چند ترفند درباره طراحی بسته بندی مواد غذایی
طراحی بسته بندی محصول یک عرصه رقابتی برای طراحان و برندها است.
سوپر مارکت محلی خود و تعداد محصولات موجود در هر راهروی فروشگاه را در نظر بگیرید.
حجم زیاد انتخاب ها خیره کننده است و بسیار مهم است که شما به عنوان یک تولید کننده هر کاری را که میتوانید انجام دهید تا از دیگران متمایز شوید.
امروزه، طراحی بسته بندی مواد غذایی شما، به سادگی، تحت تاثیر عملکرد شما در بازار است.
.اگر محصول شما به گونه ای بسته بندی نشده باشد که برای بازار هدف شما جذاب باشد، برای موفقیت با هر نوع کمپین بازاریابی مبارزه خواهید کرد.
طراحی جذاب بسته بندی مواد غذایی به شما کمک می کند تا محصول خود را به شکلی مثبت و به یاد ماندنی در ذهن مصرف کننده قرار دهید. این احساس و عاطفه را در مشتری شما برمیانگیزد و بهتر از همه میتواند به شما در افزایش فروش کمک کند.
آموزش طراحی بستهبندی مواد غذایی
با توجه به موفقیت بالقوه شما بر اساس طراحی بسته بندی مواد غذایی که انتخاب میکنید، بیاید نگاهی به ۱۰ نکته ضروری که هر تولید کننده مواد غذایی هنگام طراحی بسته بندی مواد غذایی جذاب برای محصولات شما برای اطمینان از خروج آنها از قفسه ها باید در نظر بگیرد، بندازیم.
-
یک هویت برند ایجاد کنید
یکی از اصول اصلی بسته بندی مواد غذایی، ایجاد بسته بندیهایی است که با ارزش های کسب و کار مطابقت دارد، یا ایجاد بسته ای که هویت برند شما را تقویت میکند.
به عنوان مثال، غذاهای گرانقیمت مانند شکلاتهای گرانقیمت معمولاً در جعبههای تزئینی بستهبندی میشوند که دارای تصاویری لوکس هستند، خواه ظروف جعبه دارای روکش ساتن باشند یا در روبانهای فانتزی پیچیده شده باشند.
این بسته بندی به گونه ای طراحی شده است که به بازار هدف خود (کسانی که عاشق تجمل هستند) نشان دهد که آنها نیز ارزشهای مشابهی دارند.
بسته بندی معمولاً از مواد بازیافتی تشکیل شده است و گرافیکها در طراحی مینیمالیستی هستند که ارزش های ساده برند را منعکس میکند.
هویت برند عبارت است از انتقال ارزشهای خود به مصرفکنندگان برای اتصال به آنها به گونهای که آنها را وادار به سرمایهگذاری در محصول شما کند، چه در حال فروش آب نبات گران قیمت، آب میوه ارگانیک یا میوههای کنسرو شده در شربت سبک باشید.
در توسعه هویت برند برای محصول خود، همیشه باید به دنبال موارد زیر باشید:
- شرکت و بازار خود را تجزیه و تحلیل کنید.
- اهداف کلیدی را تعیین کنید.
- مشتریان را شناسایی کنید.
- برای محصول شخصیت بسازید.
این فرآیند از شما میخواهد تا فهرستی از کسبوکار خود تهیه کنید و سپس اهداف و مقاصد معقولی را که شامل یافتن بازار مصرفکنندهتان میشود، توسعه دهید.
با این حال، پس از پایان بسیاری از کارهای سخت، میتوانید با ایجاد شخصیت از طریق کمپینها و استراتژیهای بازاریابی خلاق، از برند خود لذت ببرید و درباره آن صحبت کنید.
-
از عناصر معماری استفاده کنید
معماری طراحی بسته بندی باید مطابق با سه اصل ساده باشد:
- فرم
- عملکرد
- زیبایی
مهم است که به یاد داشته باشید که عملکرد بسته محافظت از محتویات، حفظ شکل آن در رابطه با اندازه و شکل محصول و زیبایی از نظر زیبایی شناختی آن برای مصرف کنندگان است.
هنگام انتخاب یک طرح بسته بندی مواد غذایی، طراحان باید مطمئن شوند که فرم، زیبایی، اما مهمتر از همه، عملکرد به گونه ای انجام میشود که اگر محصول آسیب دیده به فروشگاه برسد، ضرر نمیکند.
بسیاری از محصولات غذایی سالم این ایده ترکیب فرم، عملکرد و زیبایی را نشان میدهند.
در مورد محصولات یخچالی، ظروف آب میوه P.O.M این اصول را بیان میکند به این صورت که ظرف آن که با آب انار پر شده است، به نظر میرسد که دو انار رسیده روی هم قرار گرفتهاند (زیبایی).
بطری ها به اندازه کافی آماده شده اند تا نوشیدنی را به هر فروشگاه مواد غذایی (عملکرد) منتقل کنند، و مهمتر از آن، آنها به راحتی در میان سایر محصولات در قفسه (فرم) قرار میگیرند.
به دلیل این طراحی، احتمالاً این محصول یکی از جذابترین محصولات موجود در قفسه است و مشتریان مایلند کمی بیشتر برای لذت بردن از آن زمان بگذارند.
در مورد آن فکر کنید. شما چند ثانیه فرصت دارید تا توجه مشتریان را از محصولات دیگر دور کنید.
در این چند ثانیه، باید توجه آنها را جلب کنید و به طور واضح و مختصر محتویات بطری را به مصرف کننده بگویید.
اطلاعات مربوط به محتویات غذایی باید به راحتی دیده شود و همیشه به خاطر داشته باشید که شما در حال رقابت با سایر محصولاتی هستید که مزایای مشابه یا بهتری را تبلیغ میکنند.
با به کارگیری عناصر معماری، محصولی ساخته اید که حداقل سلیقه مصرف کننده را به خود جلب میکند.
-
مطمئن شوید که بسته بندی مکمل محتویات است
این در نظر گرفتن ممکن است در چارچوب این بحث ساده به نظر برسد، اما بله، محتویات واقعی غذا عامل بزرگی در تعیین مواد بسته بندی مواد غذایی است.
غذاهایی که دارای مواد نگهدارنده بیشتر و ماندگاری طولانی تری هستند نسبت به غذاهایی که به سرعت فاسد میشوند و باید در یخچال بسته بندی شوند و در بسته بندیهای پلاستیکی مهر و موم شده یا آلومینیومی بسته بندی شوند، انعطاف پذیری بیشتری به شما میدهند.
با این حال، نگرانی های ایمنی تنها ملاحظات نیست.
محتویات باید با طرح بسته بندی مواد غذایی که انتخاب می کنید مطابقت داشته باشد.
چیپس ها در ظروفی که کراکر یا انواع دیگر کلوچه ها را در خود جای می دهند، نمیآیند، زیرا مثلاً خرد می شوند و قطعاً آب طعم دار موجود در قوطی نوشابه را نخواهید دید زیرا آب گازدار نیست و حاوی مواد تشکیل دهنده نیست. که باید در آلومینیوم وجود داشته باشد.
طراحان محصولات غذایی باید بستهبندی جذابی ایجاد کنند، و اگرچه ممکن است دشوار به نظر برسد، بسیاری در واقع بستهبندیهایی ساختهاند که اصیل باشد و مصرفکننده را درگیر خود کند.
شرکت ترد پرینگلز نمونه ای از شرکتی است که محصول غذایی خود را کاملاً با ظرف بسته بندی آن مطابقت داده است.
لوله مقوایی درازی که حاوی چیپس های چیپسی با شکل هنرمندانه است، امروزه در طعم های مختلف عرضه می شود، اما اولین نسخه این محصول در یک ظرف قرمز روشن با یک مرد سبیل دار عرضه شد.
این بسته بندی میلیون ها مشتری را که مسئول محبوبیت محصول هستند جذاب کرد و مهمتر از آن، سر و صدایی ایجاد کرد که به محبوبیت محصول در بیش از ۱۴۰ کشور خارج از ایالات متحده کمک کرده است.
دوره آموزش طراحی بسته بندی چیپس، بادام زمینی و اسنک رو میتونین در تلویزیون اینترنتی پارس تات ببینین.
-
به طراحی بسته بندی مواد غذایی که سادگی را می رساند تکیه کنید
بسته به محصول غذایی، طراحان ممکن است بخواهند به گرافیکی پایبند باشند که مصرف کننده آن را با مواد غذایی طبیعی مرتبط کند.
برخلاف استفاده از طرحهای پرمشغلهای که حاوی تصاویر زیادی هستند یا رنگهای بسیار متفاوتی دارند، برخی از محصولات با تکیه بر کم تر از سه رنگ و یک اسکریپت ساده این ایده را به خوبی منتقل میکنند تا این نکته را به مصرفکننده برسانند.
اغلب این محصولات از یک پس زمینه ساده (سیاه، سفید یا رنگ خنثی دیگر) با گرافیک و اسکریپت بسیار کمی برای انتقال این ایده استفاده می کنند.
محصول غذایی ممکن است حاوی مواد مختلفی باشد، اما طراحی بسته بندی آن چیز دیگری می گوید.
با کاهش رنگ، طرح و خط روی بسته بندی، مصرف کنندگان درک روشنی از آنچه در محصول موجود است دارند.
هیچ اسکریپتی در مورد اینکه محصول کم کالری یا مواد نگهدارنده کم است وجود ندارد، اما مصرفکننده میتواند با نگاه کردن به طرح و ورق زدن محصول برای دیدن برچسب تغذیهای آن برای مشاهده مطابقت طرح با محتوا، همین پیام را دریافت کند.
یک مثال بسیار خوب از روشی که در آن این سادگی به مصرف کننده منتقل می شود، کره بادام افرای تمام طبیعی جاستین است.
شیشه دارای پوششی سفید با تصویر ساده بادام است.
متن قهوهای است شبیه به جلد بیرونی بادام. بخشی از محصول از طریق قسمت شفاف بسته قابل مشاهده است و تقریباً مصرف کننده را به طعم محصول دعوت میکند.
خود محصول کاملاً خوشمزه به نظر می رسد و فقط می توان تصور کرد که آن را با یک سیب، کراکر یا یک تکه نان دلچسب جفت کنید.
-
ایجاد بسته بندی برای تطبیق پذیری طراحی
اطمینان از اینکه طرح شما می تواند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرد نیز یک نکته بسیار مهم است.
اغلب اوقات، تولیدکنندگان مواد غذایی طرح هایی را برای بسته بندی ایجاد می کنند که حاوی اندازه استاندارد محصولات حاوی بیش از یک وعده است، به عنوان مثال، یک جعبه کراکر.
این طرح برای یک جعبه کراکر مناسب است. با این حال، گاهی اوقات تولید کنندگان وعده های تکی تولید می کنند یا محصول را با سایر جفت های غذایی جفت میکنند.
به همین دلیل، طراحی، از جمله لوگو، باید به راحتی در تعدادی از انواع بسته بندی قرار گیرد.
پنیر خامه ای معروف فیلادلفیا یک نمونه عالی از تطبیق پذیری بسته بندی مواد غذایی است.
اسپری خامه ای در یک بسته پلاستیکی آبی و نقره ای در یک جعبه مقوایی سبک استاندارد با همان رنگ عرضه میشود.
اسکریپت آبی به رنگ سفید و پسزمینهای کروی قرار گرفته است و آرم کرافت در بالای کره ظاهر میشود.
این محصول نه تنها در این بسته بندی اصلی عرضه می شود، بلکه در اندازه های تک نفره، ظروف پلاستیکی (بزرگ و کوچک) و ظرف مخصوص خامه زده شده نیز عرضه میشود.
طراحی محصول برای تمام روش های مختلف بسته بندی محصول مناسب است زیرا هم طراحی و هم لوگوی آن بدون توجه به بسته بندی به وضوح دیده میشود.
برای تولیدکنندگان، اطمینان از اینکه بسته بندی مواد غذایی شما می تواند به روش های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، دو هدف اصلی را محقق میکند:
- این باید به شما فرصت بیشتری برای پاسخگویی به سلایق مختلف در جمعیت هدفتان بدهد.
- بسته بندی شما باید به مشتریان این امکان را بدهد که فوراً محصول شما را بشناسند تا در دراز مدت، در هزینه ابداع مجدد طرحی برای محصولاتی که ممکن است بسته بندی متفاوتی داشته باشند، صرفه جویی کنید.
-
نسخه های محدود را معرفی کنید
هنگام طراحی بسته های غذایی، طرح هایی را برای نسخه های محدود در نظر بگیرید. مصرف کنندگان نسخه های محدود هر محصول غذایی را دوست دارند.
در طول هالووین یا هر تعطیلات مهم دیگری به هر فروشگاه مواد غذایی بروید و می توانید تعداد زیادی از محصولات محدود را ببینید.
از طرف دیگر، در طول تعطیلات وارد هر کافی شاپ فرنچایزی شوید و می توانید عطر قهوه های طعم دار را در هوا استشمام کنید، خواه نعناع شکلاتی باشد یا طعم های ادویه دار کدو تنبل به همان اندازه محبوب.
این محصولات در نسخه محدود، مشتریان را به خرید میکشاند.
به عنوان مثال، استارباکس قهوه های نسخه محدود خود را تبلیغ می کند و در صورت خرید، نوشیدنی گرم همیشه در یک فنجان با طراحی فصلی است.
روش دیگر، اسموتیهای تابستانی زغالاخته یا پینا کولادا از دانههای قهوه و برگ چای در ماههای بسیار گرم ژوئن، جولای و آگوست به محبوبیتهای مشتریان تبدیل میشوند.
این نوشیدنیها که در تمام طول سال یافت نمیشوند، مورد علاقهشان هستند، زیرا فنجانهای آنها شروع فصل را برای بسیاری نشان میدهد.
-
طیف وسیعی از مواد را در نظر بگیرید
مواد غذایی را می توان در مواد مختلفی بسته بندی کرد، اما هنگام انتخاب بسته بندی، شرکت ها باید چندین ملاحظات را رعایت کنند:
- بسته بندی باید اجازه دهد تا محصولات در حالی که خوراکی هستند به خواربار تحویل داده شود.
- در حالی که شکل و زیبایی بسیار مهم است، تولیدکنندگان باید مطمئن شوند که بسته بندی محصول به اندازه کافی قوی است تا غذا را بدون خراب شدن یا آسیبهای دیگر حمل کند.
- همیشه اطمینان حاصل کنید که بسته را می توان به راحتی برای حمل و نقل نگهداری کرد و در میان سایر موارد در قفسه ها قرار داد. بسته بندی مواد غذایی که حجیم است یا فضای زیادی را اشغال می کند، در حالی که برای شما عالی است، ممکن است برای خواربارفروش دردسرساز باشد، یا بدتر از آن، قفسه بندی را دشوار کند.
- تولیدکنندگان همچنین باید مدت زمانی را که ممکن است محصول در قفسه می ماند قبل از خرید مصرف کنندگان در نظر بگیرند.
- شما باید اطلاعات تغذیه ای و محتوایی را در جایی روی بسته بندی قرار دهید که دیده شود، اگر بسته بندی خیلی کوچک باشد میتواند در طراحی اختلال ایجاد کند.
قبل از ایجاد طرح، سازندگان باید همه این عوامل را در نظر بگیرند.
با این حال، سازندگان تمایل دارند به چند ماده رایج پایبند باشند.
بسیاری از مواد بسته بندی مواد غذایی از پلاستیک، آلومینیوم و مقوا ساخته شده اند.
با این گفته، بازارهای طاقچه یا اپیکوری ممکن است از مواد جایگزین مانند ظروف چوب، فلز و شیشه برای نگهداری اقلامی مانند چای و نوشابه استفاده کنند.
مرباها و ژله ها اغلب در شیشه ای با پوشش های کاغذی قرار می گیرند تا تغییری در بسته بندی سنتی نیز داشته باشند.
خلاق بودن در بسته بندی مواد غذایی ممکن است حسی از سنت یا حتی بهتر از آن بیهودگی را منتقل کند.
-
برای جلوگیری از هزینه های چاپ و تولید خلاق باشید
یکی از نکات مهم در طراحی بسته بندی مواد غذایی، هزینه است.
عقل سلیم حکم می کند که هزینه چاپ و تولید بسته بندی نباید بیشتر از خود محصول باشد.
تولیدکنندگان با بودجه ممکن است در تلاش برای ارائه یک محصول جذاب از نظر زیبایی شناختی به عموم مردم در تضاد دائمی با قیمت ارزان بیابند.
با این حال، امروزه با تنوع مواد، همراه با نبوغ مدرن، تولیدکنندگان راههای خلاقانهای برای چاپ و تولید بستههای ارزان قیمت ارائه کردهاند.
برای مثال McVitie’s Digestives یک طرح ساده برای بسته بندی مواد غذایی ارائه کرده است که برای مصرف کننده جذاب است.
بیسکویت های چای در طعم های مختلف از جمله ساده و با روکش شکلاتی عرضه می شوند.
به جای بسته بندی آنها در یک کیسه یا بسته بندی، تولیدکنندگان به سادگی آنها را روی هم چیده و در یک ماده پلاستیکی بسته بندی می کنند که پس از باز شدن به راحتی قابل مهر و موم شدن است.
محصولات آنها به دلیل همین سادگی، میلیون ها نفر را در سطح ملی و بین المللی جذب میکند.
-
بازی با الگوها و رنگ
در حالی که ساده نگه داشتن آن همیشه از نظر هزینه خوب است، از استفاده از الگوها و رنگ های روشن نترسید.
ایجاد وفاداری به برند پس از آشنایی مصرف کنندگان با برند صورت می گیرد.
یکی از راه های جذب مشتری به برندتان بازی با رنگ ها و الگوهای مختلف است.
بسیاری از مردم کوکیهای شیرینی کوچک Walker را هم به دلیل بستهبندی و هم طراحی به یاد میآورند.
رنگ طرح بسته قرمز و طرح دار، شبیه به چهارخانه قرمز و مشکی است.
این طراحی بسیار متفاوت از بسته بندی مارک های دیگر است، که ممکن است برای انتقال همان پیام به رنگ های ثابت متکی باشد.
به دلیل این طراحی آشنا، این محصول در بسیاری از خانواده ها در تعطیلات یک محصول اصلی است.
-
درباره مزایای محصول صحبت کنید
یکی از بهترین راهها برای جلب توجه مصرفکنندگان این است که با ذکر برخی از مزایای سلامتی محصول، روی بستهبندی از مزایای آن صحبت کنید.
مصرف کنندگان امروزی از انواع مواد تشکیل دهنده محصولاتی که به آنها فروخته می شود بسیار آگاه هستند و محصولاتی که به طور واضح و مختصر محتویات را سریع توضیح میدهند، بیشتر از سایرین انتخاب میشوند.
چه محصول حاوی ویتامین خاصی باشد و چه فاقد یک ماده خطرناک باشد، کلمات روی بسته به اندازه خود بسته از بسیاری جهات می تواند چشم نواز باشد، به خصوص در مورد عموم مردم آگاه امروزی که از سلامتی آگاه هستند.
به عنوان مثال، محصولات متعددی دارای توضیحات محصول هستند که محصولاتشان را به عنوان فاقد چربی ترانس یا حتی بهتر از آن شربت ذرت با فروکتوز بالا تبلیغ میکنند.
کریسکو، برای اولین بار، تبلیغ می کند که روغن گیاهی آن حاوی چربی های ترانس نیست، که برای مصرف کنندگان یک مزیت محسوب میشود.
محصولات دیگری مانند هاینز نسخهای از سس گوجه فرنگی بدون شربت ذرت با فروکتوز بالا، یکی از بدترین انواع قندها را حمل میکند.
با قرار دادن یک توضیح کوتاه برای برجسته کردن این مزایا بر روی بسته بندی، مصرف کنندگان می توانند به سرعت ارزش غذایی محصول را حدس بزنند و در مورد خرید یا عدم خرید تصمیم بگیرند.
بسته بندی برای جذب عمومی و مصرف
چیزهای زیادی برای ایجاد یک طراحی بسته بندی جذاب مواد غذایی وجود دارد که مصرف کنندگان را جذب میکند.
علاوه بر طرح و رنگ، طراحان بسته بندی مواد غذایی باید هزینههای چاپ و تولید و همچنین انواع مواد مورد استفاده برای بسته بندی محصول غذایی را در نظر داشته باشند.
علاوه بر این، اگر قرار است محصول به روش های مختلفی بسته بندی شود، طراحان باید مطمئن شوند که تصویر میتواند با هر سبک بسته بندی سازگار شود.
طراحان بستهبندی مواد غذایی در ایجاد انواع بستهبندی که نه تنها برای مصرفکنندگان جذاب هستند، بلکه میتوانند در حین حمل به مقصد دیگری نیز مقاومت کنند، متخصص شدهاند.
به نظر میرسد بسته بندی امروزی دارای چند موضوع است، از جمله انتقال سادگی از طریق طراحی بدون حاشیه، یا برعکس، بسته بندی پیچیده طراحی شده که هویت برند را منتقل میکند.
با این حال، در نهایت، هدف از طراحی بسته بندی این است که مصرف کنندگان به محصول شما اعتماد کنند و آنها را به مشتریان وفادار برند شما تبدیل کند.
اگر کل این مقاله را خواندید و هنوز سؤالی دارید، خوشحال میشیم کمکتون کنیم.
برای نکات بیشتر و آموزش طراحی بسته بندی کلیک کنین.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
مقایسه طراحی بسته بندی در ایران و خارج!
1.18k بازدید
-
آموزش طراحی بسته بندی با فتوشاپ امکان پذیر است؟
1.32k بازدید
-
ترفندهای مهم درباره طراحی بسته بندی محصولات دارویی
683 بازدید
-
چند ترفند درباره طراحی بسته بندی مواد غذایی
867 بازدید
-
آشنایی با اصول چاپ در طراحی بسته بندی محصول
643 بازدید
-
اهمیت خط برش بسته بندی در طراحی گرافیکی محصولات به چه اندازه است؟
840 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید