برترین کتاب ها در زمینه کسب و کار که باید بخوانیم!
برترین کتاب ها در زمینه کسب و کار که باید بشناسید!
تا الان هزاران هزار کتاب و مقاله برای شروع یک کسب و کار نوشته شده و خیلی از اون آدمایی که میخواستن یک کسب و کار رو شروع کنن با خوندن کتاب ها تونستن به موفقیت برسن.
تو دنیای امروزی که هر لحظه باید منتظر تغییرات عجیب و غریبی بود، خوندن کتاب میتونه خیلی کمک کنه که با مشکلات راحت تر کنار بیاید و راه حل های مناسبی پیدا کنین.
برای شروع یک کسب و کار هم باید آماده چالش های زیادی بود پس با بالا بردن اطلاعاتتون و خوندن کتاب هایی تو این زمینه میتونه به شما کمک کنه از تجریبات کارآفرین های موفق هم درس بگیرین و یک کسب و کار موفق راه بندازین و اونو اداره کنین.
برترین کتاب ها در زمینه کسب و کار
۱) کتاب های کسب و کار استارتاپ ناب
کتاب استارتاپ ناب که توسط اریک ریس نوشته شده، در مورد یک متدولوژی مدرن و موفق کارآفرینی به نام استارتاپ ناب پرداخته. این متدولوژی که توسط خود اریک ریس ساخته شده، روشی ترکیبی از کسب و کار فرضیاتی هستش.
مبحث اصلی کتاب درباره اینه که قبل از ورود به بازار تجارت، باید با آزمایش سریع تو بازار، ایده کسب و کار رو ببینید معتبره یا نه.
با این روش ریسک اجرای ایده کمتر میشه. با کنترل هزینه، میشه سرمایه رو کاهش داد و به طور کلی، به کمک روش ستارتاپ ناب میتونین کسب و کار تازتون رو با خیالی راحت شروع کنین.
تو کتاب کسب و کار استارتاپ ناب، مفاهیم و نکته های استارتاپی رو به زبان ساده مطالعه میکنین و راه و روش درست کارآفرینی رو یاد میگیرین.
این کتاب، ذهنیت شما رو نسبت به کارآفرینی، سر و سامان میده و میفهمید که برای شروع یک کسب و کار بزرگ، حتما نباید پول زیادی داشته باشین.
پس مثل مایکروسافت تو یک گاراژ، کارتون رو شروع کنین یا یک کارمند تو یک شرکت معتبر بشین.
کتاب کسب و کار استارتاپ ناب، بهتون یاد میده که برای موفقیت، باید مدیریت درستی داشته باشین.
به عبارت دیگه، کسب و کار پایدار بسازید، پیشرفت فرآیند هاتون رو کنترل کنین، مشکلات رو بسنجید و دائما به دنبال یادگیری باشین.
کتاب استارتاپ ناب یکی از بهترین کتاب های کسب و کار هست که مورد توجه مدیران و کارآفرینان قرار گرفته و میتونین ازش استفاده کنین.
۲) کتاب طرح تجاری یک صفحه ای
کتاب کسب و کار طرح تجاری یک صفحه ای، به طور مستقیم روی طرح تجاری یا Business Plan تمرکز داره. تو مجموعه کتاب های جیم هورن، درباره قسمتای مختلف اون، صحبت شده؛ هرچند که تو ایران فقط یکی از کتاب هاش ترجمه شده.
این کتاب برای افرادی نوشته شده که قصد ایجاد یک کسب و کار و تبدیل شدن به کارآفرین موفق رو دارن و تو پرورش ایده هاشون، با چالش های زیادی رو به رو هستن.
هر کارآفرین برای ایجاد کسب و کار خودش، به تحلیل و بررسی چالش ها نیاز داره و باید با دقت، ریسک ها و ایده هایی که تو ذهنش هست رو با حساب و کتاب جلو ببره.
این کتاب مرتبط با کسب و کار به شما یاد میده که چطور برنامه هاتون رو تدوین کنین، چارچوب مناسبی برای کسب و کارتون تعیین کنین و چطور ایده هاتون رو به مرحله پختگی برسونین.
بنابراین اگه تو یک سازمان و شرکت بزرگ در حال کار هستین یا کسی هستین که تجربه فعالیت تو زمینه کسب و کار رو داره، کتاب طرح تجاری یک صفحهای شاید خیلی مناسب شما نباشه و روی تازه کارها تمرکز داره.
تو این کتاب مرتبط با تجارت، بخش هایی مثل باورهای غلط درباره طرح کسب و کار، داشتن ایده جدید، چگونگی تعریف موفقیت و استراتژی های مناسب برای رشد فعالیت ها رو میخونین.
پس اگه میخواید تازه کسب وکارتون رو راه بندازین از این کتاب هم استفاده کنین.این کتاب نوشته جیم هورن هست.
۳) کتاب خلق مدل کسب و کار
کتابای زیادی تو زمینه های مختلف، به یک شگفتی تبدیل شدن و کتابای کسب و کار هم از این قاعده مستثنی نیستن.
یکی از همین نمونه های تحول آفرین تو زمینه کسب و کار، کتاب خلق مدل کسب و کار هست که منتقدین به اون لقب کتابی برای شرکت های آینده دادن.
تمرکز اصلی این کتاب، روی معرفی ابزار بوم کسب و کار (Business Model Canvas) هستش و قصد داره تا به کارآفرینان نحوه ترسیم و برقراری ارتباط بین بخشای مختلف کسب و کار رو یاد بده.
بخشای مختلف این کتاب، شامل چگونگی دسترسی پیدا کردن به مشتری، نحوه ارتباط با مشتری، فعالیت های کلیدی تعریف کننده کسب و کار، بخش بندی مشتری ها، جریان درآمد کسب و کار و غیره میشه.
پیشنهاد شده که تا قبل از به جریان انداختن ایده کسب و کارتون، این کتاب رو تو برنامه خودتون داشته باشین و حتما مطالعه کنین.
چرا که این کتاب سوال ها و جواب هایی رو تو خودش جا داده که با عدم آگاهی از اونا، شاید تو آینده با هزینه ای سنگین، این درس ها رو تجربه کنین که قطعا به نفع کسب و کار شما نیست.
این کتاب توسط الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور نوشته شده.
۴) کتاب با چرا شروع کنید
یکی دیگر از برترین کتاب ها در زمینه کسب و کار، کتاب کسب و کار با چرا شروع کنید یک اصل مهم تو دنیای کسب و کار رو بررسی میکنه؛ تا ندونین چرا میخواید کاری رو انجام بدین، بهتره دست به انجام اون کار نزنین.
تو این کتاب گفته میشه که قبل از رفتن به سراغ جواب، سوالایی که با چگونه و چی شروع میشن، اول به سراغ جواب سوالایی برید که با چرا شروع میشن.
تو کتاب با چرا شروع کنید، کلمه «چرا» اشاره به اهداف و انگیزه ای هست که به دنبال اون میرین و تا انگیزه و اهداف خودتون رو نشناسین، نمیتونین به بقیه سوالا جواب بدین.
جالبه بدونین که این کتاب، موفقیت زیادی رو تو داخل و خارج از ایران کسب کرده. «با چرا شروع کنید» اولین کتاب سایمون سینک، استاد ارتباطات استراتژیک دانشگاه کلمبیا، هست.
این کتاب تو سال ۲۰۰۹ نوشته شده و به عنوان یکی از برترین کتاب های همون سال شناخته شده.
کتاب «با چرا شروع کنید» با تمرکز روی توسعه فردی و رهبری، خودش رو به یکی از کتاب های کسب و کار جذاب تبدیل کرده.
همچنین با مثال های جذابی از کمپانی های شناخته شده مثل اپل، جذابیت به مراتب بیشتری رو برای مخاطبان و کارآفرینای جوان ایجاد کرده.
این کتاب همونطور که به مبحث «چرا» میپردازه، راه و روش های فروش محصولات به مشتری، وفاداری مشتری و الهام بخش بودن رو هم بررسی میکنه.
۵) کتاب ساختن برای ماندن
کتاب کسب و کار ساختن برای ماندن یکی از کتاب های کلاسیک پرروش مدیریت هست و به دلایل اصلی متمایز شدن شرکت های برتر با دیگران تمرکز داره.
با این که قبل از این کتاب، بارها و بارها از مدیریت و چشم انداز صحبت شده؛ اما کالینز و پوراس با این کتاب بیشتر از قبل، به ترویج مدیریت صحیح و چشم انداز روشن کمک کردن.
کتاب «ساختن برای ماندن»، با بررسی چند شرکت برتر، معیارهای موفقیت اونا رو به اشتراک میزاره. از نگاه جیم کالینز، شرکت هایی موفق هستن که تو صنعت خودشون برجسته بوده و فعالان کسب و کار، به خوبی از کار اونا آگاه باشن.
همچنین نقش و محصولی ماندگار تو صنعتشون داشته و مدیران موفقی رو پرورش داده باشن.
این کتاب به مدیران یاد میده که یک محصول موفق، باعث نمیشه تا شرکت موفقی داشته باشین؛ بلکه یک مدیر موفق باید چرخه ای از محصولات موفق رو تجربه کنه.
از بخش های جالب این کتاب، روش مقایسه شرکت های موفق هست و تو اون، کمپانی های ارزشمند با سازمان هایی مقایسه میشن که فقط یک پله از اونا عقب تر هستن.
در واقع کتاب «ساختن برای ماندن»، مقایسه ای بین موفق ترین ها با موفق ها هست و کمک میکنه تا بدونید که چطور مدیریتی باعث میشه که کسب و کار شما هم جزء کسب و کارهای موفق بشه.
این کتاب توسط جیم کالینز و جری پوراس نوشته شده.
۶) کتاب از خوب به عالی
کتاب از خوب به عالی، یکی دیگه از کتاب های کسب و کار موفق جیم کالینز تو حوزه مدیریت هست که مورد توجه بسیاری از مدیران کسب و کار قرار گرفته.
این کتاب باورهایی که تا به حال در مورد مدیریت داشتین رو زیر سوال میبره.
بعد از مطالعه اون، یاد میگیرین که واژه خوب بودن و رسیدن به یک جایگاه خوب، چیزی جز یک وضعیت متوسط و معمولی برای یک مدیر نیست.
اعتقاد به این باور که خوب بودن برای یک مدیر کافیه، جلوی شما رو برای رسیدن به جایگاه هایی به مراتب بالاتر و عالیتر،میگیره.
این کتاب کسب و کار، روی کمال طلبی و تعریف جدیدی از استاندارد های عالی بودن که هر مدیری قادر به اون دست پیدا کنه، تمرکز داره.
جیم کالینز تمام تلاشش رو تو گرد آوری مطالب اون کرده تا مدیران و کارآفرینان رو آگاه کنه که نباید به جایگاه خوب راضی بشن و در عوض باید برای عالی بودن، قدم بر دارن.
اون به این منظور، تو کتاب «از خوب به عالی»، روی شرکت های سهامی عام تمرکز کرده که بعضی ازشرکت های خوب و متوسط، فقط چند سال، رشد قابل توجه ای داشتن.
از خوب به عالی، دنیایی جدید از اصول مدیریت رو به شما معرفی میکنه.
۷) کتاب استراتژی اقیانوس آبی
کتاب تجارت «استراتژی اقیانوس آبی» تمرکز ویژه ای روی رقابت تو دنیای کسب و کار داره. نویسندگان این کتاب سعی کردن تا اهدافشون رو، جدا از هرگونه رقابت با سایر مقاله ها و کتاب هایی با موضوعاتی که تو این دسته هستن، بیان کنن.
اونا عقیده دارن که بهترین استراتژی برای موفقیت تو رقابت، اینه که اصلا وارد اون نشیم.
از نگاه نویسندگان، فضای رقابتی و درگیری دائم با رقبا تو حوزه کسب و کار، مثل یک اقیانوس خونین هستش.
تو این اقیانوس خونین، بازارهای شلوغ و پر رونقی وجود دارن و رقبا دائما برای رسیدن برای جایگاه بهتر، با همدیگه مشغول نبرد میشن و سعی دارن تا سهم بیشتری از بازار تقاضا رو مال خودشون کنن.
اما یک اقیانوس آبی، فضاییه که بازارهای ناشناخته تو اون وجود دارن، همه چیز ساکت و آرومه و تنها خلاقیته که میتونه تو این اقیانوس پیروز بشه.
البته همین اقیانوس آبی هم میتونه دیر یا زود خونین بشه. پس باید چکار کرد؟
خوندن این کتاب جالب تو دنیای رقاب کسب و کارها توسط منتقدین بزرگ، به عنوان یکی از پرفروش ترین کتاب های کسب و کار قرن پیشنهاد شده.
اگه شما هم کتابهایی در حوزهی کسب و کار میشناسین، در کامنت معرفی کنید خوشحال میشیم.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
معجزه استمرار در رسیدن به موفقیت و آسان کردن کار ها
6.18k بازدید
-
تاثیر انضباط شخصی در موفقیت کسبوکار
2.95k بازدید
-
سود و زیان کسب وکار و روش های محاسبه آن
3.01k بازدید
-
خلق تجربه لذت بخش وتاثیر آن در رشد کسب وکار
2.27k بازدید
-
بهترین کتاب های برنامه ریزی که به شما کمک میکند به اهدافتون برسید
3.98k بازدید
-
بهترین کتاب های موفقیت در زندگی و کسب و کار
3.27k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید