معرفی و آشنایی با انواع کسب و کار
با سلام به همه پارس تاتسی های عزیز. با یکی دیگه از مقالات ما همراه باشید تا مطالب بی نظیری در رابطه با آشنایی با انواع کسب و کار در اختیارتون قرار میدیم. با ما همراه باشید.
آشنایی با انواع کسب و کار
همانطور که می دانید کسب و کار ها انواع مختلفی دارند. قطعا کسانی که برای بار اول می خواهند یک کسب و کار جدید را راه اندازی کنند باید با انواع کسب و کار ها و مزایا و معایب هر کدام از آن ها آشنایی داشته باشند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا انواع کسب و کار را با یکدیگر بررسی کنیم.
مفهوم کسب و کار
کسب و کار عموما به مفهوم فروش یا ارائه خدمات به مشتری ها در ازای دریافت پول است. شاید این تعریف کمی ساده به نظر بیاید اما کسب و کار یا به عبارتی دیگر شروع کسب و کار عملی راحت نیست.
شما باید قبل از شروع کسب و کار با مفهوم کلی آن و همچنین فرآیند انجام یک کسب و کار آشنایی پیدا کنید. پس از آشنایی با مفاهیم کسب و کار شما باید بدانید که می خواهید چه نوع کسب و کاری را برای خود انتخاب کنید.
آیا شما می خواهید خود تمامی امور کسب و کارتان را انجام دهید؟ یا اینکه می خواهید شروع به یک کسب و کار اشتراکی کنید؟
شاید هم اصلا نمی دانید چه کسب و کاری را انتخاب کنید که برای شما سودآوری داشته باشد. برای اینکه شما بتوانید به پرسش های بالا پاسخ دهید باید با انواع کسب و کار ها آشنایی داشته باشید.
آشنایی با انواع کسب و کار
به طور کل می توان به دو حالت کسب و کار ها را دسته بندی کرد. در حالت اول کسب و کار ها بر اساس اینکه به چه شکل مدیریت می شوند قابل دسته بندی خواهند بود. به طور مثال اینکه شما تنها به مدیریت آن کسب و کار بپردازید و یا اینکه به صورت اشتراکی اقدام به ساخت یک کسب و کار کنید. عموما در دنیا، کسب و کار ها را به همین حالت تقسیم بندی می کنند. اگر بخواهیم به صورت کلی انواع کسب و کار در این حالت را به شما بگوییم. انواع کسب و کار به شرح زیر است:
- Sole Proprietorship یا کسب و کار یگانه
- Partnerships یا کسب و کار اشتراکی
- Limited Partnership یا شراکت با مسئولیت محدود
- Corporation یا کسب و کار شرکتی
شما قبل از ایجاد کسب و کار خود باید با هر کدام از این انواع کسب و کار آشنایی داشته باشید. مزایا و معایب آن ها را بدانید و سپس انتخاب کنید که چه کسب و کاری می خواهید شروع کنید. اما در حالت دیگری از انواع کسب و کار ها، آن ها بر اساس ماهیتشان دسته بندی می شوند. به طور مثال اینکه کسب و کار شما به چه طریق باشد، کسب و کار شما اینترنتی باشد یا به صورت خانگی انجام شود. به طور کل در این حالت، انواع کسب و کار به شرح زیر است:
- کسب و کار اینترنتی
- کسب و کار خانگی
- کسب و کار خدماتی
- کسب و کار های تولید کننده
- کسب و کار های واسطه
در واقع شما باید بسته به میزان سرمایه خود شما باید یکی از کسب و کار های بالا را انتخاب کنید و سعی کنید تا در آن پیشرفت کنید و سودآوری داشته باشید. حال در ادامه مقاله قصد داریم تا شما را با تمامی اصطلاحات بالا از انواع کسب و کار آشنا کنیم.
انواع کسب و کار بر اساس مدیریت
۱- کسب و کار یگانه یا Sole Proprietorship
همانطور که از اسم این کسب و کار مشخص است. شما به صورت تکی و یگانه اقدام به ایجاد یک کسب و کار می کنید. در واقع شما برای ایجاد چنین کسب و کاری نیاز به شریک ندارید و سرمایه های کسب و کار خود را خود تامین می کنید. یکی از نمونه های کسب و کار یگانه، کسب و کار اینترنتی است. چرا که عموما در کسب و کار های اینترنتی تنها یک نفر اقدام به ساخت آن کسب و کار می کند.
چنین کسب و کار هایی البته مزایا و معایب خود را در زمینه های مختلف دارند. به طور مثال در صورت سودآوری کسب و کارتان تمام سود آن متعلق به خود شما خواهد بود. همچنین اگر کسب و کار شما نتوانست موفق عمل کند شما به راحتی می توانید آن کسب و کار را جمع کنید و اقدام به شروع یک کسب و کار دیگر کنید. چرا که چنین کسب و کاری نیاز به سرمایه کمی دارد. اما خوب چنین کسب و کاری معایب خود را نیز دارد.
به طور مثال تمام مسئولیت های قانونی این کسب و کار تنها بر عهده یک نفر است. در این صورت اگر فرد یا گروهی از کسب و کار شما ناراضی باشد و از شما شکایت کند. شما مجبور خواهید بود خود به تمامی شکایت ها پاسخ گو باشید. همین موضوع برای صاحب کسب و کار می تواند آزار دهنده باشد. چرا که ممکن است بخشی از زمان شما صرف حل کردن شکایت های مردمی شود.
۲- کسب و کار های اشتراکی یا Partnerships
اگر شما هم بر این باور هستید که ۲ نفر بهتر از ۱ نفر می توانند در ایجاد و سودآوری یک کسب و کار نقش داشته باشند. باید بگوییم که چنین کسب و کاری با نام کسب و کار اشتراکی در انواع کسب و کار ها شناخته می شود.
شاید یکی از برتری های ایجاد چنین کسب و کاری، اشتراک سرمایه و همچنین تصمیم گیری در مورد موضوعات مختلف باشد. در واقع در این نوع کسب و کار همه چیز بین ۲ نفری که آن کسب و کار را تاسیس کرده اند به صورت مساوی تقسیم می شود.
از قدرت تصمیم گیری گرفته تا میزان سود و ضرر آن کسب و کار، به همین منظور امروزه یکی از رایج ترین کسب و کار ها، کسب و کار شراکتی است.
اما خوب شاید یکی از مشکلات ایجاد چنین کسب و کاری پیدا کردن یک شریک مطمئن و قبل اعتماد باشد. پیدا کردن چنین شریکی کاری بسیار دشوار است.چرا که شما نمی توانید به هر فردی برای ایجاد یک کسب و کار شراکتی اطمینان کنید.
۳- شراکت با مسئولیت محدود یا Limited Partnership
این نوع از کسب و کار هم تقریبا زیر مجموعه ای از کسب و کار شراکتی محسوب می شود. با این تفاوت که در این نوع کسب و کار یکی از شرکا مسئولیت کم تری نسبت به مابقی شرکا دارد. چرا که عموما در این نوع کسب و کار یکی از شرکا تنها نقش سرمایه گذار را بازی می کند و دیگری به مسائل مربوط به کسب و کار می پردازد.
اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که علاقه به مسائل مربوط به کسب و کار ندارید و یا دوست ندارید که هر روز با مسائل کسب و کار دست و پنجه نرم کنید. چنین کسب و کاری می تواند برای شما بسیار کارآمد باشد.
البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که این کسب و کار تنها با سرمایه گذاری شما امکان پذیر است. به علاوه شما همانند کسب و کار شراکتی باید در انتخاب شریک کسب و کار خود دقت داشته باشید.
چرا که تمامی مسئولیت های کسب و کار شما از نظر حقوقی و تصمیم گیری بر عهده شریکتان است. به طور کل بسیاری از سرمایه گذاران سعی می کنند که از طریق استارت آپ ها به این طریق کسب و کار خود را راه اندازی کنند.
۴- کسب و کار های شرکتی و یا Corporation
در کسب و کار شرکتی یا Corporation، شراکت شما با دیگر افراد کمی پیچیده تر می شود، چرا که معمولا در این حالت کسب و کار شما نیز بزرگ تر خواهد بود.
معمولا در این حالت کسب و کار ها بیش از ۵۰ کارمند را استخدام می کنند و گردش مالی در این نوع کسب و کار ها نسبت به کسب و کار های بالا بیش تر است.
در این حالت معمولا سرمایه گذاران و افرادی که در این نوع کسب و کار با هم شریک می شوند در غالب هیئت مدیره آن شرکت خواهند بود و فردی را به عنوان مدیر شرکت انتخاب می کنند. به عبارتی دیگر هر فرد بر اساس سهام خود در جلسات هیئت مدیره شرکت می کند.
همچنین مدیر شرکت شما مسئول تمامی موارد حقوقی آن کسب و کار خواهد بود و نیازی نیست که تمامی اعضاء هیئت مدیره با مسائل مرتبط با شرکت روبرو شوند. باید توجه داشته باشید که در این نوع کسب و کار همه چیز نظم بیش تری را دارا می باشد و هر فرد مسئولیت های خودش را دارد.
البته چنین کسب و کاری می تواند هزینه های شما را افزایش دهد. چرا که در این حالت شما نیاز دارید تا شرکت خود را ثبت کنید و هزینه های بیش تری را به کارمندان خود بدهید.
انواع کسب و کار ها بر اساس ماهیت آن ها
۱- کسب و کار اینترنتی
امروزه یکی از کاربردی ترین و سودآور ترین کسب و کار ها، کسب و کار اینترنتی است. چرا که شما می توانید با کم ترین هزینه بیش ترین بازدهی و سودآوری را با استفاده از این کسب و کار داشته باشید.
اما خوب شاید از خود بپرسید که تعریف کسب و کار اینترنتی چیست؟
به طور کل فروش و یا ارائه خدمات در بستر اینترنت کسب و کار اینترنتی نام گذاری می شود. کسب و کار اینترنتی شما می تواند یک وب سایت باشد یا اینکه می تواند از طریق یکی از شبکه های اجتماعی اجرا شود. البته تاثیر گذاری یک فروشگاه آنلاین در بستر وب سایت از شبکه های اجتماعی به مراتب بیش تر است.
چرا که مشتری های شما در هر زمان از شبانه روز می توانند به وب سایت شما مراجعه کنند و از خدمات و محصولات شما استفاده کنند.
امروزه کسب و کار های اینترنتی در حدی تاثیر گذار بوده اند که حتی کسب و کار هایی که به روش سنتی محصولات و خدمات خود را به فروش می رساندند هم برای سودآوری بیش تر علاقه به ایجاد کسب و کار اینترنتی دارند.
۲- کسب و کار های خانگی
کسب و کار خانگی معمولا به کسب و کاری گفته می شود که فرد در منزل صفر تا صد آن کار را انجام دهد. اگر شما بتوانید بر اساس حرفه ای که دارید و یا استفاده از وسایل موجود در منزل خدمات و یا محصولاتی را به مشتری های خود عرضه کنید به نوعی کسب و کار خانگی انجام داده اید.
یکی از کسب و کار های خانگی امروزه فریلنسری است. در فریلنسری فرد از طریق یک لپ تاپ و در خانه سعی می کند تا پروژه های شرکت های مختلف را انجام دهد و بر میزان کار انجام شده هزینه دریافت کند.
شاید برای شما جالب باشد که بیش تر افرادی که به کسب و کار های خانگی روی می آورند دانشجویان و زنان خانه دار هستند.
۳- کسب و کار های خدماتی
در این نوع از انواع کسب و کار ها شما محصولی را به مشتری خود عرضه نمی کنید. بلکه سعی می کنید تا به مشتری های خود خدماتی که در آن بهترین هستید را عرضه کنید. به طور مثال تعمیرگاه های ماشین نمونه ای از کسب و کار های خدماتی هستند.
با در مثالی دیگر شرکت های ارائه دهنده خدمات نظافت، مشاوره، موسسات و … همگی در دسته کسب و کار های خدماتی قرار می گیرند. با توجه به نیاز مشتری ها به طور کل این نوع کسب و کار می تواند سود خوبی را نصیب صاحب آن کسب و کار کند.
البته باید توجه کنید که تعداد رقبا در کسب و کار های خدماتی بیش تر از دیگر کسب و کار هاست و اگر شما نتوانید در کار خود بهترین باشید. نمی توانید از رقبا خود پیشی بگیرید.
۴- کسب و کار های تولید کننده
این نوع کسب و کار ها سعی می کنند تا با استفاده از مواد اولیه در هر صنعتی کالا هایی را ایجاد کنند که مورد نیاز مشتری باشد.
چنین کسب و کاری نیاز به سرمایه نسبتا زیادی دارد و استفاده از مواد اولیه مرغوب می تواند شما را در این کسب و کار موفق کند.
۵- کسب و کار های واسطه
این نوع کسب و کار ها در واقع واسطه هایی بین کسب و کار های تولید کننده و افراد مصرف کننده هستند. معمولا این نوع کسب و کار با نام بازاریابی هم شناخته می شود.
به طور مثال ممکن است شما افرادی را دیده باشید که با رفتن با سوپرمارکت ها سعی می کنند تا اجناس این فروشگاه ها را تعمین کنند. در واقع این افراد بازاریاب هستند و کسب و کار آن ها یک کسب و کار واسطه است.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
معجزه استمرار در رسیدن به موفقیت و آسان کردن کار ها
5.49k بازدید
-
تاثیر انضباط شخصی در موفقیت کسبوکار
2.6k بازدید
-
سود و زیان کسب وکار و روش های محاسبه آن
2.66k بازدید
-
خلق تجربه لذت بخش وتاثیر آن در رشد کسب وکار
1.92k بازدید
-
بهترین کتاب های برنامه ریزی که به شما کمک میکند به اهدافتون برسید
3.6k بازدید
-
بهترین کتاب های موفقیت در زندگی و کسب و کار
2.9k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید