چطور در سازمان، به خلق نوآوری برسیم؟
چگونه در سازمان به خلق نوآوری برسیم؟ شما با مطالعه این مقاله با رویکردهای تاثیرگذار و سودمندی که کسب و کارهای موفق در راستای بهبود عملکرد سازمان و تجارتشان به کار میگیرند آشنا خواهید شد.
توجیه بودجه و یافتن زمان برای اجرای واقعی ایدههای نوآورانه چالش بسیاری از مشاغل است.
اما با این وجود بسیاری از کسب و کارها تمایل به نوآوری دارند و در میان فشارهای مختلف عملیاتی برای انجام این کار تلاش می کنند.
چرخه کامل نوآوری ( Innovation ) شامل چهار عنصر اصلی است که به آنها کمک می کند تا آنها را از یک ایده اولیه به یک عمل و یک نتیجه نهایی موفق سوق دهد عبارتاند از:
- ایده
- همکاری
- پیاده سازی
- ارزش آفرینی
خلق نوآوری چیست؟
منظور از خلق نوآوری ( Innovation ) تغییر مدل کسب و کار شما و ایجاد تغییراتی در محیط موجود برای ارائه محصولات یا خدمات بهتر است.
نوآوری موفق باید بخشی از استراتژی کسب و کار شما باشد، جایی که بتوانید فرهنگ نوآوری را ایجاد کنید و راهی برای تفکر خلاق ایجاد کنید.
همچنین میتواند احتمال موفقیت کسب و کار شما را افزایش دهد و می تواند فرآیندهای کارآمدتری ایجاد کند که می تواند منجر به بهره وری و عملکرد بهتر شود.
نوآوری در تجارت فرآیند سازمانی برای معرفی ایدههای جدید ، گردش کار ، روش ها ، خدمات یا محصولات است.
نوآوری ( Innovation ) در فناوری اطلاعات، خواستار استفاده از فناوری با روشهای جدید برای ایجاد سازمانی کارآمد و چابک است.
نوآوری در تجارت باید دستیابی به اهداف را در کل سازمان فراهم کند.
نوآوری اغلب با ایده پردازی آغاز می شود و ایدهها در جلسات طوفان فکری محدود میشوند.
پس از آن رهبران قابلیتهای کسب و کار، امکانسنجی و مطلوب بودن هر ایده را در نظر میگیرند.
نوآوری در تجارت باید محصولات، خدمات یا فرآیندهای موجود را بهبود بخشد، مشکلی را حل کند، یا باید به مشتریان جدید دست پیدا کند.
چرا نوآوری در سازمان مهم است؟
هدف از فرآیند نوآوری در تجارت ایجاد ارزش برای سازمان است. این ارزش می تواند از طریق ایجاد فرصت های جدید درآمد یا ایجاد درآمد بیشتر از طریق کانال های موجود حاصل شود.
از ایجاد کارایی هایی که باعث صرفه جویی در وقت، پول یا هر دو می شود گرفته تا پیشرفت در بهرهوری یا عملکرد.
به طور خلاصه، نوآوری باید منجر به سود بیشتر شود.
علاوه بر این، نتایج فرآیند نوآوری یک سازمان باید یک مزیت رقابتی داشته باشد، یعنی این موضوع باید به سازمان کمک کند تا رشد کرده و به اهداف استراتژیک و بهبود شرایط موجود برسد.
نوآوری در مقابل اختراع
نوآوری و اختراع ارتباط تنگاتنگی دارند، اما این دو اصطلاح قابل تعویض نیستند.
یک اختراع یک آفرینش کاملاً جدید است. فرآیند نوآوری در تجارت می تواند یک اختراع تولید کند، اما این اصطلاح دامنه وسیع تری دارد و شامل استفاده از یک مفهوم یا رویه موجود به روشی جدید یا استفاده از فناوری جدید برای یک محصول یا فرآیند موجود برای پیشرفت در آن است.
برای درک بهتر تفاوت، این را در نظر بگیرید: تلفن یک اختراع است، اما تلفن هوشمند نوآوری است.
فرایند رویکرد نوآورانه در سازمان
اگرچه هیچ فرمول یکسانی برای نوآوری در کسب و کار وجود ندارد، سازمانهایی که به طور مستمر در نوآوری در تجارت موفق هستند، فرایند تکراری برای تولید، آزمایش و توسعه ایدههایی دارند که میتواند منجر به نوآوری شود.
این چرخه اغلب به چهار قسمت تقسیم می شود:
این کار با بیان ایدهها در اطراف زمینههای اصلی (مدل های تجاری، بازاریابی، فرآیند، محصولات و خدمات) شروع میشود.این چرخه از طریق کشف به سمت توسعه و تحویل حرکت میکند.
مرحله اول بر ایجاد و ضبط ایدهها و همچنین ارزیابی مقدماتی است که آیا این ایدهها میتوانند ارزش های مد نظر را تولید کنند.
مرحله بعدی به آزمایش ایدهها از طریق برنامههای آزمایشی یا اثبات مفاهیم میپردازد، که طی آن ایدهها و ارزش آنها بیشتر ارزیابی می شود.
در مشاغل، همیشه آزمایش ایده های جدید ترجیح داده میشود. شما از ترکیب ایدههایی که برای ایجاد برنامههای بهرهوری مناسب برای شرکت شما کار میکنند، شگفت زده خواهید شد.
دو مرحله آخر بر مقیاس گذاری ایدهها، انتقال آنها به سمت تولید و ادغام آنها در عملیات عادی تجاری متمرکز است.
انواع مدل های نوآوری کدام هستند؟
نوآوری در تجارت را میتوان در دستهها یا مدلهای مختلف گروه بندی کرد:
- نوآوری در مدل کسب و کار: توسعه و اجرای مفاهیم جدید و منحصر به فرد که از توانایی مالی یک سازمان پشتیبانی میکنند.
- نوآوری در مدل صنعت: ایجاد یک صنعت جدید یا حرکت یک سازمان به سمت یک صنعت جدید.
- نوآوری در مدل درآمد: بهبودها و یا تغییراتی در چارچوب سازمانی برای درآمدزایی، هدفی که در اصطلاح شامل نوآوری در مدل کسب و کار نیز می باشد.
- نوآوری چگونه به شما در دستیابی به موفقیت در تجارت کمک می کند؟
-
به راحتی مشکلات را حل کنید
برای حل برخی مشکلات در کسب و کار خود باید به پاسخهای خلاقانه برسید.
در بسیاری از مواقع با مشکلاتی روبرو خواهید شد که به میرسد رفع آنها دشوار باشد. برای یافتن راه حلی که هرگز ارائه نکردهاید، باید خارج از چهارچوب فکر کنید.
به این ترتیب میتوانید محصول خود را بسازید، موجودی خود را ذخیره کنید و یک راه حل خلاقانه برای بهتر شدن تجارت خود پیدا کنید.
-
بهره وری خود را افزایش دهید
اگر زمانی احساس کردید که درگیر کار و تلاش برای انجام همه کارها هستید، وقت آن است که باید بیشتر مثمر ثمر باشید.
برای انجام این کار، پیدا کردن یک روند جدید را شروع کنید.
برای کار دقیقتر، خلاقانه فکر کنید، بر روی مواردی که باید ساده کنید و مواردی را که باید حذف نمایید تمرکز کنید.
همچنین با تمرکز روی برخی برنامهها و گردش کارها، برای افزایش بهرهوری از آنها استفاده کنید.
-
تجارت خود را به بازار عرضه کنید
شما میتوانید از ایدهها و نوآوریهای مختلف خلاقانه استفاده کنید تا تجارت شما از رقبا متمایز شود.
در اینجا، بازاریابی مشاغل کوچک وارد بازار میشود. برای اینکه مردم کسب و کار شما را به یاد بیاورند، شما نیاز به ایدههای ابتکاری دارید.
شما می توانید یک مارک جدید ایجاد کنید ، یک محصول یا خدمات منحصر به فرد ایجاد کنید یا میتوانید با هر سازمان غیر انتفاعی همکاری کنید.
هنگامی که یک محصول و خدماتی منحصر به فرد در تجارت خود ایجاد کردید، باید آن را به بازار عرضه کنید.
یک برنامه بازاریابی متناسب با شرایط کسب و کار خود ابداع کنید، از همه رقبای دیگر جدا شوید و این به شما کمک میکند تا در بین مشتریان یک هویت انحصاری ایجاد کنید.
-
رقبای خود را شکست دهید
هنگامی که به نوآوری فکر میکنید، غلبه بر رقابت بسیار آسان می شود.
شما فقط باید کمی خلاقیت به خرج دهید و به راحتی می توانید راههای بهتری برای طراحی محصولات و ارتباط با مشتری بیاورید.
در کنار این، خلاقیت به شما کمک میکند تا تکنیکهای مناسب بازاریابی که در رشد کسب و کار شما موثر است را دریابید.
این موضوع به این معنا نیست که هر عملکرد رقیب خود را بهبود بخشیده و همان را به کار بگیرید بلکه با کمی سنجیدن و ارزیابی ایدههای بهتر میتوانید از رقبا پیشی بگیرید.
به عنوان مثال اگر محصولات رقیب اصلی شما شهرت ارزان بودن را دارد.
شما به جای تلاش برای پایین آوردن قیمت ها، می توانید با تغییر در بازاریابی برای تأکید بر کیفیت کالای خود، نوآوری ایجاد کنید و برای هزینه بالای آنها دلیل موجهی داشته باشید تا مشتریان حاضر باشند برای کیفیت بالاتر، هزینه بیشتری بپردازند.
-
بازار را تحلیل کنید
برای پیشبرد تجارت خود، بازار خود را مطالعه کنید و بفهمید که چگونه نوآوری میتواند به مشتریان شما ارزش افزوده دهد.
با تطبیق محصول یا خدمات خود با نحوه تغییر بازار میتوانید فرصت های نوآوری را شناسایی کنید.
به عنوان مثال، اگر شما یک تولیدکننده همبرگر متخصص هستید، ممکن است فکر کنید که چربی موجود در همبرگرهای خود را کاهش دهید تا مورد توجه مصرف کننده آگاه از سلامتی قرار بگیرد.
همچنین می توانید با شناسایی یک محصول کاملاً جدید، تجارت خود را توسعه دهید.
به عنوان مثال ، شما می توانید شروع به تولید همبرگرهای گیاهی و گوشتی جدید کنید.
شما می توانید با معرفی فناوری، تکنیکها یا روشهای کار جدید و شاید با استفاده از فرآیندهای بهتر، کیفیت بیشتری از محصول را ارائه دهید.
به طور مثال اگر تحقیقات نشان میدهد مردم وقت کمتری برای مراجعه به فروشگاه ها دارند، میتوانید فرآیندهای توزیع خود را اصلاح کرده و خدمات تحویل در خانه را به مشتریان ارائه دهید. این مسئله با سفارش اینترنتی وتلفنی ارتباط دارد.
نوآوری به عنوان بخشی از استراتژی کسب و کار شما
اگر وقت خود را صرف نظارت بر روند نوآورانه در بخش تجارت خود کنید، میتوانید تلاشهای خود را بر مهمترین زمینهها متمرکز کنید.
نوآوری نه تنها شانس زنده ماندن مشاغل شما را بهبود می بخشد، بلکه به پیشرفت و رشد هرچه بیشتر سود کمک می کند.
نوآوری در بودجه
روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از طریق نوآوری ، هزینه های رشد خود را تأمین کنید. این روش ها عبارتاند از استفاده از بودجه شخصی خود و یا استفاده از بودجه خارجی مانند وام یا دارایی سهام.
با این حال، هر راهی برای تأمین بودجه خارجی به یک طرح تجاری با کیفیت بالا نیاز دارد که این طرح میتواند توصیف سازمان شما باشد و پیش بینی های دقیق اهداف را مشخص کند.
مراحل ترویج نوآوری
- اطمینان حاصل کنید که فرایندها و رویدادهایی برای گرفتن ایده دارید. به عنوان مثال، می توانید جعبه های پیشنهادی را در اطراف محل کار خود تنظیم کنید یا کارگاههای منظم یا جلساتی را برای ایده پردازی برگزار کنید.
- یک فضای حمایتی ایجاد کنید که در آن مردم بدون ابراز خطر انتقاد یا تمسخر آزادانه میتوانند ایدههای خود را بیان کنند.
- ریسک پذیری و آزمایش را تشویق کنید و افرادی را که در ایدههای جدید شکست میخورند را سرزنش نکنید.
- صراحت بین افراد و تیمها را ارتقا دهید، ایدهها و دانش خوب در یک قسمت از سازمان شما باید با دیگران به اشتراک گذاشته شود.
- کار گروهی، خبرنامهها و دنیای اینترنت همه میتوانند به شما در به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تشویق نوآوری کمک کنند.
- تأکید میکنیم که افراد در تمام سطوح کسب و کار مسئولیت نوآوری را با هم به دوش میکشند. بنابراین همه احساس میکنند که باید در پیشبرد سازمان مشارکت داشته باشند.
- به نوآوری پاداش دهید و موفقیت را جشن بگیرید. مشوقهای مناسب می تواند نقش بهسزایی در تشویق کارکنان برای تفکر خلاق داشته باشد.
- هنگام استخدام کارمندان جدید به دنبال مهارت تخیل و خلاقیت در آنها باشید.
به یاد داشته باشید که متفکران نوآور همیشه کسانی نیستند که چشمگیرترین لیست صلاحیت ها را داشته باشند.
- با مشتریان خود رابطه برقرار کنید. تنها این موضوع کافی نیست که بدانید مشتری شما چه کسانی هستند، بلکه شما همچنین باید به طور موثر با آنها ارتباط برقرار کنید.
ارتباط با مشتریان به معنای گوش دادن به نیازهای آنها و همچنین مشاهده فعالانه رفتار آنها در مورد محصولات و خدمات فعلی و ایجاد ایدههایی در مورد چگونگی پیشرفت می باشد.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
معجزه استمرار در رسیدن به موفقیت و آسان کردن کار ها
5.73k بازدید
-
تاثیر انضباط شخصی در موفقیت کسبوکار
2.76k بازدید
-
سود و زیان کسب وکار و روش های محاسبه آن
2.82k بازدید
-
خلق تجربه لذت بخش وتاثیر آن در رشد کسب وکار
2.08k بازدید
-
بهترین کتاب های برنامه ریزی که به شما کمک میکند به اهدافتون برسید
3.77k بازدید
-
بهترین کتاب های موفقیت در زندگی و کسب و کار
3.06k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید