عوامل موفقیت در کسب و کار
عوامل موفقیت در کسب و کار : شاید شما هم به دنبال موفقیت در کسب و کار خود هستید اما راه موفقیت کسب و کار خود را نمی دانید.
با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با مفهوم موفقیت در کسب و کار ها و چگونگی ایجاد یک استراتژی برای کسب و کار موفق و همچنین عوامل موفقیت در کسب و کار آشنایی پیدا کنید.
مفهوم موفقیت در کسب و کار چیست؟
برخی از کسب و کار ها نمی دانند که چه زمانی کسب و کارشان به موفقیت نزدیک می شود. برخی هم به طور کل معنای موفقیت در کسب و کار را نمیدانند.
موفقیت در کسب و کار معانی مختلفی دارد. برخی موفقیت در کسب و کار را تنها به درآمد آن کسب و کار نسبت می دهند. برخی نیز موفقیت یک کسب و کار را به معنای انسجام و کیفیت آن کسب و کار می دانند.
به همین منظور تعاریف مختلفی از موفقیت کسب و کار ها وجود دارد. اما اگر بخواهیم یک تعریف کلی از موفقیت در کسب و کار را به شما بگوییم. در واقع موفقیت در کسب و کار زمانی ایجاد می شود که شما یک استراتژی و یک برنامه مشخص برای کسب و کار خود داشته باشید.
البته برای موفقیت در کسب و کار تنها داشتن استراتژی و برنامه کافی نیست بلکه قابل اجرا بودن آن استراتژی نیز در موفقیت کسب و کارتاثیرگذار است.
چگونه یک استراتژی برای موفقیت کسب و کار خود داشته باشیم؟
برای اینکه بدانید چه زمانی کسب و کار شما به موفقیت نزدیک شده است. باید برای کسب و کار خود استراتژی داشته باشید. این استراتژی می تواند سنجش اهداف کوتاه مدت و همچنین بلند مدت کسب و کار شما باشد.
به همین منظور اگر شما قصد ایجاد یک کسب و کار را دارید. اولین کاری که شما باید انجام دهید، نوشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب و کارتان است.
۱- اولین استراتژی برای موفقیت در کسب و کار : نوشتن اهداف کسب و کار بر روی کاغذ
همانطور که گفتیم نوشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب و کار می تواند چشم انداز خوبی از موفقیت کسب و کارتان به شما دهد. به همین منظور شما باید اهداف و برنامه کسب و کار خود بر روی یک کاغذ بنویسید. ما پیشنهاد می کنیم اهداف خود را به ۳ قسمت تقسیم بندی کنید. ۱- اهداف سال اول ۲- اهداف ۵ ساله ۳- اهداف ۱۰ ساله
حال پس از نوشتن اهداف و برنامه های خود شما می توانید پس از ایجاد کسب و کارتان در هر سال به این برنامه ها و اهداف مراجعه کنید و ببینید که چه میزان از اهداف و برنامه های شما محقق شده است. اگر شما نتوانسته باشید به هیچ کدام از آن اهداف برسید به این مفهوم است که کسب و کار شما نتوانسته موفق عمل کند.
۲- دومین استراتژی برای موفقیت در کسب و کار : واقع بینی در نوشتن اهداف
برخی از کسب و کار ها اهداف خود را بسیار بلند پروازانه می نویسند. به همین منظور در طی آن کسب و کار هیچ گاه به آن اهداف دست پیدا نمی کنند و تصور می کنند که کسب و کارشان با شکست مواجه شده است.
به همین منظور واقع بینی در نوشتن اهداف و برنامه نویسی کسب و کار، امری حیاتی برای موفقیت آن کسب و کار به شمار می آید. اما واقع بینی در نوشتن اهداف به چه معناست؟ واقع بینی در نوشتن اهداف کسب و کار، به این معناست که آن اهداف قابل دستیابی، مرتبط و زمان گرا باشد.
۳- سومین استراتژی برای موفقیت در کسب و کار : مطالعه
همانطور که در دو مورد قبل هم اشاره کردیم. شما برای اینکه در کسب و کار خود موفق شوید نیاز به یک استراتژی کارآمد دارید. این استراتژی همان نوشتن اهداف کسب وکارتان است. اما تا زمانی که شما اطلاعات کافی از کسب و کار خود نداشته باشید.
نمی توانید اهداف و برنامه دقیقی از کسب و کار خود را بنویسید. در همین زمینه فردی با نام John Lee که موسس و مجری پادکست های کار آفرین در آتش است جمله جالبی را بیان کرده است.
او می گوید موفقیت کسب و کار تحقق تدریجی یک هدف شایسته است. به عبارتی دیگر اگر شما می خواهید که کسب و کارتان موفق شود باید به دنبال یک هدف شایسته باشید. این هدف یا اهداف شایسته تنها با مطالعه بدست می آید.
چگونه کسب و کار خود را به اهدافمان نزدیک کنیم؟
برخی تصور می کنند که تبدیل اهداف به واقعیت در کسب و کار عمل آسانی نیست. باید به شما بگوییم روش های مختلفی برای تبدیل اهداف در کسب و کار وجود دارد که شما را به موفقیت نزدیک تر می کند.
۱- شکستن اهداف :
همانطور که می دانید اهداف یک کسب و کار معمولا بلند مدت هستند. به همین منظور شما برای تحقق اهداف کسب و کارتان باید اهداف خود را به قسمت های کوچکتری تقسیم کرده و سعی کنید در زمان بندی های مشخصی به هر کدام از آن اهداف، کسب و کارتان را نزدیک کنید. باید به شما بگوییم تحقق اهداف در واقعیت عملی دشوار است و چنین عملی نیازمند تلاش قابل توجه شماست.
۲- سنجیدن رشد کسب و کار:
پس از اینکه اهداف خود را به قسمت های کوچک تقسیم کردید و در فواصل زمانی مشخص به هر کدام از آن اهداف کوچک رسیدید. شما باید بدانید که پیش بردن اهداف کسب و کارتان تا چه میزان توانسته انتظارات شما را بر طرف کند. آیا به نظر شما چنین اهدافی و پیشبرد آن ها توانسته شما را به موفقیت نزدیک کند؟ اگر جواب این سوال بله بود به این مفهوم است که استراتژی و اهداف کسب و کار شما کاملا درست است و شما باید آن استراتژی را دنبال کنید. اما اگر چنین نبود و جواب این سوال خیر بود شما باید در استراتژی و اهداف کسب و کارتان تغییراتی را به وجود بیاورید.
۳- از شکست نترسید :
برخی بر این باورند که اگر کسب و کاری به اهداف خود نرسد، حتما شکست خورده است و آن کسب و کار دیگر به هیچ عنوان به موفقیت نخواهد رسید. باید به شما بگوییم که چنین طرز فکری کاملا اشتباه است. شکست ممکن است در هر کسب و کاری به وجود بیاید. در این زمینه Jack Petry یکی از افرادی که استراتژیست رشد کسب و کارها است. می گوید شکست یک کسب و کار می تواند راهی برای موفقیت آن باشد. پس هیچ گاه از شکست در اهداف خود ناامید نشوید بلکه با تمام قدرت ادامه دهید.
۴- موفقیت خود را جشن بگیرید:
اگر برخی از اهداف و یا هدف های کسب و کار شما تحقق پیدا کرد. پیشنهاد می کنیم آن هدف را حتما با کارمندان و دیگر افراد کسب و کارتان جشن بگیرید. جشن گرفتن موفقیت در هر مقطعی از کسب و کار می تواند زمینه ساز موفقیت های بعدی باشد. چرا که اشتیاق کارمندان و حتی خود شما به آن کسب و کار بیش تر می شود و شما سعی می کنید تا سعی و تلاش بیش تری را برای موفقیت کسب و کارتان انجام دهید.
عوامل موفقیت کسب و کار:
۱- به روز بودن کسب و کار:
یکی از موثر ترین عوامل برای موفقیت کسب و کار ها، به روز بودن آن هاست. امروزه دیگر کمتر کسب و کاری پیدا می شود که بتواند با استفاده از روش های سنتی به موفقیت دست پیدا کند. در واقع اگر شما می خواهید که یک کسب و کار موفق داشته باشید و بتوانید بیش ترین بازدهی را از آن کسب و کار داشته باشید. باید از تکنولوژی های روز برای مدیریت کسب و کار خود استفاده کنید. به طور مثال داشتن یک وب سایت، امروزه برای هر کسب و کاری الزامی است. داشتن یک وب سایت به شما کمک می کند که کالا ها و خدمات خود را سریعتر به مشتری هایتان به فروش برسانید تا کسب و کار شما به سود دهی برسد. همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی برای معرفی کسب و کارتان می تواند تاثیر چشم گیری در موفقیت آن داشته باشد. چرا که اکثر مردم، بیش تر وقت و زمان خود را صرف شبکه های اجتماعی می کنند. به همین منظور احتمال دیده شدن کسب و کار شما بیش تر می شود.
۲- بازاریابی کسب و کار خود را تقویت کنید :
همانطور که می دانید بازاریابی نقش مهمی در موفقیت کسب و کار ها دارد. بازاریابی از زمان قدیم همواره یکی از اصلی ترین راه ها برای فروش بیش تر کالا ها توسط فروشگاه ها بوده است. البته در آن زمان فروشگاه ها خود شروع به تبلیغات گسترده نمی کردند. چرا که مشتری ها خود به صورت دهان به دهان سعی می کردند تا کالا ها و خدمات آن فروشگاه را به دوستان و آشنایان خود معرفی می کردند. اما امروزه با توجه به بیش تر شدن تعداد کسب و کار ها، تنها بازاریابی دهان به دهان نمی تواند سبب موفقیت کسب و کار ها شود خصوصا کسب و کار های نوظهور که مشتری ها آشنایی کمتری با آن ها دارند. به همین منظور تبلیغات، ارائه برخی خدمات رایگان و بازاریابی اینترنتی می تواند تا حدود زیادی به موفقیت این کسب و کار ها کمک کند. برای کسب و کار های نوظهور و کسب و کار هایی که سرمایه محدودی دارند. پیشنهاد می شود تا بیش تر از طریق اینترنت بازاریابی خود را انجام دهند.
۳- مدیریت :
رهبری و مدیریت کسب وکار شاید یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در کسب و کار باشد. تا به حال هیچ کسب و کاری بدون یک مدیر دانا نتوانسته به موفقیت دست پیدا کند. مدیر باید بتواند بخش های مختلف کسب و کار را با یکدیگر هماهنگ کند. کارمندان را مدیریت و به آن ها راه موفقیت را نشان دهد. اگر یک مدیر خود اعتقادی به موفقیت یک کسب و کار نداشته باشد، نمی تواند به کارمندان خود روحیه بدهد تا تمام تلاش خود را برای موفقیت کسب و کار انجام دهند. همچنین یک مدیر باید بتواند با اهداف و نیاز های آن کسب و کار آشنایی داشته باشد و سعی کند برای آینده کسب و کار برنامه ریزی کند. مدیریت سرمایه هم از جمله وظایف مدیر است. یک مدیر باید بداند که بر روی چه مواردی باید سرمایه گذاری کند تا آن کسب و کار بتواند تاثیر گذاری بیش تری بر روی مشتری ها بگذارد.
۴- اهمیت به خواسته های مشتری :
یادتان باشد که در هر کسب و کاری همیشه حق یا مشتری است. کسب و کار شما باید به گونه ای باشد که مشتری بتواند بهترین تجربه را از کسب و کار شما بدست بیاورد. به عبارتی دیگر کسب و کار شما باید به گونه ای طراحی شده باشد که مشتری ها به مشتری های دائمی تبدیل شوند. شما باید تحقیق کنید که رقبای حوزه کاری شما چه خدماتی را به مشتری های خود ارائه می دهند. حال باید از خود بپرسید که شما می توانید این خدمات را به گونه ای بهتر و راحت تر برای مشتری های خود ایجاد کنید؟ یا اینکه چه خدماتی را می توانید به مشتریان خود بدهید که آن ها احساس رضایت بیش تری برای خرید یا استفاده از خدمات کسب و کار شما بکنند؟ اگر شما بتوانید جواب این سوال را بدهید. قطعا کسب و کار شما با موفقیت روبرو می شود. در برخی از موارد هم برای اینکه شما بتوانید به سوالات بالا جواب دهید بهتر است تا از خود مشتریان کسب و کارتان نظرسنجی کنید. از آن ها بپرسید که چه عواملی می تواند باعث شود تا شما را نسبت به رقبایتان ترجیح دهند؟
۵- استفاده از چندین استراتژی :
اگر شما تنها یک استراتژی برای کسب و کار خود داشته باشید. آن کسب و کار به هیچ عنوان نمی تواند به موفقیت نزدیک شود. چرا که ممکن است در مسیر شغلی شما اتفاقات از پیش تعیین نشده ای اتفاق بیافتد که باعث شکست آن استراتژی شود. همچنین زمانی که شما به فکر ایجاد یک کسب و کار و به طور کل موفقیت یک کسب و کار هستید. باید چندین استراتژی را برای آن کسب و کار در نظر بگیرید تا اگر زمانی یکی از این استراتژی ها به شکست خورد بتوانید از استراتژی دیگری استفاده کنید. به علاوه تمامی استراتژی های کسب و کار شما نباید استراتژی موفقیت باشد. شما باید یک استراتژی شکست هم برای کسب و کار خود در نظر بگیرید تا اگر به هر دلیلی نتوانستید آن کسب و کار را ادامه بدهید. بتوانید با کمترین هزینه از آن خارج شوید.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
معجزه استمرار در رسیدن به موفقیت و آسان کردن کار ها
5.5k بازدید
-
تاثیر انضباط شخصی در موفقیت کسبوکار
2.6k بازدید
-
سود و زیان کسب وکار و روش های محاسبه آن
2.67k بازدید
-
خلق تجربه لذت بخش وتاثیر آن در رشد کسب وکار
1.92k بازدید
-
بهترین کتاب های برنامه ریزی که به شما کمک میکند به اهدافتون برسید
3.61k بازدید
-
بهترین کتاب های موفقیت در زندگی و کسب و کار
2.91k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید