باید یاد بگیریم که چطور ایده پردازی کنیم
امروز این سوال رو مطرح میکنیم که، چطور ایده پردازی کنیم ! از عوامل زمینه ساز برای دستیابی به موفقیت، آگاهی از تکنیکهای ایده پردازی است. که تاثیر چشمگیری در پیشرفت و بهبود کسب و کار شما دارد.
در این مقاله میخواهیم توضیح دهیم که چرا مرحله ایده پردازی و نوآوری از مهمترین جنبه های موفقیت در راه اندازی کسب وکار است؟
برای آگاهی از تکنیک های یک ایده پردازی موفق با ما همراه باشید.
مفهوم ایده؟
ایدهها کلید نوآوری هستند و بدون آنها چیز زیادی برای اجرا در راستای پیشرفت وجود ندارد.
هر تفکری که منجربه ابداع محصول جدید یا تغییر در کمیت و کیفت آن شود و راه حلی موثر برای چالش ها و مشکلات ایجاد کند ایده نامیده میشود.
ایده هایی که با محصولات ارتباط دارند به شرط ایجاد تغییر در ساختار محصول، در معنای لغت ایده جای میگیرند.
یک ایده ، محتوای شناخت چیزی است که به آن فکر می کنید و قصد انجام آن را دارید.
بدیهی است که ایده ها به تنهایی نوآوری را خلق نمیکنند، بلکه شما باید بتوانید یک فرایند کاربردی برای مدیریت آن ایده ها تهیه کنید .
به عبارتی دیگر، ایده به معنای یک تصویر ذهنی که در موقعیت های نیاز و کمبود، به منظور پیشرفت و تحولی برای شرایط فعلی به کار گرفته میشود باشد.
طرحهای تحقیقاتی و پایان نامههایی که با استفاده از نوآوری به مرحله تولید محصول یا ابداع روش علمی جدیدی دست پیدا میکنند تا قبل از کاربردی شدن آن طرح، به عنوان ایده به حساب میآیند.
ایده پردازی چیست؟
ایده پردازی فرایندی برای ایجاد ایده های نوین و جدید است.
ایده پردازی فرآیند شکل گیری ایدهها از زمان شکل گیری تا اجرا، و اغلب به منظور توسعه یک کسب وکار انجام میشود.
ایده ها می توانند از دانش گذشته، دانش فعلی، تأثیرات بیرونی، نظرات یا عقاید سرچشمه بگیرند.
ایده ها را می توان با اصطلاحات گرافیکی، نوشتاری یا کلامی بیان کرد.
ایده پردازی در جلسات طوفان فکری، انجمن های آنلاین، سمینارها، مشورت های تیمی، نظرسنجی ها و رسانه های اجتماعی میتواند سبب به وجود آمدن ایدههایی در جهت حرکت رو به جلو و بهبود نقصهای آن مجموعه گردد.
هر کسی به عنوان عضوی از سازمان، مانند مدیر عامل شرکت گرفته تا یک کارآموز، می تواند در روند ایده پردازی مشارکت داشته و به نوآوری در شرکت کمک کند که بیشتر فرآیند ایده پردازی از تلاش برای رفع یک مشکل ناشی میشود.
ایدهها لزوماً با یک فکر به طور تصادفی شروع نمی شوند.
بلکه مهم است که قبل از ایده پردازی به شناخت کامل مشکل و درک عوامل اساسی کلیدی آن، مانند روند صنعت، محیط کسب و کار، نیازهای مشتری، محدودیت های بودجه، و هر گونه علل دیگر پرداخته شود.
هنگامی که عوامل کلیدی و ریشههای مشکل شناسایی شد سپس ایده پردازی و تلاش برای ایجاد ایده های کارآمد به منظور ارائه راه حل برای مشکلات مطرح شده آغاز میشود.
شما باید رویکرد های خلاقانه و عمل گرایانه را با هم ترکیب کنید زیرا اکثر مشکلات برای حل شدن مسئله به هردو رویکردها دارد.
اکثرایدههای بیان شده در طول مراحل ایده پردازی به یک ایده غالب تبدیل شده و باید به عنوان راه حل مشکل آزمایش شود ، سپس نواقص آن اصلاح شده و مجدد مورد آزایش قرار میگیرد.
در مرحله آخرزمانی که برای حل مشکل ، موثرواقع شود میتوان گفت که فرایند ایده پردازی به نتیجه رسیده است.
ایده پردازی شامل سبک های زیر می باشد:
- راه حلهای مساله : این روش ساده زمانی استفاده میشود که یک فرد مشکلی را شناسایی می کند و بخواهد آن را حل کند.
- ایدههای مشتق شده : دراین سبک افراد از ایده پردازی برای پیشرفت ایده های موجود استفاده میکنند
- ایدههای هم زیستی :ایده پردازی هم زیستی به معنای ترکیب چندین ایده ناقص و خام برای ایجاد یک ایده پخته و جامع میباشد.
چرا ایده پردازی برای کسب و کار مهم است ؟
ایده سازی به معنای شکل دادن ایده ها از مرحله تصور تا پیاده سازی و عملی کردن آنها در جهت موفقیت و بهبود کسب و کار می باشد.
ایدهها به عنوان اولین گام در جهت بهتر کردن شرایط، به شما کمک میکنند تا در زمانی که قادر به حل یک مشکل خاص نیستید و در آن گیر کرده اید به جلو حرکت کنید.
می توان گفت که پشت هر محصول یا خدماتی که تا به حال فروخته شده یک ایده بوده است. ایده یک بخش کلیدی از هر کسب و کار موفق میباشد.
به طور مثال شرکت گوگل در روزهای اولیه تاسیس خود، کارمندان را تشویق میکرد تا ۲۰ درصد وقت خود را صرف پیدا کردن ایدههای جدیدی برای حل مشکلات کنند.
همچنان این شرکت و دیگر شرکتهای بزرگ ازاین روش برای خلق نوآوری ها و ایجاد پیشروی در دنیای رقابت استفاده میکنند.
خب بریم سر اصل مطلب ! چطور ایده پردازی کنیم ؟
فرآیند ایده پردازی و طراحی ایدههای موفق
فرآیند ایده پردازی و طراحی ایده در هر زمینه کاملا منحصر به فرد است اما چند گام کلی برای ایده پردازی را در ادامه مطلب بررسی میکنیم.
گام اول: ایدهها را خلق کنید
اکثر کسب وکارهایی که به سطوح مختلف موفقیت رسیدهاند ، کار خود را با ایده پردازی برای حل مشکلات و رفع نواقص راهکارهای موجود با دقت زیاد و ایده پردازی در موضوعات مختلف ، زمینه مناسب برای حل مشکلات را فراهم میکنند.
گام دوم: معیار های ارزیابی ایده ها را انتخاب کنید
ایدههای موثر ، بعد از شناسایی مشکلات موجود برای عملی شدن ارائه میشوند. در این گام ، انتخاب مقیاس ارزیابی ایده ها ، کسانی که این ایده ها را مورد سنجش قرار میدهند و شیوه ی عملی کردن ایده های برگزیده حائز اهمیت میباشد.
گام سوم: ایده ها را عملی کنید
اگر ایدههای خوبی خلق کنید در عملی کردن و اجرای آن هم موفق خواهید بود. شما باید با زمانبندی موثر و تنظیم برنامه ای مناسب برای به کارگیری ایده های خود اقدام کنید.
ایدههای خود را مدیریت کنید
اگرچه خلق ایدهها اغلب بخش آسان نوآوری است، اما اجرایی کردن و مدیریت آنها بدون ابزار مناسب میتواند چالش برانگیز باشد. شما باید درست زمانی که به ایده ها میرسید آنها را جمع آوری کنید.
بسیاری از مردم از دستگاه های دیجیتال یا فیزیکی برای یادداشت ایده های خود استفاده می کنند.
با این روش بعد از نوشتن ایده ها میتوانند آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارند و از نظرات افراد دیگر برای بهبود آن ایده استفاده کنند.
تکنیکهای محبوب برای ایده پردازی موفق
طوفان فکری Brain storming
طوفان فکری یک روش عالی برای ایجاد ایدههای بسیار است. این فرایند متداولترین روش ایده پردازی میباشد که شامل پیشنهاد تعداد زیادی از راه حل ها برای یک مشکل خاص (ایده) با تاکید بر تعداد ایده ها است.
در طول طوفان فکری ، هیچ ارزیابی از ایده ها وجود ندارد. بنابراین، مردم می توانند ایده های خود را آزادانه و بدون ترس از انتقاد بیان کنند. حتی ایده های عجیب و غریب هم پذیرفته می شوند.
در تکنیک طوفان فکری اغلب ، ایدهها برای ایجاد یک ایده عالی با هم دیگر ترکیب میشوند.
طوفان فکری را می توان هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی انجام داد. گروه طوفان فکری معمولی شامل شش تا ده نفر است.
در این تکنیک شما با گوش دادن به ایده های مختف ، از تفکر جمعی تیم بهره می برید. شرکت در این گفتگو افراد را ترغیب میکند تا با افکار و ایدههایی روبرو شوند که در ابتدا ممکن است عجیب به نظر برسد اما در ادامه بحث برخی از آنها به راه حلهای خلاقانهای برای یک مسئله تبدیل می شوند.
این تکنیک میتواند در حل مشکلات کوچک یا یزرگ که نیاز به یک راه حل خلاقانه دارند بسیار مفید باشد. ایده کلی طوفان فکری این است که با داشتن تعداد زیادی ایده ، رسیدن به بالاترین سطح کیفیت در ایده ها آسان تر میشود.
طوفان فکری به صورت معکوس Reverse brain storming
آگاهی از کاهایی که نباید انجام داد به اندازه ی دانستن کارهایی که باید انجام دهیم مهم است. در یک جلسه طوفان فکری معکوس افراد به اشتباهاتی که ممکن است انجام دهند اشاره میکنند.
به عنوان مثال در زمینه بازاریابی ، افراد به اشتباهاتی مانند استفاده نکردن از رسانه های اجتماعی و عدم تبلیغات در این شبکهها را بیان میکنند. مطرح کردن مشکلات یک راه مفید برای دانستن این که شما باید از چه اشتباهاتی اجتناب کنید موثر است.
نقشه برداری ذهن Mind mapping
این تکنیک که به عنوان نمودار عنکبوتی هم شناخته میشود. یک راه گرافیکی برای ایده پردازی است. به طور مثال یک درخت رسم میکنیم که تنه آن نشان گر مشکل و شاخههای آن به عنوان راهحلهایی که به عنوان ایده خلق میشوند طراحی میشود.
نحوه استفاده از این تکنیک اینگونه است که مشکل در وسط تخته سفید یا صفحه نوشته شده و از شرکت کنندگان خواسته می شود تا ایده های خود را در اطراف مشکل بنویسند.
سپس افراد ایده های خود را که به ذهنشان میرسد را از طریق خطوط به هم وصل میکنند.
نقشه برداری ذهن روشی برای اتصال ایده ها و اطلاعات به هم است و به ذهن شما کمک میکند تا با تفکرخلاق ایدههایی را که هرگز تصور نمیکردید را به هم وصل کنید تا این ایده ها با هم دیگر ترکیب شده و به خلق یک ایده کلی منجر شوند.
نقشههای ذهنی نمودارهایی هستند که شاخه های آن از اتصال ایدهها تشکیل میشوند که میتواند بهترین مسیر اقدام برای حل یک مشکل و مقابله با پیامدهای آن باشد.
نقشهبرداری ذهن حتی میتواند به صورت انفرادی انجام شود.ایجاد نقشه ذهن به سازماندهی ایدهها و رسیدن به نتیجه بهتر کمک میکنند.
روش ( ۶-۳-۵ )
روش ۶-۳-۵ نوعی طوفان فکری است که در آن شش نفر سه ایده را در پنج دقیقه مینویسند.
هنگامی که پنج دقیقه نفراول تمام میشود است ، او ورق خود را به نفر بعدی میدهد، تا نفر دوم هم بتواند ایده های خود را یادداشت کند و به همین ترتیب هر شش نفر ایدههای خود را روی کاغذ بیان میکنند.
این فرایند در سکوت انجام می شود تا از تسلط افراد در بحث برای دفاع از ایدهها جلوگیری شود.
روش داستان نویسی Story boarding
در این تکنیک شما کلمات و تصاویر ایدهها را یکی پس از دیگری روی هم قرار میدهید. سپس سعی میکنید تا یک داستان را از طریق آنها طراحی کنید.
این روش با هدف توسعه یک داستان بصری برای توضیح ایدهها انجام میگیرد. سناریو ها در روش داستان نویسی به درک روابط بین ایدهها کمک میکند و با ادامه دادن داستان به راه حل و ایدهای کارآمد خواهید رسید.
طراحی بصری با استفاده از یک داستان باعث می شود اشتراک گذاری ایده ها با دیگران و رساندن منظور به آنها آسانتر شود.
تکنیک کلاه تفکر Thinking hat technique
تکنیک کلاه تفکر که شامل نقش بازی کردن است ، در یک گروه شش نفره ، هر فرد نقش متفاوتی را به عهده میگیرد و به ایده پردازی مشکل از جانب آن نقش میپردازد.
یکی از شرکت کنندگان از منطق برای فکر کردن به مشکل استفاده میکند ، دیگری از خوش بینی استفاده میکند ، سومی مدافع مشکل را بازی میکند.
دیگر افراد هم نقش هایی را برای احساس ، خلاقیت و مدیریت بر عهده میگیرد. همانطور که هر فرد نقش می گیرد ، آنها را وادار به تفکر میکند.
این روش میتواند دیدگاههای به مراتب دیدگاههای بیشتری را نسبت به تکنیکهای دیگری مطرح کند.
تکنیک ایده نویسی Brain writing
تکنیک ایده نویسی روشی است که به شرکت کنندگان چند دقیقه فرصت داده می شود تا ایدههای خود را در دفترچه یادداشت بنویسند.
ایده نویسی منجر به ایده پردازی بیشتری نسبت به طوفان فکری میشود زیرا درآن شرکت کنندگان با صدای بلند درباره ایدههای خود بحث می کنند.
نحوه استفاده از تکنیک ایده نویسی
- به هر یک از شرکت کنندگان چند دقیقه فرصت داده میشود و آنها ایدههایی را در مورد حل مسئله طراحی بر کاغذ مینویسند.
- سپس هر شرکت کننده کاغذ ایدهها را به شرکت کننده دیگر منتقل میکند ، که آن را میخواند و ایده های خود را به آن اضافه میکند.
- شرکت کنندگان دوباره کاغذ را به دیگران میسپارند، و روند تکرار میشود.
- به مدت ۱۰ – ۱۵ دقیقه به روند ادامه میدهند و در آخر ایده های نوشته شده جمع آوری شده و برای بحث بیشتر و ارزیابی بعدی به هیئت مدیره ارسال میشود.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
معجزه استمرار در رسیدن به موفقیت و آسان کردن کار ها
5.85k بازدید
-
تاثیر انضباط شخصی در موفقیت کسبوکار
2.8k بازدید
-
سود و زیان کسب وکار و روش های محاسبه آن
2.87k بازدید
-
خلق تجربه لذت بخش وتاثیر آن در رشد کسب وکار
2.12k بازدید
-
بهترین کتاب های برنامه ریزی که به شما کمک میکند به اهدافتون برسید
3.82k بازدید
-
بهترین کتاب های موفقیت در زندگی و کسب و کار
3.11k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید