مراحل راه اندازی استارت آپ موفق
مراحل راه اندازی استارت آپ موفق: صفر تا صد راه اندازی استارت آپ نیاز به طی کردن و دانستن برخی از مراحل دارد.
ما در این مقاله قصد داریم صفر تا صد مراحل راه اندازی استارت آپ را به شما توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.
استارت آپ چیست؟
قبل از اینکه به معرفی مراحل راه اندازی استارت آپ بپردازیم، بهتر است یک تعریف کلی از استارت آپ به شما بگوییم.
چرا که ممکن است برخی از افراد با معنا و مفهوم استارت آپ آشنایی نداشته باشند.
استارت آپ معمولا یک شرکت نوپاست که توسط یک یا چند کارآفرین تاسیس شده است.
در واقع کارآفرینان سعی می کنند تا به واسطه استارت آپ خدمات و یا محصولات منحصر به فرد را ایجاد و یا تولید کنند و سپس آن ها را به بازار عرضه کنند.
البته در ایجاد استارت آپ ها ایده ها می توانند نقش مهمی را داشته باشند. به عبارت دیگر استارت آپ ایده ای است که می تواند سبب تولید محصولات و یا خدمات منحصر به فرد شود. حال که با مفهوم استارت آپ آشنا شده اید.
شاید شما از خود بپرسید که چگونه می توان یک استارت آپ را راه اندازی کرد؟
در جواب این سوال می توانیم به شما بگوییم که راه اندازی استارت آپ معمولا یک فرآیند طولانی و زمان بر است و بودجه راه اندازی استارت آپ معمولا کم است و بیشتر بر پایه ی منابع انسانی است.
ما سعی کردیم در این مقاله ۸ گام برای ایجاد یک استارت آپ را به شما آموزش دهیم.
اگر شما قصد ایجاد یک استارت آپ را دارید و یا ایده ی نو و تازه ای را در ذهن خود دارید، در ادامه مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید (مراحل یک استارت آپ).
۸ گام اساسی برای راه اندازی ( چگونه یک استارت آپ بسازیم )
استارت آپ موفق
مراحل راه اندازی استارت آپ
۱- دنبال کردن یک مشکل :
شاید از خود بپرسید که پیدا کردن یک مشکل چگونه می تواند سبب راه اندازی استارت آپ شود؟ برای جواب این سوال بهتر است تا استارت آپ را به گونه ای دیگر برای شما تعریف کنیم.
استارت آپ کسب و کاری است که سبب بر طرف کردن نیاز های مردم و به طور کل مشتریان شما می شود. به همین خاطر پیدا کردن مشکلات و بر طرف کردن آن ها با استفاده از استارت آپ می تواند سبب موفقیت کسب و کار شما شود.
اما خوب شاید از خود بپرسید که چگونه می توانیم یک مشکل را ایجاد و سپس با استفاده از استارت آپ آن را حل کنیم؟
در رابطه با حل مشکلات به واسطه استارت آپ، تئودور لویت یکی از اساتید برجسته بازاریابی در دانشگاه هاروارد چنین می گوید: استارت آپ می تواند راه حلی باشد که مشتریان شما حتی از وجود آن مشکل نیز تا به حال با خبر نبوده اند.
به عبارت دیگر شما باید به دنبال مشکلاتی در زندگی مشتریان خود بگردید که آن ها تا به حال با آن مشکلات برخورد نکرده اند و پس از پی بردن به آن مشکلات سعی کنند تا با کسب و کار شما آن مشکلات حل کنند.
در این زمینه بریج واتر بنیانگذار یکی از بزرگترین کارخانه های سفالگری آغاز راه اندازی استارت آپ خود را چنین بیان می کند: در سال ۱۹۸۴ می خواستم به مادرم یک فنجان هدیه دهم.
علاقه داشتم که فنجانی پیدا کنم که در آن نوشته باشد، دوست دارم مادر، اما چنین چیزی را در بازار نتوانست پیدا کنم. به همین صورت به این فکر افتادم که کسب و کاری ایجاد کنم که تا در آن محصولات سفالی با نوشته های خاص را تولید کنم.
اما خوب شاید برای شما این سوال مطرح شود که طرح یک مشکل به چه صورت است و برای دنبال یک مشکل باید به چه مواردی توجه کنیم؟ طرح یک مشکل زمانی ایجاد می شود که خود شما در امور روزانه زندگی با آن مشکل روبرو شوید.
اگر شما خود در زندگی با آن مشکل روبرو نشوید هیچگاه نمی توانید به فکر راه اندازی یک استارت آپ باشید. اما خوب اگر شما توانستید یک مشکل را در زندگی خود پیدا کنید که با استفاده از بتوانید یک استارت آپ راه اندازی کنید.
باید قبل از راه اندازی استارت آپ از خود چند سوال را بپرسید.
۱-۱) آیا این مشکل در زندگی شما می تواند در زندگی دیگر افراد نیز اتفاق بیافتد؟
۱-۲) آیا این مشکل آنقدر برای شما جدی است که نیاز به حل آن داشته باشید؟
۱-۳) هر چند وقت یکبار با چنین مشکلی روبرو می شوید؟
۱-۴) عموما مشتریانی که با چنین مشکلی روبرو می شوند چه کسانی هستند؟
اگر شما توانستید به این سوالات پاسخ مناسبی دهید. حال شما می توانید مرحله اول راه اندازی استارت آپ را پشت سر بگذارید و به مرحله ۲ بروید.
۲- ایده پردازی و اعتبار سنجی آن ایده :
مرحله دوم از مراحل راه اندازی استارت آپ ایده پردازی و اعتبار سنجی آن ایده است. به عبارتی دیگر شما در این مرحله سعی می کنید تا برای مشکلی که در مرحله قبل ایجاد کرده اید، راه حل مناسبی را پیدا کنید.
این راه حل معمولا در غالب یک ایده بیان می شود. شما باید برای یک مشکل چندین ایده داشته باشید و آن ایده ها را طبقه بندی کنید، از بهترین و منطقی ترین ایده تا ایده هایی که از کیفیت کمتری برخوردار هستند.
پس از اینکه شما ایده پردازی کردید، حال زمان اعتبارسنجی آن ایده هاست. شما باید بدانید که ایده های شما تا چه اندازه می توانند به واقعیت نزدیک باشند و یا به عبارت دیگر ایده های شما تا چه اندازه می توانند کارآمد باشد.
در همین زمینه مانوئل تانگر موسس شرکت Beta-i چنین بیان می کند: هنگامی که شما توانستید به ایده های معقول و منطقی دست پیدا کنید. حال باید آن ها را با واقعیت تطبیق دهید و سپس عقاید مردم را نسبت به آن ایده بپرسید و به نوعی از آن ها نظرخواهی کنید تا ایده شما به بهترین شکل اصلاح شود.
به عبارتی دیگر شما برای راه اندازی یک استارت آپ نیازمند درک بازار و مشتری های خود هستید. چنین درکی تنها با تحقیقات گسترده نسبت به ایده های شما حاصل می شود.
۳- پیدا کردن تیم رویایی :
اگر شما قصد راه اندازی و ایجاد یک استارت آپ را دارید و مراحل قبل را خود به تنهایی انجام داده اید.
باید به شما بگوییم که از این مرحله به بعد نمی توانید به تنهایی گامی جهت راه اندازی استارت آپ بردارید. برای این کار شما نیاز به یک تیم دارید که هر کدام از اعضای آن تیم بتواند با مهارت خاص خود سبب موفقیت استارت آپ و کسب و کار شما شود.
ما در عکس بالا به صورت پیش فرض یک تیم جهت راه اندازی یک استارت آپ را به شما نشان داده ایم.
در واقع یک تیم خوب برای پیش بردن ایده ها و ایجاد استارت آپ باید از یکسری قوانین پیروی کند. این قوانین در واقع همان نقش هایی است که هر عضو در این تیم برعهده می گیرد. حال قصد داریم نقش های هر کدام از اعضای تیم را به شما معرفی کنیم.
۳-۱) CEO : این عضو از تیم در واقع رهبر تیم استارت آپ به حساب می آید و با احترام و صورت آگاهانه سعی می کند تا تیم را رهبری کند.
۳-۲) CBO: پشتیبانی از پیشرفت و ایجاد ارزش ها در استارت آپ تنها با یک برنامه بیزینسی ایجاد می شود. در تیم شما فردی باید مسئول برنامه ریزی کسب و کار شما باشد.
۳-۳) CMO: این عضو وظیفه بازاریابی استارت آپ را بر عهده می گیرد.
۳-۴) CTO: این عضو از تیم استارت آپی شما وظیفه مدیریت تجهیزات تکنولوژی مورد استفاده تیم را برعهده می گیرد.
۳-۵) CDO : این فرد سعی می کند تا طراحی ابتکارات استارت آپ را مدیریت و هماهنگ کند.
در آخر می توانیم به شما بگوییم که سعی کنید در انتخاب اعضای تیم استارت آپ با دقت عمل کنید. این انتخاب باید بر اساس مهارت و همچنین مسئولیت پذیری آن فرد صورت بگیرد.
۴- ایجاد پرسونا مخاطب:
برای اینکه بتوانید مشتریان را به سمت استارت آپ خود بکشانید، لازم است تا با خصوصیات آن ها آشنا شوید.
به عبارت دیگر شما نیاز دارید تا برای استارت آپ خود یک پروسنا مخاطب هدف ایجاد کنید. پروسنا مخاطب در واقع همان مشتری ایده آل کسب و کار شماست.
۵- ایجاد پروتوتایپ :
در این مرحله دیگر شما آماده راه اندازی استارت آپ خود می شوید. پروتوتایپ یا همان نمونه اولیه ابزاری جهت آزمایش ایده ها استارت آپ شما محسوب می شود.
به عبارت دیگر با پروتوتایپ شما سعی می کنید تا برای اولین بار به صورت واقعی ایده های خود را مورد سنجش قرار دهید. برای اینکار شما نیاز دارید تا ۲ نوع پروتوتایپ برای استارت آپ خود ایجاد کنید.
۱- پروتوتایپ کاغذی
۲- پروتوتایپ مجازی
در پروتوتایپ کاغذی شما می توانید ایده استارت آپ خود را بر روی کاعذ بنویسید و آن را با مردم واقعی به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید با اشتراک گذاری پروتوتایپ خود با افراد خانواده، دوستان و آشنایان از تجربیات کاربری آن ها استفاده کنید.
در پروتوتایپ مجازی نیز شما سعی می کنید تا پروتوتایپ استارت آپ خود را با استفاده از کامپیوتر و برخی ابزار های رایگان ایجاد کنید.
این ابزار های رایگان شامل Adobe XD، Marvel App، Material.io هستند. حال شما پس از ایجاد پروتوتایپ می توانید ایده های خود را با کاربران اینترنت به اشتراک بگذارید و از نظرات آن ها مطلع شوید.
۶- ایجاد یک برنامه بازاریابی
برای ایجاد یک استارت آپ واقعی شما نیاز به یک برنامه بازاریابی دارید. این برنامه باید از اهداف کوتاه و بلند مدت تشکیل شده باشد. به عبارت دیگر شما برای ایجاد یک برنامه بازاریابی احتیاج دارید تا به ۲ سوال زیر پاسخ دهید:
۱- با این طرح بازاریابی چه پیامی را می خواهید به مشتری ها برسانید؟
۲- ارزش و انحصار ایده های استارت آپ شما چیست؟
حال شما باید سعی کنید تا با استفاده از برنامه بازاریابی که ایجاد کردید، مشتری ها و مخاطبان را به سمت استارت آپ خود بکشانید..
۷- مدل درآمد کسب و کار خود را مشخص کنید.
پس از اینکه شما یک برنامه بازاریابی برای استارت آپ خود مشخص کردید. حال زمان آن است که یک مدل درآمد نیز برای استارت آپ خود مشخص کنید. مدل درآمد یا به اصطلاح Revenue Model به چگونگیه ارتباط کسب و کار شما با مشتری ها می پردازد.
به طور مثال مشتری کسب و کار شما چگونه می تواند از محصولات و یا خدمات استارت آپ شما استفاده کند؟
آیا شما می خواهید محصولات و یا خدمات خود را به صورت مستقیم به مشتری های خود بفروشید، یا اینکه می خواهید چنین کاری را به واسطه دیگر افراد انجام دهید؟
شاید هم شما بخواهید از طریق یک وب سایت محصولات و یا خدمات خود را به مشتری هایتان به فروش برسانید. به عبارت دیگر برای اینکه چگونگیه کسب درآمد استارت آپ خود را کنترل کنید. شما نیاز به یک مدل درآمدی دارید.
۸- تعیین بودجه استارت آپ
در این مرحله می توان گفت که شما به مرحله نهایی راه اندازی استارت آپ رسیده اید. اما این بدان معنا نیست که کار شما تمام شده است. درواقع این تازه نقطه آغاز کسب و کارشماست. حال احتمالا برای شما این سوال مطرح شده است که تعیین بودجه استارت آپ معمولا به چه شکل انجام می شود؟ اگر شما خود امکان تامین بودجه را نداشته باشید، تعیین بودجه استارت به روش های مختلف انجام می شود:
۱- وام: ممکن است با شنیدن کلمه وام حس خوبی به شما دست ندهد.
اما اگر شما بخواهید که استارت آپ خود را راه اندازی کنید و خود نتوانید بودجه استارت آپ را تامین کنید. وام می تواند گزینه خوبی برای تامین بودجه استارت آپ باشد. شما می توانید از دوستان، آشنایان و یا حتی از بانک برای استارت آپ خود استفاده کنید.
۲- گرفتن تسهیلات: معمولا دولت ها در کشور های مختلف برای استارت آپ ها ارزش های زیادی را قائل هستند. به همین منظور برخی از دولت ها به استارت آپ ها تسهیلاتی را در نظر می گیرند و به نوعی به آن ها کمک مالی می کنند.
اما باید به شما بگوییم که این نوع کمک مالی نمی تواند تمامی بودجه استارت آپ شما را تامین کند. بلکه می تواند مقداری از این بودجه را تامین کند.
۳- سرمایه گذاران: سرمایه گذاران می توانند ایده بسیار خوبی برای تامین بودجه استارت آپ هستند به طور کار عمده کارآفرینان جوان که بودجه مالی برای ایده های خود ندارند.
سعی می کنند تا با استفاده از سرمایه گذاران این بودجه را تامین کنند.
درباره علی کربلایی
شدیدا به گرافیک و وب علاقمندم، محتوای پیش روی شما عزیزان حاصل تجربه چند ساله بنده و تیم پارس تات که در اختیارتونه، یادتون باشه موفقیت حاصل تمایزه!
نوشته های بیشتر از علی کربلاییمطالب زیر را حتما بخوانید
-
معجزه استمرار در رسیدن به موفقیت و آسان کردن کار ها
5.85k بازدید
-
تاثیر انضباط شخصی در موفقیت کسبوکار
2.8k بازدید
-
سود و زیان کسب وکار و روش های محاسبه آن
2.87k بازدید
-
خلق تجربه لذت بخش وتاثیر آن در رشد کسب وکار
2.12k بازدید
-
بهترین کتاب های برنامه ریزی که به شما کمک میکند به اهدافتون برسید
3.82k بازدید
-
بهترین کتاب های موفقیت در زندگی و کسب و کار
3.11k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید