت آن فرد سعی می کند تا از فروش گل سود ببرد به این عمل کسب و کار گفته می شود.
کسب و کار ها چگونه کار می کنند؟
حال که با مفهوم کسب و کار آشنایی پیدا کردید. شاید با این سوال روبرو شوید که آیا تمامی افراد در هر کسب و کاری موفق می شوند؟ یا به طور کل کسب و کار ها چگونه فعالیت می کنند؟
باید به شما بگوییم که هر کسب و کاری نمی تواند موفق باشد. در واقع اگر شما کسب و کار خودتان را به شکل اصولی ایجاد نکنید، هیچ گاه نمی توانید از آن کسب و کار سودآوری داشته باشید.
یکی از اصولی ترین مواردی که برای ایجاد یک کسب و کار موفق باید در نظر بگیرید این است که درک کاملی از کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید داشته باشید.
به طور مثال فرض کنید شما می خواهید یک رستورانی را در یک مکان خاص افتتاح کنید. خوب شما باید بدانید که آن مکان می تواند برای رستوران شما مناسب باشد؟ یا اینکه شما قبل از افتتاح یک رستوران باید تمامی قوانین رستوران داری را بدانید.
اگر شما با این قوانین آشنایی نداشته باشید، کسب و کارتان خیلی زود به ضرر می افتد و شما مجبور می شوید آن کسب و کار را به سرعت کنار بگذارید. پس بهتر است قبل از ورود به هر کسب و کاری در ابتدا اطلاعات مربوط به آن کسب و کار را جمع آوری کنیم و یاد بگیریم. اما خوب شاید برای شما این سوال مطرح شود که چگونه کسب و کار خود را راه اندازی کنیم؟
مراحل راه اندازی کسب و کار (فرآیند کسب و کار)
۱- ایده سازی برای ایجاد یک کسب و کار
اولین مرحله برای راه اندازی یک کسب و کار ایده پردازی برای آن است. در ایده پردازی شما عموما برای فروش کالا ها و یا خدمات خود تصوراتی را در ذهن خود تداعی می کنید.
این مرحله می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد کسب و کار شما داشته باشد چرا که اگر شما به درستی نتوانید برای کسب و کار خود ایده پردازی کنید، ممکن است کسب و کار شما به سرعت به شکست نزدیک شود. اما خوب شاید این سوال برای شما مطرح شود که عموما ایده پردازی به چه شکل انجام می شود؟
بگذارید با یک مثال به شما نشان دهیم ایده پردازی به چه صورت انجام می شود. فرض کنید شما می خواهید یک فروشگاه آنلاین برای فروش تجهیزات دیجیتال ایجاد کنید. در این حالت شما باید به تمامی فروشگاه های آنلاین تجهیزات دیجیتال مراجعه کنید و بدانید هر کدام به چه نحوی کسب و کار خود را مدیریت می کنند.
همچنین شما باید بدانید که این کسب و کار ها عموما با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند و با چه چالش هایی روبرو می شوند. حال پس از دانشتن موارد فوق، شما باید برای کسب و کار خود ایده سازی کنید.
به طور مثال تفکرکنید گه چگونه می توانید کسب و کاری را ایجاد کنید که در مقایسه با کسب و کار های مشابه خدمات شما سریع تر و در عین حال راحت تر به مشتری ها برسد. در واقع ایده های شما در صورت عملی شدن می تواند به یک طرح تجاری تبدیل شود.
چه مواردی را باید برای ایده پردازی در ایجاد کسب و کار رعایت کنیم؟
برای اینکه شما بتوانید برای کسب و کار نوظهور خود ایده پردازی کنید باید ۳ مورد را در نظر بگیرید. ۱- همراره سوال هایی تحت عنوان (چرا) از خود بپرسید. به طور مثال چرا باید همچنین کسب و کاری را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید؟
چرا تصور می کنید که شما در مقایسه با کسب و کار های دیگر در آن زمینه برتر خواهید بود؟
۲- در ایده پردازی باید با مفهوم فرانچایز آشنایی پیدا کنید ۳- با مشتری هدف یا target customers کسب و کار خود آشنایی پیدا کنید و با نیاز های آن ها روبرو شوید.
اگر شما بدانید مشتری های آن کسب و کار به دنبال چی از شما هستند، راحت تر می توانید به گونه ای ایده پردازی کنید تا نیاز های مشتری ها را بر طرف کنید. همچنین شما در ایده پردازی باید این سوال را از خود بپرسید که چرا باید یک مشتری برای خدمات شما هزینه ای را پرداخت کند؟
۲- نوشتن طرح تجاری برای ایجاد کسب و کار
پس از اینکه شما توانستید برای کسب و کاری که قصد ایجاد آن را دارید ایده پردازی کنید. حال شما دست به قلم شوید و یک طرح تجاری برای کسب و کار خود بنویسید. طرح تجاری در واقع الهام گرفته از ایده های شماست و مسیر کسب و کار شما را مشخص می کند.
همچنین شما قبل از نوشتن یک طرح تجاری باید به چند سوال پاسخ دهید. به طور مثال شما باید بدانید که اهداف نهایی شما از ایجاد آن کسب و کار چیست؟ همچنین شما باید بدانید که بودجه شما تا چه اندازه می تواند این طرح را پشتیبانی کند؟
نوشتن یک طرح تجاری عمدتا به چه صورت انجام می شود؟
در طرح تجاری شما پس از پاسخ به سوالات بالا باید به تحقیقات در مورد آن کسب و کار به صورت ویژه بپردازید. شما می توانید با استفاده نظرسنجی ها، گروه های مختلف، تحقیقات سئو و تحقیقات محلی چنین عملی را انجام دهید.
اما خوب شاید شما تصور کنید که در یک طرح تجاری، تنها مسیر پیشرفت یک کسب و کار نوشته می شود. باید به شما بگوییم که چنین چیزی به هیچ عنوان صحیح نیست. در واقع در یک طرح تجاری تنها مسیر پیشرفت یک کسب و کار نوشته نمی شود بلکه استراتژی خروج از آن کسب و کار نیز نوشته میشود.
دقیقا همانند یک پرواز با هواپیما، عموما قبل از پرواز تمامی مسافران بر این تصورند که صحیح و سالم به مقصد خود می رسند. اما مهمانداران در ابتدا پرواز سعی می کنند تا به مسافران راه های خروج از هواپیما را نشان دهند تا در صورتی که مشکلی پیش آمد، مسافران بدانند از چه طریقی از هواپیما خروج پیدا کند.
به عبارتی دیگر یک طرح تجاری به شما کمک می کند تا بفهمید مسیر کسب و کارتان چیست و چگونه می توانید در هر مقطع زمانی بر مشکلات احتمالی غلبه کنید. اما خوب چرا باید در یک طرح تجاری استراتژی خروج داشته باشیم؟
گاهی ممکن است پس از ایده پردازی و همچنین طرح و پیاده سازی یک پروژه بیزینسی، مشکلی برای شما به وجود بیاید. به طور مثال ویروس کرونا بسیاری از کسب و کار ها را تا مرز ورشکستگی و نابودی رساند.
اما اگر کسب و کاری در طرح تجاری خود استراتژی خروج را قرار داده بود، شاید این ویروس می توانست ضربه مالی کمتری به صاحبان این کسب و کار ها بزند. به همین منظور نوشتن استراتژی خروج در طرح تجاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
۳- دارایی های خود را برای شروع یک کسب و کار ارزیابی کنید
حال پس از اینکه در مورد کسب و کار خود ایده پردازی کردید و طرح تجاری کسب و کار خود را نوشتید. باید بدانید که آن کسب و کار در زمان شروع فعالیت چه میزان هزینه به شما تحمیل می کند.
چرا که ممکن است شما نتوانید چنین هزینه ای را برای شروع آن کسب و کار پرداخت کنید. در این حالت بهتر است که شما دارایی های خود را ارزیابی کنید و بر میزان آن دارایی برای کسب و کار خود را راه اندازی کنید.
در برخی موارد هم ممکن است شما تصور کنید که کسب و کارتان با هزینه اندک انجام می شود و شما خیلی زود به بازدهی می رسید. اما نه تنها کسب و کار شما به سرعت به بازدهی نمی رسد بلکه شما مجبور می شوید روز به روز برای کسب و کار خود هزینه پیش تری را بپردازید.حال ممکن است دارایی شما تمام شود و شما دیگر نتوانید هزینه ای را برای کسب و کار خود بپردازید.
بسیاری از استارت آپ ها به خاطرهمین موضوع امروزه ورشکست شده اند و نه تنها از آن کسب و کار سودی را به دست نیاوردند. بلکه تمامی دارایی خود را خرج ایجاد کسب و کار خود کرده اند و قبل از سودآوری آن کسب و کار مجبور به ترک آن شده اند. اما خوب اگر شما نمی خواهید چنین اتفاقی برای شما تکرار شود.
پیشنهاد می کنیم تا قبل از شروع کسب و کار دارایی های خود را ارزیابی کنید و بودجه ای را از آن دارایی به کسب و کار خود اختصاص دهید. همچنین شما باید توجه داشته باشید که آن بودجه باید کمی بیش تر از هزینه ای باشد که شما تصور می کنید. چرا که ممکن است کسب و کار شما دیر به سود دهی برسد.
۴- ثبت کسب و کار
پس از اینکه شما دارایی های خود را برای شروع یک کسب و کار ارزیابی کردید و اطمینان حاصل کردید که از عهده مخارج این کسب و کار بر می آیید. حال شما باید آن کسب و کار و شرکت خود را ثبت کنید و برخی از مراحل قانونی مانند پر کردن فرم های مالیاتی، انتخاب بانک مناسب برای امور مالی کسب و کار را انجام دهید.
همچنین شما باید کسب و کار خود را بیمه کنید. فرض کنید از کسب و کار شما سرقت شود و یا در شرکت شما آتش سوزی شود. در این حالت اگر شرکت شما بیمه نباشد، شما دیگر نمی توانید مانند گذشته به کسب و کار خود ادامه دهید. به همین منظور بیمه کردن کسب و کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
۵- نام تجاری کسب و کار خود را بسازید و آن تبلیغ کنید
حال پس از ثبت شرکت و انجام امور اداری شرکت، کسب و کار شما ساخته شده و شما تصور می کنید آماده فروش محصولات و خدمات خود به مشتریان خود هستید. اما باید به شما بگوییم که کسب و کار شما هنوز آماده نیست که به مشتریان معرفی شود.
شما قبل از معرفی محصولات و خدمات خود به مشتری ها باید در زمینه برند سازی و برندینگ فعالیت کنید. به طور مثال شما باید برای کسب و کار خود یک وب سایت بسازید. در شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خود حساب کاربری ایجاد کنید و کمپین های مختلف بازاریابی را مورد سنجش قرار دهید.
هر کدام از این عوامل می توانند در برندسازی و همچنین بهتر دیده شدن کسب و کار تازه تاسیس شما موثر باشند. چرا که به طور مثال، ایجاد یک وب سایت و یا فعالیت در شبکه های اجتماعی می تواند ارتباط شما با مشتریانتان را بیش تر کند و شما به راحتی می توانید با نیاز های مشتری های خود آشنا شوید.
۶- تجارت خود را رشد دهید
تا اینجای مقاله شما با فرآیند ایجاد یک کسب و کار آشنا شدید. اما برای داشتن یک کسب و کار موفق تنها اجرای صحیح فرآیند ایجاد یک کسب و کار کافی نیست.
برای اینکه کسب و کار شما همواره در حال رشد و سود دهی باشد. شما باید استراتژی های کسب و کار خود را به روز نگه دارید. چنین عملی شاید کمی برای شما دشوار به نظر بیاید اما اگر چنین عملی را شما انجام ندهید، ممکن است خیلی زود مجبور شوید کسب و کار خود را کنار بگذارید.
به عبارتی دیگر شما باید بر طبق نیاز های جامعه و فعالیت های رقیبان خود روز به روز استراتژی ها، خدمات و محصولات کسب و کار خود را به روز کنید. در چنین حالت هیچ گاه کسب و کار شما محکوم به شکست نمی باشد.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
معجزه استمرار در رسیدن به موفقیت و آسان کردن کار ها
5.49k بازدید
-
تاثیر انضباط شخصی در موفقیت کسبوکار
2.59k بازدید
-
سود و زیان کسب وکار و روش های محاسبه آن
2.66k بازدید
-
خلق تجربه لذت بخش وتاثیر آن در رشد کسب وکار
1.91k بازدید
-
بهترین کتاب های برنامه ریزی که به شما کمک میکند به اهدافتون برسید
3.6k بازدید
-
بهترین کتاب های موفقیت در زندگی و کسب و کار
2.9k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید