اصل پارتو (Pareto principle) یا قانون ۲۰-۸۰ چیست؟
قانون ۸۰-۲۰ یا همان اصل پارتو یکی از موثرترین قوانین در دنیای فروش و بازاریابی، قانون ۲۰-۸۰ یا اصل پارتو میباشد.
حتما این سوالها برای شما هم پیش آمده که اکثر شرکتها و کسب و کارهای موفق که در جهان اقتصاد میشناسیم چگونه قلههای موفقیت را فتح کردهاند؟
استراتژی های قانون ۸۰-۲۰ چه کمکی به آنها در کسب درآمد نجومی داشته است؟
رازهای افزایش تعداد مشتری با استفاده از این قانون چیست؟
برای رسیدن به پاسخ این سوالات، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.
مفهوم قانون ۲۰-۸۰ یا اصل (Pareto principle)
قاعده ۸۰/۲۰ که با نام ، اصل پارتو نیز شناخته می شود ، از نظریه اقتصاددان ایتالیایی، ویلفردو پارتو ریشه گرفته است.
پارتو در یکی از مقالات خود اشاره کرد که حدود ۸۰ درصد از زمینهای ایتالیا متعلق به تقریباً ۲۰ ازکل جمعیت این کشور بوده است.
به طورخلاصه اصل پارتو استنباط می کند که بین اثرات و علل آنها رابطهای ۸۰ به ۲۰ وجود دارد.
البته این عدد میتواند هر نسبت دیگری باشد مثل ۹۰-۱۰ یا ۶۰- ۴۰.
پارتو با این نظریه به جمله (اندک بخش حیاتی و بخش عظیم بیهوده) رسید.
براساس این قانون میتوان گفت همه چیز دارای ۲۰درصد حیاتی و ۸۰ درصد بیهوده هستند.
اصل پارتو در اکثر زمینهها صدق میکند به طور مثال:
- ۲۰ درصد مجرمان ۸۰ درصد جرایم را مرتکب میشوند.
- ۲۰ درصد رانندگان باعث ۸۰ درصد کل تصادفات رانندگی می شوند.
- ۸۰ درصد آلودگی از ۲۰ درصد کل کارخانه ها سرچشمه می گیرد.
- ۲۰ درصد کارکنان مسئول ۸۰ درصد نتایج هستند.
- ۲۰ درصد دانش آموزان دارای نمرات ۸۰ درصد یا بالاتر هستند.
- ۸۰درصد از سود فروش شما از ۲۰درصد مشتریان مییاشد.
اصل پارتو در زندگی
در حالی که قانون پارتو به طور گستردهای در توسعه کسب و کار استفاده میشود، در زندگی روزمره مردم جامعه هم قابل استفاده است.
به عنوان مثال:
- ۲۰ درصد لباس هایی که ۸۰ درصد وقت می پوشید کدام هستند؟
- ۲۰درصد از وقتتان را صرف انجام چه کاری می کنید که ۸۰ درصد شادیتان را به شما میدهند؟
- ۲۰ درصد افرادی که به آنها نزدیک هستید که شما را خوشحال میکنند چه کسانی هستند؟
- ۲۰ درصد غذایی که ۸۰ درصد وعدهها می خورید چه چیزی است؟
هنگامیکه به سوالاتی از این قبیل پاسخ دهید میتوانید بر افزایش کیفیت و کارایی زندگی خود تمرکز کنید.
برای مثال شما به جواب های زیر خواهید رسید.
- تعدادی از سرگرمی هایی که ۸۰درصد از وقت من را به خود گرفته بودند تنها ۲۰ درصد از خواستههای من را تحقق میبخشید.
- من از گذراندن وقت درکنارچند نفراز دوستانم که ۸۰درصد وقت را با آنها میگذرانم، لذت نمیبرم و از بودن در کنار آنها احساس خوبی ندارم.
- ۸۰ درصد از چیزهایی که پولم را صرف آنها کردم برای سبک زندگی ام مفید یا سالم نبودند.
به رسمیت شناختن قانون پارتو در نهایت شما را متوجه این موضوع میکند که با تغییراتی در زندگی خود بتوانید به ایده آلهای خود برسید.
قانون ۲۰-۸۰ (پارتو Pareto principle) در کسب و کار
اگر صاحب یک کسب و کار هستید شما علاوه بر به حداکثر رساندن زمان مفید کار باید تمام تیم خود را به جای تلاش برای کارهای بیهوده به سمت نهایت استفاده از منابع محدود هدایت کنید.
یک رویکرد پارتو این است که بفهمیم کدام پروژهها از همه مهمتر هسند، مهمترین اهداف کسب و کار شما کدام است؟
برای همسو شدن با آن اهداف باید روی چه وظایفی تمرکز کنید و کدام را رها کنید.
در برخی مشاغل مانند کسب و کار های فریلنسری صرف زمان زیاد میتواند تاثیر خوبی در درآمد شما دارد.
به شرطی که در آن زمانی که صرف میکنید ، کارهای سودآور انجام دهید.
به طور مثال : شما در ساعت ۷ صبح از خواب بیدار میشوید، تمام طول روز را با پشتکار و سخت کارکردن میگذرانید و پایان روز احساس کنید که موفق شده اید.
در همین حال رقیب شما در ساعت ۹صبح از خواب بیدار شده، کارخود را شروع میکند و در ساعت ۱۲ ظهر کارخود را به پایان میرساند.
موفقیت در کدام است؟ سخت کارکردن برای کارهای کم بازده یا پیدا کردن کارآمادترین فعایت ها؟
که چرا رقیب شما با وجود این که وقت کمتری نسبت به شما صرف کار کرده است.
اما موفقیت و درآمد بیشتری کسب کرده است؟
زیرا او به به کارگیری قانون پارتو (۸۰-۲۰) به این قضیه پی برده است که فقط بخش کوچکی از کار، واقعا اهمیت دارد و ۲۰درصد مهم را پیدا کرده است و با استفاده از آن به ۸۰درصد درآمد خود میرسد.
برای موفقیت در هر زمینهای، قبل از شروع هر کاری از خودتان بپرسید آیا این آن کار جزء ۲۰ درصد بالاست یا ۸۰ درصد پایین؟
شما باید ۲۰درصد مهم کارخود را پیدا کرده و تمرکز خود را برای انجام دادن آنها بیشتر کنید تا با حذف کارهای زائد زمان بیشتری را برای پروژه های سودآور صرف کنید.
به کارگیری قاعده ۲۰-۸۰ (پارتو Pareto principle) در جهت موفقیت کسب وکار
قانون ۲۰-۸۰ نشان می دهد که ۸۰درصد از فروش شرکت ها از ۲۰درصد مشتریان خود را آمده است.
شما میتوانید بگویید که ۲۰ درصد از آنچه شما انجام میدهید نشان دهنده ۸۰درصد از نتیجه آن فعالیت خاص است.
اصل پارتو را میتوان در طیف گستردهای از زمینهها مانند ساخت، مدیریت، و منابع به کار برد.
به عنوان مثال: تلاشهای ۲۰ درصد از کارکنان یک شرکت میتواند منجر به ۸۰ درصد از سود شرکت شود.
قانون پارتو (۸۰-۲۰) میتواند به خصوص در آن دسته از کسب و کارها که خدماتی مبتنی بر مشتری دارند بر اعمال می شود.
از نظرمدیریت زمان، کسب و کارها اغلب دریافتند که ۲۰درصد از زمان صرف شده آنها، ۸۰درصد بهره وری را ایجاد کرده است، و ۲۰درصد کارکنان آن ها ۸۰درصد ارزش را ایجاد کرده اند.
مایکروسافت و دیگر شرکت های فناوری به این موضوع پی بردهاند که ۲۰درصد اشکالاتی که پیدا کردند ۸۰ درصد مشکلات را برای کاربران ایجاد میکنند.
در جهان اقتصاد اصل ۸۰-۲۰ به یک ابزار مدیریت محبوب تبدیل شد که به طور گسترده ای برای افزایش کارایی و اثربخشی درون کسب و کارها و صنایع مورد استفاده قرار گرفت.
در قانون پارتو (۸۰-۲۰)، شما باید ۲۰ درصد از عواملی را که بهترین نتایج را تولید خواهند کرد، اولویت بندی کنید.
یک اصل قانون پارتو شناسایی بهترین داراییهای یک نهاد و استفاده کارآمد از آن ها برای ایجاد حداکثر ارزش است.
کاربردهای قانون ۲۰-۸۰ یا اصل پارتو (Pareto principle) در بازاریابی
- ۸۰ درصد سود از ۲۰ درصد مشتریان
- ۸۰ درصد فروش محصول از ۲۰ درصد محصولات
- ۸۰ درصد فروش از ۲۰ درصد تبلیغات
- ۸۰ درصد شکایت مشتریان از ۲۰ درصد مشتریان
- ۸۰ درصد فروش از ۲۰ درصد تیم فروش
به طور معمول فروش آنلاین منجر به فروش بیشتر خواهد شد اما ما میتوانیم برخی از الگوهای خاص شناسایی شده در زمینه استفاده از قانون ۸۰-۲۰ و تاثیر آن در افزایش فروش را با هم بررسی کنیم:
- ۸۰ درصد فروش آنلاین از ۲۰ درصد محصولات است.
- ۸۰ درصد از بازدید کننده داشته است جستجو از ۲۰ درصد از کلمات کلیدی.
- ۸۰ درصد از سرنخ ها در بازاریابی محتوا از ۲۰ درصد دارایی های محتوا هستند.
- ۸۰ درصد از واکنش های کاربر بر روی ۲۰ درصد از لینک های ارائه شده انجام می شود.
- ۸۰ درصد کسب سود از انواع شبکه های اجتماعی از ۲۰ درصد شبکه های اجتماعی است.
بنابراین، اصل پارتو( Pareto ) یک ابزار مفید برای کمک به ما در مورد بهبود بازاریابی آنلاین ما است.
۸۰٪ سود شما از ۲۰٪ مشتری های شماست!
اگه واقعاً بخش عمدهای از سود شمارو ۲۰ درصد خریداران شما دارن، حتما باید سخت تلاش کنین این مشتری ها رو برای خودتون نگه دارین و رضایتشونو جلب کنین (مشتری ثابت)
مشتری های وفاداری که به تازگی از شما خرید کردن رو شناسایی کنین و وقت بیشتری براشون بزارین.
ببینین این ۲۰ درصد به طور عمده از چه طریقی با شما آشنا شدن!
۸۰٪ از فروش آنلاین مربوط به ۲۰٪ از کل محصولات شماست.
چه نوع محصولاتی میفروشید؟ اگر اصل پارتو در مورد کسبوکار شما صدق کنه، قطعا تعدادی محصول محبوب دارین که ۸۰ درصد کل فروش شما رو به خودش اختصاص داده. اینها همون محصولاتی هستن که باید کیفیت و تبلیغات شما روشون بالا بره!
۸۰٪ از بازدیدکنندگان تنها از ۲۰٪ کل کلیدواژههای شما میان
اکثر شرکتها زمان زیادی برای ایجاد کلیدواژه، طرحریزیِ راهبرد کلیدواژه، و استفاده از اونا در وب سایت خود صرف میکنن.
ولی یک نکتهی شگفتانگیز در مورد کلیدواژهها وجود داره: در اغلبِ موارد، ۸۰ درصد از ترافیک و بازدیدکنندگان وب سایت شما تنها از ۲۰ درصد کلیدواژهها میان. به نظر میرسه این نسبت معمولا حتی بیشتر از این هم باشه.
نگاهی به گوگل آنالیتیکس یا SEMRush بندازین تا صحت این آمار رو در مورد کسبوکارتون بسنجین.
۸۰٪ از محتواهای بازاریابی با بالاترین رتبهها تنها از ۲۰٪ کل محتواهای شما به وجود میان.
قطعا همه میدونین بازاریابی محتوا به چه میزان قدرتمند و مهمه. ولی آیا میدونین بالاترین رتبهها در میان محتواهای بازاریابی شما از کجا میان؟
جالبه بدونین، بالاترین رتبهها و ترافیک روزانه شما تنها از ۲۰ درصد محتواهای شما به وجود میاد.
بالاترین بازدید محتواتون شناسایی کنین و تا حد امکان از اونا بهره ببرین.
۸۰٪ از محتواهای شما که در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشن از ۲۰٪ مطالب بهروزرسانیهای شما میان.
همهی مطالب شما، لایکها، قلبها و ریتوییتها از کجا میان؟ احتمالا اونا فقط از ۲۰ درصدِ بهروزرسانیهای شما ایجاد میشن.
از یکی از ردیابهای تحلیلگر شبکههای اجتماعی استفاده کنین تا بفهمین بهروزرسانیهایی که دارای بیشترین اشتراکگذاری بودن چه ویژگیهایی دارن و برای بقیه نیز از همین ویژگیها استفاده کنین.
۸۰٪ ترافیک شما فقط از ۲۰٪ کانالها به وجود میان.
هر وب سایتی از منابع مختلفی ترافیک بهدست میاره به کانالهای ترافیکی که بیشترین ترافیک رو برای شما ایجاد میکنن، به خوبی دقت کنین. مثلا با یک نگاه کوتاه به گوگل میتونین از بهترین وب سایت ارجاعی باخبر بشین.
طبق پارتو، بیشترین ترافیک ارجاعی شما رو فقط از وب سایت اندکی میتونین بهدست بیارین.
۸۰٪ از نرخ تبدیلهای شما فقط از ۲۰٪ صفحات شما ایجاد میشن.
در بهینهسازی نرخ تبدیل، باید به ۲۰ درصد از بهترین صفحههای تبدیلکننده تمرکز کنین.
هر چه این صفحات رو بهتر بهینهسازی و سئو کنین تبدیلهای بیشتری بهدست میارین.
۸۰٪ فروش از ۲۰٪ کانالهای تبلیغاتی شما به وجود میان.
به عنوان کانالهای تبلیغاتی شما احتمالا از ادوردز، ریتارگتینگ، و شاید برخی بنرهای مخصوص وب سایت ها یا دیگر کانالهای استفاده می کنین. بهترین دوره فروش و بالاترین رتبهشما از کدام یک از اینها به وجود میان؟
بر کانالهایی تمرکز کنین که بیش از همه برای شما بهرهوری داشتن.
هشتاد درصد شکایت های مشتری ها فقط از جانب ۲۰ درصد از اونا صورت میگیره.
درست همانطورکه بالاترین فروش از ۲۰ درصد مشتری ها نصیب شما میشه، بدترین بلاها هم از طرف ۲۰ درصد مشتری ها سر شما میاد.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
معجزه استمرار در رسیدن به موفقیت و آسان کردن کار ها
5.85k بازدید
-
تاثیر انضباط شخصی در موفقیت کسبوکار
2.81k بازدید
-
سود و زیان کسب وکار و روش های محاسبه آن
2.87k بازدید
-
خلق تجربه لذت بخش وتاثیر آن در رشد کسب وکار
2.12k بازدید
-
بهترین کتاب های برنامه ریزی که به شما کمک میکند به اهدافتون برسید
3.82k بازدید
-
بهترین کتاب های موفقیت در زندگی و کسب و کار
3.11k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید